Történelmi pillanat

Átkelt az első hajó az épülő zsilipen

Fotó: ÉDUVIZIG
Győr+
2022.02.02. 06:46

Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság hajóflottájának egyik legújabb tagja, az EREBE volt az első hajó, amelyet átzsilipeltek az épülő Mosoni-Duna torkolati műtárgy hajózsilipén.

A győriek és a környékbeliek számára is kiemelten fontos összetett fejlesztés legfontosabb célja a Mosoni-Duna torkolati szakaszán a vízszint rehabilitációja, vagyis a kis- és közepes vízszintek süllyedésének megszüntetése. Ezt a problémát a Dunán az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozta.

A 2022.01.27-i történelmi pillanatot 4 éves kiviteli tervezés, kivitelezés előzte meg, amelynek eredményeként elért 90 %-os műszaki készültség lehetővé tette a hajózsilip első üzempróbájának elvégzését. A 25 méter hosszú EREBE kitűzőhajó az alvíz felől, az igazgatóság gönyűi hajózási telepéről érkezett, a hajók fogadására kialakított előkikötőben várakozott, amíg az alsófőben lévő 135 tonna tömegű szegmenstábla teljesen fel nem emelkedett. Ezután méltóságteljesen beúszott a zsilipkamrába, kikötött az egyik úszóbakhoz, megvárta az alsófői szegmens zárását, a kamra töltését, majd a töltést követően a felnyitott felsőfői szegmenstábla alatt átúszva kihajózott a felvízre. A felvízen felvett egy már funkcióját vesztett zöld úszó bóját, majd visszafelé menetben is átzsilipelt a műtárgyon.

Az üzempróba a kivitelező és az igazgatóság példás együttműködésének eredményeként sikeresen zárult. A folytatás március 1-jétől jön, akkor már az egész műtárgy és kapcsolódó létesítményei próbaüzemben fognak vizsgázni.

Számos elemből áll a műtárgy

Ezzel a nemrég lezajlott teszttel érintett műtárgy egyszerre

  • árvízkapuként szolgáló vízszintszabályozó műből,
  • hajózsilipből,
  • valamint halátjáróból áll (ez biztosítja a Mosoni-Duna ökológiai átjárhatóságát).

Mindemellett egy üzemi híd és egy kétszintes kezelőépületet is a része. A műtárgyhoz árvízvédelmi töltések is csatlakoznak, illetve csónakátemelő rámpák és sólyák fogják biztosítják elkészültével a vízi turisták szabad mozgását.

A fejlesztés Győr szempontjából is nagy jelentőséggel bír, mivel a vízszint stabilizálódásával Győr régi vízi élete újjáéledhet. 

A Duna-ág torkolatát már áthelyezték

Továbbá fontos eleme volt még a fejlesztésnek a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése, melyet novemberben valósítottak meg. Az új meder részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten, a torkolati műtárgyon keresztül vezeti a Mosoni-Duna vizét a Dunába, a korábbi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb.

A munka a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. alkotta konzorcium kivitelezésében zajlik. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a zsaluzati eszközöket a Magyar Doka Kft. biztosította. A várhatóan március 1-től teljes mértékben próbaüzemben működő beruházást az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) alkotta beruházói konzorcium koordinálja.

Forrás: ÉDUVIZIG, Magyar Építők

Kapcsolódó témák: #ÉDUVIZIG | #hajózás | #vízgazdálkodás | #zsilip |