„Győr ipari város, erejét mindig a munkalehetőség adta”

Fotó: Marcali Gábor
Hajba Ferenc
2022.08.20. 08:01

Fel kell készülnünk arra, hogy ha nem adunk esélyt további cégek letelepedésére, és nem adunk módot arra a jelenlegi autóipari mamutgyárnak, hogy a modern kor követelményeinek megfelelő háttéripart kifejlessze, vagy nem tudunk az autóipartól független cégeket letelepíteni, akkor – bármennyire is fájdalmas kimondani – Győr néhány évtized múlva, vagy még hamarabb, csődtömeggé válhat. Óriási felelősség ez, és nem csak a polgármester számára – fogalmazott a Győr+ Médiának adott interjújában dr. Dézsi Csaba András polgármester.

Polgármester úr, ön szeretné, ha a háza közelében veszélyes üzemet működtetnének?
– Az ilyen állapotot nyilvánvalóan minden ember nehezen viselné el. Ahogy én azt is nehezen viselem el, ha valakik gazdasági vagy politikai érdekből heccelik, ijesztegetik az embereket. Olyan rémképekkel, amilyet a kérdésében ön is megfogalmazott az imént.

Értem én, hogy sokan fel akarják verni az ipari területen kijelölt földek árát, melyeket egykoron fillérekért szereztek meg olyan emberektől, akik azért kaptak kárpótlási jegyet, mert annak idején, nagy- és dédszüleiktől erőszakkal elvették ezeket a területeket. Azt is értem, hogy miért kell a politika és a közélet térképén alig látható politikai pártoknak hamis együttérző nyilatkozatokat tenni a tények ismerete nélkül. Olyan emberek is igyekeznek feszültséget kelteni, akiknek a más problémája valójában semmit nem jelent, csak szeretnének a felszínen maradni, saját politikájuk mocsarában. Azokat az embereket különösen megértem, akik féltik a családjukat, féltik a kemény munkával létrehozott magánszférájukat. Na én kizárólag ezekkel, az utóbbiakkal vagyok hajlandó tárgyalni erről a kérdésről. A földek kisajátítása nem az én hatáskörömbe tartozik.

Ön kezdettől fogva környezetvédőként határozza meg önmagát városvezetőként. Nem gondolja, hogy most válaszút elé érkezett?
– Kevés olyan polgármester volt a rendszerváltozás óta Győrben, aki két év alatt annyit tett a környezetvédelemért, mint én. A helyzet az, hogy nemcsak környezetvédő vagyok, hanem Győrben az elsők között szereztem meg kardiológusként az üzemorvosi szakképesítést. Ennek természetes és fontos része az üzemek egészségügyi biztonságának megteremtése, a dolgozók és a természet védelme. Olyan gyárakban voltam üzemorvos az évtizedek során, ahol, számos robbanásveszélyes és mérgező vegyi anyaggal dolgoztak az emberek úgy, hogy meg kellett óvni őket az egészségügyi károsodástól. Ez egy komoly feladat, ma már sok ilyen szakember dolgozik az országban, s az egészségvédelem kiemelten fontos tényezővé vált. Tisztelem a környezetvédő szervezetek munkáját, ugyanakkor azt is látni kell, hogy többségük adományokból, pályázatokból tartja fenn önmagát. Egy-egy látványos akció, ahol néptömegeket tudnak maguk mögé állítani, mindig kiváló ajánlólevél egy pályázat elbírálása során. Ezért az ő munkájuk nem nélkülözheti a társadalmi feszültségek generálását. A kérdésre válaszolva, az csak látszat, hogy én érkeztem válaszút elé, hiszen én mindig, minden esetben kizárólag Győr városa és a benne élők érdeke szerint hozom meg a döntéseimet.

– Ennek tudatában újra felteszem a kérdést: ön szeretné, ha a háza mellé veszélyes üzemet telepítenének?
– Természetesen nem. De mielőtt véleményt fogalmaznék meg, az ott élők helyében átgondolnám: ha már egy iparterület közelébe költöztem, akkor miként fordulhat elő, hogy a lakóhelyem megválasztásakor nem zavart a telkemtől 800 méterre fekvő ipari terület, akkor most valóban nagyobb veszélyt jelent-e a családomra egy ennél távolabbi ipari környezet. Az 1 kilométeres távolság kevesebb-e a 800 méteresnél? Kérdezem ezt abban a városban, ahol az elmúlt évtizedekben nagyjából 14 patinás gyár működött a lakóházaktól 50 méterre. A Rába, a lemezárugyár, az olajgyár, a kekszgyár, a csipkefüggönygyár, és még sorolhatnám. Győr egy ipari város, az erejét mindig a munkalehetőség adta. Fel kell készülnünk arra, hogy ha nem adunk esélyt további cégek letelepedésére, és nem adunk módot arra a jelenlegi autóipari mamutgyárnak, hogy a modern kor követelményeinek megfelelő háttéripart kifejlessze, vagy nem tudunk az autóipartól független cégeket letelepíteni, akkor – bármennyire is fájdalmas kimondani – Győr néhány évtized múlva, vagy még hamarabb csődtömeggé válhat. Óriási felelősség ez, és nem csak a polgármester számára.

– Az ipari park bővítését azzal indokolták, hogy az új jelentkezőknek nem tudnak helyet, infrastruktúrát ajánlani. Sok a sorban álló jelentkező?
– Ma már nem úgy fest a dolog, hogy ahol kevesebb az iparűzési adó, okvetlenül oda települnek a cégek. Sokkal inkább az infrastruktúra, meg a kvalifikált munkaerő, és sok más tényező határozza meg a befektetők helyszínválasztását. Győrnek is versenyezni kell azért, hogy olyan környezetet teremtsen a cégeknek, mely itt telepíti le őket, nem pedig Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, vagy Romániában. A járműiparban könnyen kiszámítható a matematikai képlet: amikor a gépjárműgyártás átáll az elektromos autógyártásra, akkor a jelenlegi munkaerőnek nagyjából az egyharmadára lesz szükség. Nem elsősorban attól kell tartanom tehát, hogy csökken az adóbevétel (hacsak a globális 15 százalékos adót nem tudják ráerőltetni a magyar kormányra, mert az önmagában is a csőd szélére viszi a jelenleg fejlett városokat), hanem a hatalmas munkanélküliségtől. Jelenleg ez a szám Győrben gyakorlatilag 0 százalék.

Tehát sokan állnak sorban ipari parkterületekért, vagy nem?
– Sajnálom, hogy nem értette meg a válaszomat. Felajánlható, korszerű infrastruktúrával kell készenlétben állnunk azok számára, akik megfelelő környezetet keresnek a letelepedéshez. Ha rendelkezünk ilyen telephellyel, akkor még mindig választhatnak másik helyszínt. Ha valaki lakást keres Győrben, annak is megvannak az igényei, elvárásai. Valakinek az a fontos, közel legyen a patika, a bolt, az iskola, az óvoda, más meg csöndet szeretne, távol a belváros zajától. Az igényt mindig a vevő határozza meg.

– Kettős érzésekkel írom le ezt a kérdést, ugyanis több mint elképesztőnek tartom, hogy a járműipart az elektromos autók gyártására késztette a zöld mozgalom, a zöld politika, s a civil közeg, miközben legfontosabb egységének, az akkumulátornak a gyártása ellen harsányan tiltakoznak. Szóval: mi a realitása annak, hogy akkumulátorgyár települjön Győrszentivánra?
– Csekély, mert nincs olyan terület Győrben, ahová le tudna telepedni. Ugyanakkor, ha sikerül bővíteni az ipari parkot, és ha egy ilyen befektető úgy dönt, hogy szeretne itt letelepedni, akkor meg kell vizsgálni, hogy egy ilyen gyár milyen veszélyeket hordozna. Ezt minden esetben független szakértőkkel meg is fogjuk vizsgáltatni, mert győri polgármesterként számomra elsődlegesen Győr lakóinak érdeke a fontos. Ha Győr érdekeinek elkötelezett, határozott képviselőjeként bennem nem bíznak, akkor nem bízhatnak senkiben.