Győr+
2016.04.05. 06:00

Élesek a traffipaxok – száznál kevesebb szabályszegés az első két órában

A Országos Rendőr-főkapitányság közleménye szerint a VÉDA kamerák keddtől már élesben üzemelnek, azaz küldik a csekket az elkövetett szabálytalanságokért. A készülék a gyorshajtás mellett látja a tiloson áthajtókat és még számos más szabálysértést is észlel és rögzít.

Az első benyomásokról sajtótájékoztatón számolt be a rendőrség:

Megkezdte üzemszerű működését kedd reggel a Véda közúti intelligens kamerarendszer, az első két órában száznál kevesebb szabályszegés történt – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője kedden egy solymári fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pont közelében tartott sajtótájékoztatón.

Óberling József elmondta: az első két órában kevesebb mint száz jogsértést dokumentált a 134 útszakaszon található 365 eszköz, az új fixtelepítésű traffipaxok “beváltották a hozzájuk fűzött reményeket”.

A napi áthaladások száma egyébként átlagosan egymillió – jegyezte meg.

A főosztályvezető közölte: a keddi “éles” indulást több mint két év munka előzte meg, az előkészítés azért igényelt ennyi időt, mert összetett informatikai rendszerről van szó, rendkívül bonyolult informatikai eszközök összehangolását kellett elvégezni. Emlékeztetett arra: az üzemszerű működés megkezdésének időpontját két héttel ezelőtt jelentették be, amikor már stabilan és megbízhatóan működött a rendszer valamennyi eleme.

A korábbi kétkedő hangokra utalva szólt arról is, hogy a jogsértések feldolgozását el tudja látni a rendőrség, mert az eszközök helye jól lett megtervezve és jól sikerült az ahhoz kapcsolódó kommunikáció, így alacsony a jogsértések száma. Hozzátette: már a tesztüzem tapasztalatai is azt mutatták, hogy kevés jogsértés történt, az eszközök környezetében jellemzően mindenki betartja a közlekedési szabályokat. Óberling József ugyanakkor kiemelte, fontos, hogy ne csak a Véda-rendszer elemeinél, hanem mindenütt tartsák be a szabályokat a közlekedők.

A kamerahálózat kialakításakor 365 fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pontot – Véda kamerát – helyezett ki a rendőrség az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára. A rendszer emellett 160 mobil sebességmérőt foglal magában. A fixen telepített és a mobil Véda kamerák kedden 8 órakor teljes funkcionalitással kezdték meg üzemszerű működésüket az ország egész területén.

Az új kamerák a sebességmérés mellett forgalomszámlálásra és többféle szabályszegés felismerésére, dokumentálására is alkalmasak.

Az Európai Unió célul tűzte ki, hogy a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma – 2010-hez képest – 2020-ig csökkenjen a felére, 2050-ig pedig a nullához közelítsen.

A Belügyminisztérium, az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala konzorciumában megvalósuló projekt keretében felszerelt új traffipaxok pontos helyét a rendőrség honlapján térképes és táblázatos bontásban is közzétették.

Frissítve:
Április 5., kedd az első olyan nap, ahol a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat már nem csak teszt üzemmódban működik, hanem a szabálytalankódokat hamarosan csekk is várja a postaládájában. Az “élesítés”  vonatkozik a fix és a változtatható helyszetű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontokra. (KKEP) Korábban már mindent megírtunk az eszközökről, amit érdemes tudnia, annyit azonban még hozzátennénk a félreértések elkerülése miatt: a kamerák nem csak nappal, hanem éjszaka is aktívak, ugyanolyan méréseket képesek végezni. Így éjjel sem tanácsos megszegni a szabályokat.

– Örülök, hogy végre ennyi mindent mérnek ezek az okos kamerák. Kell, mert sok a gyorshajtás, sok a baleset. A telefon nem autóba való, hangosítson ki mindenki. Nem értem a hőzőngőket. Időben kiadták, hogy lesznek a “fix-traffik”. Amúgy meg aki szabályosan vezet, az miért fél? – mondta el a gyorplusz.hu érdeklődésére Kovács Sándor gépkocsivezető, aki már 22 éve sofőr és egyetlen egyszer bűntették meg a rendőrök: elfelejtette, hogy lejárt a zöldkártyája. Azt mondja, teljesen jogos volt, meg érdemelte a büntetést.

S hogy mennyit kell fizetnünk a különböző szabálytalankodásokért?

Gyorshajtás: 30 000-300 000 Ft
Kihangosító nélküli telefonálás: 30 000 Ft
Biztonsági öv használatának mellőzése: 10 000 (lakott terület), 15 000 (lakott területen kívül), 20 000 Ft (autópálya)
Jelzőlámpa tilosán áthajtás: 50 000 Ft
Vasúti átjárón tiltott áthajtás: 60 000 Ft
Záróvonal átlépés: 30 000 Ft
Kötelező haladási irány megszegése: 50 000 Ft
Tiltott behajtás: 30 000 Ft
Autópálya leállósávjában jogtalan megállás: 40 000 Ft
Autópálya leállósávjában haladás: 100 000 Ft
Buszsáv jogosulatlan használat: 20 000 Ft
Buszsávban haladás: 30 000 Ft
Lejárt műszaki: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le).

Korábban írtuk! 
Befejeződött a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat infokommunikációs vizsgálata. Az eszközök 2016. április 5-én 08.00 órától üzemszerűen működnek – tájékoztatott hivatalos honlapján az ORFK.

Tartotta szavát a rendőrség, miszerint még az élesítés előtt, időben jelzik, mikortől kell szankciókra számítania annak, akiről felvételt készít a fix kamera.

A Győr-Moson-Sopron megyében található fix kamerák helye
grafika: police.hu

A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy véget ért a teszt üzemmód, körülbelül két hete van a közlekedőknek arra, hogy felkészüljenek: hamarosan a postaládájukban landol a csekk, ha nem követik a közlekedési szabályokat. A rögzített helyzetű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pont (KKEP) teljesen automatikusan küldi majd az információkat, ahonnan azután a szabályszegő vérhatja a csekket.

Ismerje meg a Véda rendszerét ITT!

Győr-Moson-Sopron megyében összesen öt szuper traffipaxot szereltek fel. Abdán az 1-es főúton, a falun belterületén található a kamerákat tartó szerkezet. Ha ezen az útvonalon haladunk tovább,  Mosonmagyaróvárnál is át kell haladnunk egy mérőponton, amely a Szent István úton található. A 86-os főúton, a Kossuth út – Jánossomorjai út kereszteződésében, Sopronnál: a 84-es főúton a határátkelőnél, Vitnyéden a Fő út 39-es szám előtt (85-ös főút), és Lövőnél (84-es főút) is készülnek felvételek az arra közlekedőkről.

Videó a fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont

Magyaországon most először találkozhatunk ilyen komoly közlekedés ellenőrző rendszerrel. Az öt ponton is megtalálható, rögzített állványra szerelt eszközök már nemcsak átlagos sebességmérők, hanem úgynevezett komplex közlekedési ellenőrzési pontok. Ugyanúgy, mint azok a mobil kamerák, amelyeket még tavaly tavasszal kezdett el használni a rendőrség. Ezekből a mobil traffipaxokból országosan 160 darabot, megyénkben pedig 7 darabot élesítettel. A mobil kamerák akár rendőrautóból, akár mozgatható állványról képesek mérni, alkalmazkodva a kívánt helyzethez. A fix kamerák viszont csak ott képesek mérni, ahová felszerelték őket, viszont esetükben nincs megállás: éjjel-nappal pásztázzák az útszakaszt. Úgy tudjuk egyébként, hogy a fix traffipaxok hatótávolsága kisebb, mint a változtatható helyzetű társaiké, amelyek akár több száz méterről is észlelik a szabálytalanságokat.

Az a tény, hogy lezárult VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat infokommunikációs vizsgálata, azt is jelenti, hogy akár a változtatható, akár fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontok (KKEP) már nem csak a sebességmérésre alkalmasak, hanem azz a számos funkciót is kihasználják, amelyeket ezek az egyenként 5 millió feletti értéket képviselő kamerák tudnak.

A fix kamerák országos, pontos listáját megtekintheti ITT!

A Véda kamerák alkalmasak a forgalomszámlálásra, sebességmérésre, a tiloson való áthajtás és a záróvonal átlépésének rögzítésére, továbbá tudja ellenőrizni, hogy azok akik az autóban ülnek használ­ják-e a biztonsági övet. Azt sem szabad kihagyni, hogy automtikusan figyeli, hogy az észlelhető autóknak érvényes-e a kötelező felelősségbiztosítása, befizették-e a kocsikra kötelező adót, sőt még azt is kiszűrik, ha esetleg az adott gépjármű körözés alatt áll.

Havassy Anna Katalin/police.hu

fotók: police.hu