Hirdetés
Telihold

Te is rosszul alszol teliholdkor?

Fotó: Freepik
Tóth Vivien
2021.07.22. 16:33

Kutatások és beszámolók alapján kimutatható, hogy telihold fázisában számos ember nehezebben alszik el, illetve az alvási ciklusa felületes, nem tudja kipihenni magát. A héten megint számíthatunk teliholdra, érdemes megfigyelni, hogy változnak -e az alvási szokásaink.

Hirdetés

Evolúciós vagy tudományos magyarázata van?

Néhány tudós az evolúcióig vezeti vissza az álmatlanságot telihold idején. Magyarázatuk szerint, az első emberek a szabad ég alatt aludtak, és telihold idején sokkal világosabb volt az égbolt, mint általában, ezáltal könnyen észrevehetővé váltak. Az élte túl nagyobb eséllyel az éjszakát, aki felszínesebben aludt, hogy bármilyen neszre fel tudjon riadni.

Reprezentatív kutatásokat is végeztek a holdfázisok és az alvási ciklus összeköttetésében, és meglepő eredmények születtek. Christian Cajochen, a Baseli Egyetem Pszichiátriai kutatócsoport munkatársaival tudományos bizonyítékokkal is alátámasztotta ezt a jelenséget.

Hirdetés

A kutatásban 33 önkéntes vett részt, csuklójukra felszerelt speciális készülékkel nézték az alvási fázisaikban a melatonin és a kortizol szintet, melyeket összevetettek a telihold ciklus időszakában mért eredményekkel. Egyértelmű bizonyítékot nyert, hogy átlagosan öt perccel tovább tartott az elalvás, és húsz perccel kevesebbet is aludtak az éjszaka folyamán. A műszeres vizsgálat kimutatta azt is, hogy a mélyalvásban töltött idő húsz százalékkal csökkent teliholdkor, valamint az alvásért felelő melatonin hormon szintje is alacsonyabb volt. Kísérletek azt is bebizonyították, hogy felületesebben alszunk ilyenkor, könnyebben felébredünk bármilyen zajra, és reggel sokkal fáradtabban ébredünk.

Tippek a könnyebb elalvásért

Gyógyszertárakban vény nélkül is kaphatóak készítmények, melyek gyógynövénytartalmúknak köszönhetően segítik az elalvási fázis lerövidülését, és nyugtatóan hatnak a szervezetünkre.

Költséghatékonyabb viszont, ha segítjük szervezetünket átállni az esti nyugalmi helyzetre.

Délután már nem ajánlatos koffein tartalmú italokat fogyasztani, és vacsorára is együnk könnyű, de tápláló ételeket. 

Lehetőleg mindig próbáljunk azonos időben elaludni, és készítsük elő a szobát nyugodt környezetet teremtve. Ezt könnyen kivitelezhetjük, ha lefekvés előtt egy órával már nem nézünk digitális tartalmat, inkább olvasunk, vagy relaxálunk.

A végére a legnehezebb feladat, ne terheljük az agyunkat. Segít, ha partnerünkkel, barátainkkal már a délután folyamán kibeszélhetjük a problémáinkat. Ezeket ne cipeljük magunkkal teherként a nap folyamán, mert szinte biztos, hogy a szoba sötétjében jönnek elő a nap égető problémái, ami megnehezíti az elalvásunkat.  

Kapcsolódó témák: #egészség | #életmód | #Telihold |
likeold
a fb oldalunkat