Kkv-ket segítő hallgatói innovációs projekt

Újabb munka kezdődött az egyetemen

Fotó: Májer Csaba József
Győr+
2019.09.26. 07:27

A világon eddig egyedülálló táplálékkiegészítő termék piaci bevezetése ugyanúgy szerepel a Széchenyi István Egyetemen most kezdődött Hallgatói Innovációs Projektek között, mint a győri belváros kereskedelmi vonzerejének növelése. „Nem mindegy, hogy nagy halak lesztek-e egy kis tóban, vagy kis halak egy nagy tóban!” – érveltek maguk mellett a projektekben résztvevő kis- és középvállalkozások képviselői.

A napokban rendezett kick-off rendezvénnyel kezdetét vette a Hallgató Innovációs Projektek (HIP) második köre, immáron nyolc partner KKV bevonásával a Széchenyi István Egyetemen. Hallgatói csapatok dolgoznak együtt mentortanáraik segítségével konkrét ipari feladatok megoldásán a régió kis- és középvállalkozásaival.

Dr. Buruzs Adrienn koordinátor köszöntötte a partnercégek képviselőit, az egyetemi oktatókat, akik mentorokként állnak a hallgatói csapatok mellett, és a sokféle tudományterületet képviselő hallgatókat, akik új, egyedi megközelítéssel segíthetnek egy-egy konkrét ipari probléma megoldásában. Dr. Dőry Tibor, a Menedzsment Campus Kompetenciaközpont vezetője kiemelte, hogy a HIP-en keresztül hozzáadott értékhez juthatnak az egyetemmel együttműködő KKV-k, miközben a projektekben résztvevő hallgatók, és az oktatók is fejlődhetnek.

„Meggyőződésünk, hogy nemcsak beszállítókra van szükség ebben az országban, hanem önálló, innovatív szolgáltatásokat és termékeket előállító vállalkozásra is, akiket segíteni szeretnénk” – hangsúlyozta a központvezető.

Lássuk, milyen aktuális kérdések, kihívások foglalkoztatják napjainkban a régió kis- és középvállalkozásait, amelyekre a Széchenyi István Egyetem többféle diszciplínát felvonultató hallgatói csapatainak bevonásával keresik a választ. Érzékelhető, hogy a marketing és a piacszerzés szinte minden projektben előtérbe került.

Az ipari partnerek között van, aki szerszámgyártással, ezen belül minőségbiztosítással és munkaerőközvetítéssel foglalkozik. A tulajdonosok két lábra állították a céget, és hol az egyikkel, hol a másikkal tudnak tovább lépni. A szerszámgyártást a hazai autóiparhoz kötődve akarták felfuttatni, azonban kisebb visszaesés tapasztalható az iparágban, ezért itthon mostanában nehezen tudnak új megrendelésekhez jutni. Ezért is próbálnak új piacokra lépni, külföldön terjeszkedni.

Egy másik cég negyedszázada van jelen a nemzetközi ökopiacon. Projektjükben olyan új szemléletet, rálátást remélnek a hallgatóktól, amire eddig önmaguk nem gondoltak. Gyakorlatorientált, megvalósítható megoldásokat keresnek, amelyek élnek a jövő technológiáival, a digitalizációval, a szenzoralkalmazásokkal. A sikert abban mérik a cégnél, hogy megvalósul-e, eladható-e a versenyszférában, jövedelmet termel-e mindaz, amin dolgoznak úgy, hogy közben a projekttagok is örömüket lelik benne.

„A kis- és közepes cégek sokkal kevésbé vannak becsatornázva a felsőoktatásba, nekünk nincs terünk arra, hogy „employer branding”-et csináljunk, hangzatos szlogenekkel, logózott kabátokkal vonzzuk a céghez a hallgatókat. De nem mindegy, hogy valaki nagy hal lesz-e egy kis tóban, vagy kis hal egy nagy tóban.  Nagyon szépen ki lehet bontakozni szakmailag egy olyan cégnél is, aminek belátható méretei vannak, és nincsenek az ember felelősségi körei leszabályozva” – mondta annak a vállalatnak a képviselője, ahol az új arculat kialakításában várják a hallgatók segítségét.

Az innovációs projektek között olyan is akad, ami nem egy-egy konkrét KKV fejlődését segítheti, hanem komplett területet fejeszt, ahol szolgáltatásaikkal megjelenhetnek. Így például a győri egyetemisták közreműködhetnek abban, hogy Győr belvárosában európai szintű kereskedelmi kultúra jöhessen létre. Ötleteket adhatnak ahhoz, hogyan lehet lüktető egy belváros, ahol a kiskereskedelmi üzletek igazi ékszerdobozokként, hangulatos környezetben vonzzák magukhoz a vásárlókat.

A projektek része egy, a világon eddig egyedülálló táplálékkiegésztő termék piaci bevezetése is. A hallgatók segíthetnek meghatározni, mik a vásárlók által elvárt termékelőnyök, és milyen marketingmixen keresztül lehet a leghatékonyabban eljutni a leendő fogyasztókhoz. Ugyanígy piackutatást végezhetnek az egyéni arc- és állcsont implantátumokkal kapcsolatban, vagy kidolgozhatnak egy több országra érvényes marketing stratégiát speciális tesztberendezések külpiacokra juttatása érdekében.

„Minden megoldás érdekel minket, ami a jövőben a cég stabil helyzetét és régiós növekedését meg tudja alapozni” – mondta mintegy összefoglalóként az egyik cég képviselője. A Hallgatói Innovációs Projektekben a Széchenyi István Egyetem partnerei:  ALTEO Nyrt. –  Győri Erőmű Kft., az APP Kft., a Belvárosi Utcák Alapítvány, a DentArtTechnik Kft., a Funkció Kft. (DarnóHús), a Jankovits Engineering Kft., a Procomtec Kft. és a Wiedenmann Kft. 

Nyerges Csaba

Kapcsolódó témák: #Oktatás | #Széchenyi István Egyetem |