„Megkérdezem a szüleim!” – bűnmegelőzési tanácsok a gyermekneveléshez

Havassy Anna Katalin Illusztrációk: Depositphotos.com
2023.09.26. 06:24

Javában tart az iskola, lassan a szülők és a gyermekek is visszarázódnak a vakáció utáni hétköznapokba. Éppen itt az ideje tehát, hogy egy kicsit felelevenítsük, mit is tehetünk meg közösen azért, hogy gyermekeink a lehető legnagyobb biztonságban legyenek iskolába menet, onnan hazajövet, és mondjuk a játszótéren is. A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya ahogy eddig mindig, most is a segítségünkre volt.

„A szülők rendszerint csak annyit tanítanak a gyermeküknek, hogy „Ne állj szóba idegenekkel!” – kezdte Szabó Csaba rendőr őrnagy, bűnmegelőzési osztályvezető, majd rögtön azzal folytatta, hogy a helyzet korántsem ennyire egyszerű: „Tény, hogy fontos kiegészítése ennek a tanácsnak az is, hogy a lurkó ugyanakkor legyen segítőkész és barátságos is. Olyan banális esetekre gondolok például, mint amikor arra biztatjuk a srácokat, hogy segítsenek egy idős néninek leszállni a buszról, vagy elolvasni az apróbetűs menetrendet. S akkor sem kell hanyatt homlok menekülni, ha a játszótéren egy másik szülő megkérdezi, nem látta-e esetleg a kisfia elgurult labdáját…

A játszótéren is be kell tartani a szülők által felállított szabályokat….

Fogalmazhatnék úgy is, hogy a szülő elsődleges feladata megtanítani a gyermekeknek a bizonyos veszélyes helyzettípusok felismerését és kezelését, akkor is, ha egy megnyerő külsejű, kedves, szimpatikus idegen közelít. Mindez nem könnyű feladat, a rendőrök is tudják. Ezért is próbálunk minden fórumon segíteni, ahol csak lehet!” – hangsúlyozta az őrnagy, mi pedig rögtön hozzá is tennénk, hogy a bűnmegelőzési szakemberek nem általános nevelési tanácsokat szeretnének osztogatni, csak támpontokat adni a beszélgetésekhez. Sajnos sok mindennel találkoztak már a mindennapjaik során, így nagyobb a rálátásukra azokra a csapdákra és veszélyekre, amelyekbe egy óvatlan ovis vagy kisiskolás belebotolhat.

Hogy minél hatékonyabb legyen a megelőzés, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság a nevelési, oktatási intézményekkel kötött együttműködési megállapodás alapján kiképzett rendőr oktatókkal működteti a rendőrség úgynevezett központi gyermek- és ifjúságvédelmi bűnmegelőzési programjait: az óvodás korosztály részére az Ovi-Zsaru, az általános iskolásoknak a DADA, és középiskolában az ELLEN-SZER programokat.

„Ezen programok lényege, hogy a foglalkozások, tanórák során az oktató kolléga – a rendőri munka során összegyűjtött tapasztalatokra építve és a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően – olyan élethelyzeteket dolgoz fel a gyerekekkel, amelyek bárhol és bármikor megtörténhetnek velük. A programok célja, hogy a gyermekek mindenkor felismerjék a veszélyhelyzeteket; és eszközöket, módszereket tanuljanak annak érdekében, hogy ne váljanak se áldozattá, se elkövetővé”  – mesélte Szabó őrnagy, majd részletesen is beszélt a programokól.

Az Ovi-Zsaru keretében az óvodák nagycsoportosai részére, az óvónők aktív közreműködésével tartott – tematikusan felépített – foglalkozások felkészítik a gyerekeket az iskolásléttel járó nagyobb önállóságra: megtanulják annak lényegét, a felelősségtudatot és azt, hogyan tudják megóvni magukat a rájuk leselkedő veszélyektől. Hiszen legtöbbször nem áll majd mellettük olyan felnőtt, akitől megkérdezhetik, mit kell tenniük egy kialakult helyzetben.

Az iskolákban a rendőrség biztonságra nevelő iskolai programja (DADA) képzett hivatásos rendőr szakemberekkel segíti a szülőket abban – 3-7. osztályig havi egy alkalommal – hogy felkészítsék az általános iskolásokat felismerni a veszélyhelyzeteket. Segítenek, hogy a gyermekek felmérhessék döntéseik következményét és abban is számos tanácsot adnak, hogy már maga a döntésük is helyes legyen. A kollégák felhívják a figyelmüket arra, hogy ha az adott helyzet indokolja, legyenek gyanakvóak, éberek, figyelmesek és fenntartásokkal kezeljék az idegenek felől érkező figyelmet. Hangsúlyoznám, hogy nem a félelem felkeltése a cél, hanem megtanítani nekik az ismeretlen helyzetek megfelelő kezelését!” – mondta a bűnmegelőzési szakember, majd egy konkrét példát is hozott a Győr+ Média kérésére:

„Pár évvel ezelőtt a szülők bevonásával egy érdekes kísérletet hajtottunk végre: egy játszótéren forgattunk egy kisvideót, amely sajnos nagyon is jól bemutatta, a legtöbb gyermek hogy reagál az idegenek közeledésére. Egy általunk megbízott számukra ismeretlen férfi aranyos kutyussal közelített a kiválasztott gyerekekhez, s megdöbbentő volt látni, hogy a legtöbb idősebb gyermek az állatszeretettől vezérelve már nyújtotta is a kezét a férfinek, aki azt ígérte: a lakásán még több aranyos kutyus várja őket…

Soha ne hallgasson a gyermek egy idegen hívó szavára!

A szülőknek is sokkoló volt a felismerés, hogy valamit máshogy kellene tenniük a jövőben. Nos, az ilyen és hasonló helyzeteket egy DADA foglalkozáson élményszerűen, biztonságos közegben, helyzetgyakorlatokkal, tapasztalati tanulás útján igyekszünk rögzíteni a tanulókban, hogy egy éles szituációban is legyen eszközkészletük, szókincsük megfelelően reagálni.” – mesélte az őrnagy, majd kérésünkre konkrét tanácsokkal is ellátta olvasóinkat:

„Megkérdezem a szüleimet!” –  akár varázsmondat is lehet a gyermekeknek, amelyet minél előbb tanítsanak meg nekik a szülők és kössék a lelkükre, hogy ha idegenek mondjuk bármivel megkínálják őket, vagy bárhová hívnák őket, mielőtt bármit tesznek, ez legyen a határozott válaszuk! Ha ennek ellenére is rátukmálnak valamit a lurkókra, akkor a következő szabály az legyen, hogy mindent meg kell mutatni otthon, mielőtt elfogyasztják vagy odaadják a pajtásaiknak!

Meg kell tanulni: egy nyalóka sem lehet elég finom ahhoz, hogy elfogadja egy idegentől!

„Köszönöm, nem azért segítettem, hogy cserébe kapjak érte valamit!”ez nem csak biztonságos, hanem illedelmes és jellemformáló nevelés is. Hiszen nem azért segítünk, hogy azt viszonozzák, hanem mert segíteni jó! A „Köszönöm kisfiam/kislányom!” pedig még egy gyermeknek sem ártott még…

„Addig mehetsz el tőlem, amíg látsz engem!” egy olyan mondat a szülőktől, nagyszülőktől, sőt a nagytestvértől is, amit kötelező betartatni! Tanítsuk meg arra is a kicsiket, hogy szóljanak, ha a játszótéren a hintáról mondjuk átmennek a mászókára, vagy a csúszdára. Legyen természetesen a kommunikáció, amely mindkét félnek biztonságot ad! Arról nem is beszélve, hogy az önállóság felé vezető első lépések is így kezdődnek…

„A szüleim értesítettek volna arról, ha más jönne értem” szintén egy mondat, amit egyszerűen muszáj következetesen megtanítanunk a csemetéinknek, ha már egyedül járhatnak iskolába, játszótérre. Nagyon fontos, hogy mindig tudják, ki fog majd értük menni, így nem értheti őket meglepetés. Ha mégis idegen csábítgatja, hogy hazaviszi, mert például az apukája nem tudott eljönni, akkor hangozzon el a fent említett mondat! Egyébként érdemes a közeli családtagokkal egy titkos jelszót is megbeszélni, ez is biztonságot adhat mindenki számára.

Egy szülő soha nem küld idegent a gyermekéért!

„Kétségtelen, a szülők otthon tehetik a legtöbbet azért, hogy a gyermekeket felkészítsék arra, hogy a világ nem csak szépséget kínál a számukra. Nem félelemre kell őket nevelni, hanem az életre!  Ehhez pedig sok-sok beszélgetés kell anya és apa részéről, ami nagyon melós, de roppantul megéri! Már akár az esti mesék folyamán is beszélgethetünk velük a veszélyes szituációkról: a Piroska és a farkas, a Hófehérke, a Kecskegidák és a farkas vagy éppen az Oroszlánkirály kiváló alap lehet! Óvodás korosztálynál a rendőrség Ovi-zsaru programja dolgozza fel, bábokkal játssza el ezeket a veszélyes élethelyzeteket, megoldási, megelőzési módokkal szemléltetve. Akár otthon is folyamodhatunk ilyen játékos eszközökhöz!” – hangsúlyozta a bűnmegelőzési szakember, aki egyébként nem csak emiatt tudja miről beszél, mert bizony Szabó őrnagynak is vannak gyermekei, akiket fel kell készíteniük az életre. 

Az Ovi-Zsaru báb formájában is segít!

Az iskolásoknál a DADA programban már az „Érintések” témakörre is kitérnek, ahol játékos formában tanítják meg a diákoknak, hogy bizony vannak kellemes és kellemetlen érintések, és joguk van nemet mondani.

„Ha úgy érzik, valaki erőszakoskodik velük, vagy mondjuk erősen fogja meg karjukat, rángatja őket, nem hagyja őket békén, vagy ne adj Isten ellopna valamit tőlük, tanítsuk meg a gyermekeinknek, hogy torkuk szakadtából kiabáljanak és fussanak el a helyszínről. A nagy hangzavar ugyanis nemcsak az idegent ijeszti meg, de felhívja a járókelők figyelmét is, hogy valami szokatlan történik! Hasznos lehet, ha az egyedül közlekedő gyermekeknek adunk egy biztonsági riasztót, ami folyton legyen a zsebükben, így biztonságérzetet is adva nekik. Fontos, hogy a kisebb lurkók táskáját, tornazsákját, tolltartóját, sapkáját – és még lehetne sorolni hosszasan – semmiképp se jelöljük teljes névvel! Maximum monogrammal címkézzük, így egy rossz szándékú idegen nem tudja bizalmat ébresztően a nevükön szólítani őket. S mivel a technikai fejlődés rohamos, arra is tanítsuk meg a gyermekeinket, hogy szóljanak a tanítóknak vagy a szülőknek, ha észreveszik, hogy valaki feltűnően fotózza őket mobiltelefonjával. A felnőttek ilyenkor a legjobbat akkor teszik, ha maguk is megpróbálnak meggyőződni a gyanús viselkedésről, majd utána azonnal tárcsázzák a segélyhívót! A kollégák a hívást követően már teszik a dolgukat, és ha szükséges, intézkednek!”

Fontos az őszinte, bizalomra épülő szülő-gyermek kapcsolat

Szabó Csaba rendőr őrnaggyal nem véletlenül lehet ilyen mélyrehatóan beszélgetni a kicsiket és a kicsit nagyobbakat is érintő veszélyekről, hiszen a bűnmegelőzési szakemberek kiemelt feladata, hogy a két legérzékenyebb korosztályt, a gyermekeket és az időseket megvédjék a rájuk leselkedő veszélyektől. Mindkét korcsoportban fontos szerepe van a környezetnek, akik közreműködésükkel rengeteget tehetnek hozzá ahhoz, hogy ne történjen baj:

„A szülő-gyermek közötti bizalom meghatározó és nem elhanyagolható a biztonságérzet kialakításához. Ha anya és apa kicsi korától meghallgatja a csemetéjét, a gyerek el is meri nekik mondani az őt ért sérelmeket. Beszélgessünk tehát minden nap a családdal, erre mindig szakítsunk időt! Ahogy arra is, hogy az óvónőket, tanítókat, tanárokat is rendszeresen megkérdezzük, hogy az óvodában, iskolában minden rendben van-e? Hiszen ott is szükséges egy bizalmi kapcsolat a pedagógusokkal, akiknek partnerként kell tekintenie a szülőket és bizony a rendőrséget is. Azt pedig nem győzőm hangsúlyozni, hogy nagyon fontos a gyermekek által elmondottakat komolyan venni és hinni nekik! Na meg minden alkalommal dicsérjük meg őket a bátorságukért és az őszinteségükért! – zárta Szabó Csaba rendőr őrnagy, a vármegyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési szakembere ezt a roppant átfogó és fontos témát, amire természetesen majd rendszeresen visszatérünk a Győr+ Média felületein.

Illusztrációk: Depositphotos.com