Hirdetés
Kiváló évet zártak tavaly, aztán megérkezett a koronavírus

Már a jövőre figyelnek a borászatok

Garamvölgyi Imre
2020.05.16. 18:26

Kiváló évet zártak 2019-ben a Pannonhalmi Borvidék borászatai. A térségünkben készített italok kiváló minősége jelentős bevétel ígéretével kecsegtette a termelőket, így méltán várták 2020-at nagy reményekkel, ám az év elején a koronavírus-járvány kissé keresztülhúzta a számításaikat.

Hirdetés

A Pannonhalmi Borvidék zászlóshajójának számító Apátsági Pincészet teljes működésére kihatással volt a március közepe óta bevezetett járványügyi veszélyhelyzet.

Liptai Zsolt, a pincészet főborásza és ügyvezető igazgatója a kezdetektől arra törekedett, hogy a gazdasági hátrány minél rövidebb ideig terhelje az Apátsági Pincészetet.

Hirdetés

„Már az első pillanattól tudtuk, hogy ez a gazdasági év nem lesz a legsikeresebb, ugyanakkor bízunk abban, hogy a válság már nem húzódik át a következő évre. Úgy gondolom, az a legfontosabb, hogy meg tudjuk oldani a szőlőink művelését, ősszel az új évjárat elhelyezését a pincében, illetve az előző évjárat palackozását, akkor különösebb gond nem érhet minket. Ezért úgy határoztunk, hogy megteszünk mindent azért, hogy a szőlőinket egész évben művelni tudjuk az előírt biztonsági szabályok betartásával” – emelte ki az ügyvezető.

Liptai Zsolt

Liptai Zsolt hozzátette, kereskedelmi szempontból szerencsés az Apátsági Pincészet kialakított termékszerkezete, mert az itt készített borok alapvetően nem pusztán a gasztronómiára vannak kihegyezve.

„Nemcsak a vendéglátásban és a hotelforgalomban értékesíthető boraink vannak, hanem az elejétől próbáltuk úgy megfogalmazni a borainkat, hogy legyenek alacsonyabb árfekvésű, szélesebb körben értékesíthető italaink is.

Most, hogy már látjuk a márciusi értékesítési adatokat, azt lehet mondani, hogy érezhető a vírus okozta éttermi kiesés, de azt is látjuk, hogy az alapboraink, amelyek áruházláncokban is kaphatóak, szépen fogytak. A közép- és prémium kategóriás boraink esetében érezhető némi lassulás, de pont ezek azok a termékek, amik ha egy picit érlelődnek a palackokban, minőségi változást nem szenvednek” – hangsúlyozta Liptai Zsolt.

Más helyzetben van a győrújbaráti Babarczi Szőlőbirtok és Pince. A borvidék legnagyobb termőterületén gazdálkodnak és az értékesítésük jelentős részét a nagybani eladások teszik ki.

Babarczi Zsuzsanna

„Szerencsés helyzetben vagyunk, ami nagyon kemény munkának és a tudatos piacépítésnek köszönhető. Nekünk van lehetőségünk nagybani folyó bort értékesíteni, ez azt jelenti, hogy egyszerre 25 ezer litert. Itthonról is adunk el folyó bort és együtt dolgozunk a Borhálóval is, akik kétliteres kiszerelésben forgalmazzák a borainkat. Mi azt látjuk, hogy ez a szegmens megy. A palackos értékesítésben azonban látunk visszaesést, hiszen mi is szállítunk számos étterembe, szállodába.”

„Most, hogy egy kicsit enyhültek a korlátozások, a piac is megmozdult, de természetesen közel sem vagyunk ott, ahol tavaly ilyenkor voltunk” – mondta Babarczi Zsuzsanna borász, a pincészet értékesítési és termelési vezetője.

A szőlőben 15-20 ember folyamatosan dolgozik nálunk, valamint a pincészetben is kilencen vannak alkalmazásban, ennek a finanszírozására a cégben szerencsére adottak a tartalékok, de nagyon várjuk a területalapú támogatások mielőbbi kifizetését” – tette hozzá Babarczi Zsuzsanna

A nyúli központú Cseri Pincészet igazi családi vállalkozás, apa, anya, fiú és lány együtt dolgoznak a Cseri borok sikeréért. A 2019-es év kiemelkedő sikert hozott a családi pincészetnek, hisz több mint harminc százalékkal emelkedett az eladásuk az elmúlt évhez képest. A márka beérett és keresett lett a piacon.

Cseri Norbert

„A tavalyi eladásaink adnak alapot ebben a helyzetben a túlélésre, nyilván egy nagyon nehéz időszakon vagyunk túl. Az elmúlt egy, másfél hónapban teljesen leállt a gasztropiac és ez nekünk körülbelül 85-90 százalékos kiesést jelentett. Alapszinten természetesen néhány partnerünknél kaphatóak voltak folyamatosan a boraink, de ez kevés lett volna önmagában a túléléshez – fejtette ki Cseri Norbert vezető borász. – Természetesen kerestük a kiutat a helyzetből, de ezt nem úgy akartuk megtalálni, hogy devalváljuk a borainkat. Vannak akcióink, készítettünk egységcsomagokat, ami nagyjából megfelel egy ötöt fizet, hatot kap akciónak, ezeket webáruházon keresztül is lehet vásárolni. Ez egy picit megpörgette az eladásainkat. Ezt még megfejeltük azzal, hogy személyesen házhoz is szállítjuk ezeket a csomagokat” – tette hozzá

Cseri Norbert is érzi a piac apró fellendülését, a pincészethez már befutottak az év első külföldi rendelései is Szlovákiából és Angliából.

A Pannonhalmi Borvidék borászai összességében bizakodók. Fejlesztéseiket folytatják, bízva a borpiac mihamarabbi fellendülésében, mint fogalmaztak, optimistán tekintenek a jövőbe.

Kapcsolódó témák: #gazdaság | #koronavírus | #szabadidő |
likeold
a fb oldalunkat