Sport az egyetemen

Forma–1-es mérnökök a Széchenyin

Fotó: Májer Csaba József
Győr+
2019.11.26. 06:07

A Forma–1-ben jelenleg vagy korábban dolgozó mérnökök és számos más előadó mellett kétszáznál is több hallgató vett részt a győri Széchenyi István Egyetemen megtartott Formula Student Symposiumon. A csapatok a három nap során inspirációt szerezhettek új, együléses versenyautójuk tervezéséhez, megépítéséhez.

Az ismert Forma–1-es szakkommentátor, Szujó Zoltán éppen Owen Carless-szel, a Red Bull Racing szerkezeti elemzésért felelős vezetőjével beszélgetett a Széchenyi-egyetem Új Tudásterében, amikor megérkeztünk az ötödik alkalommal megrendezett Formula Student Szimpóziumra. Az aula megtelt külföldi és magyar hallgatókkal, akiknek a hétvége során szintén volt lehetőségük neves szakemberekkel beszélgetni, inspirációt szerezni akár az új évad új versenyautójának tervezéséhez, akár későbbi pályájukhoz.

Szujó Zoltán szerint éppen ez a rendezvény lényege.

„Az autósport, főleg a Forma–1 nemcsak a pilóták, hanem a mérnökök versenye is” – mondta.

” Talán éppen a Formula Student mutatja meg a legjobban, hogy a mérnöki lelemény hogyan tud egymással versengeni, egy-egy jó ötlet miként eredményez jobb konstrukciót a többiekénél. Ennyire tisztán, őszintén, sallangmentesen egyetlen másik sorozatban sem lehet tetten érni ezt, hiszen aztán mindenütt megjelenik a pénz, ami picit elrontja a dolgokat. Itt tényleg csillogó szemű egyetemisták dolgoznak azon, hogy kitaláljanak valami okosat.”

Fotó: Májer Csaba József

A szimpóziumra – mint azt Kun János szervezőbizottsági tag a megnyitón lelkesen tudatta a hallgatósággal – a korábbi rekordot megdöntve több mint 230-an regisztráltak, és 21 előadó mondott igent a felkérésre. Köztük voltak olyan mérnökök, akik a Forma–1-ben dolgoznak vagy dolgoztak egykori, illetve jelenleg is létező istállóknál, az említett Owen Carlessen kívül például Norbert Gatzka, a BMW motorfejlesztője, valamint Luca Marmorini, a Toyota és a Ferrari korábbi motorfejlesztési igazgatója. Utóbbi köszöntőjében arról beszélt: 2014-ben nagy műszaki szabályváltozások léptek életbe a Forma–1-ben, amire már 2012-ben megkezdték a felkészülést a maranellói istállónál. Ehhez képzett szakembereket kellett találniuk, és a végén 25 mérnök érkezett a Formula Studentből. Úgy vélte, ennek az az oka, hogy a sorozatban tevékenykedők megtanulnak csapatban, nyomás alatt dolgozni, és ezt élvezik is.

Luca Marmorini
Fotó: Májer Csaba József

A rendezvényen előadást tartott – az alkatrészek feszültségmentes kapcsolatáról – Kling Sándor is, aki jelenleg a Red Bull szerkezeti elemző mérnökeként Max Verstappenék jövő évi autóján dolgozik: az első futóművön, a kormányművön és az akkumulátorpakk védőeszközén. Kérdésünkre úgy fogalmazott, minden igyekezetükkel azon vannak, hogy megtalálják azt a pici pluszt, amivel megtörhetik a Mercedes egyeduralmát. A száguldó cirkuszban 2021-ben életbe lépő új szabályokról szólva azt mondta, hogy a költségplafon a mérnökökre is hatással lesz, egzotikus anyagokat például nem használhatnak, de egy Forma–1-es autó megtervezése ugyanolyan izgalmas marad, mint eddig. Kifejtette: akik részt vesznek a Formula Studentben, sokat tanulhatnak a való életből, a csapatmunkától a költségtervkészítésen át egészen addig, milyen követelményeket kell teljesíteni ahhoz, hogy valami eljusson a gyártásba.

Kling Sándor
Fotó: Májer Csaba József

A megnyitóünnepségen dr. Hanula Barna, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja azzal kezdte beszédét: számára érzelmekkel teli a program, mert jól emlékszik arra, hogy a nyolcvanas években, a vasfüggönnyel elzárt Magyarországról milyen trükkökkel lehetett csak eljutni a bécsi egyetemre, most pedig ők láthatják vendégül a világot. Megjegyezte, hogy a formula studentes hallgatók a  legmotiváltabbak, akikkel valaha találkozott, s nagyon jó, hogy egy ilyen szimpóziumon mindannyian találkozhatnak és tanulhatnak egymástól.

Hancz Gábor

Kapcsolódó témák: #forma1 | #Széchenyi István Egyetem |