Balatonfüred idén is vállalható

Szerző és fotó: Havassy Anna Katalin
2023.07.04. 13:34

A mostani tavasz és szezonkezdet sem múlhatott el anélkül, hogy ne legyen minden tele a Balaton ellen riogató cikkekkel, posztokkal. Továbbra is állítják: megfizethetetlen, ezért jobb, ha meg sem közelítjük. Mi szokásunknak megfelelően Balatonfüredet vettük célba.

Tisztában vagyunk vele, hogy a szállások árait nem taglaljuk, de mi rendszerint az egy napra, autóval is kényelmes távolságra lévő strandolási, kirándulási lehetőségeket igyekszünk feltérképezni. A 82-es számú főút pedig bár igencsak terhelt, azért mondhatjuk, hogy kényelmes tempóban autózható. Zirc kifejezetten kedves pihenőhely, rövidebb technikai szünetre és hosszabb megállásra, sétára is alkalmas. Mindig megfogadjuk, hogy betérünk a legendás hamburgerezőbe, de ez persze most is kimaradt. Na majd talán legközelebb…

A veszprémi elkerülő építése végre befejeződött, ami nagyban gyorsítja a haladást. Nagyon kellett már, s a kitáblázás is meglepően megfelelő. Tudjuk, sokan már megállnának Csopakon, de egyrészt kirándulásunk idején az idő sem volt strandolásra alkalmas, másrészt Balatonfüred egy kicsit komplexebb, fürdés nélkül is több lehetőséget találhatunk.

A Kisfaludy Strandnál lévő parkolóban álltunk meg, az első drágulást itt tapasztaltuk: 800 forintért válthattunk egész napra jegyet, a fizetős időszak 17 óráig tart. Ez 200 forinttal drágább, mint tavaly, de azért ha a szívünkre tesszük a kezünk: egész napra vállalható. Főleg annak tudatában, hogy az Esterházy Strand előtti parkoló automata jelzése szerint ott már 3600 forint egy napra a megállás. A két strand között pedig nincs nagy távolság.

Idén is az olcsóbbat, a Kisfaludy Strandot választottuk, persze számítottunk rá, hogy a tavalyihoz képest drágult a jegyár: 1300 forint helyett most az egyszeri felnőtt belépőért 1700 forintot kérnek. Viszont ezért az árért kulturált, gyakran és alaposan takarított strandterületet, mosdókat és zuhanyzókat kapunk, a kabinokról nem is beszélve. Utóbbiból van „retróbb” kivitel, de egészen modern, dizájnos megoldás is. Számos büfé várja az éhes strandolókat, az árak között nem nagy az eltérés, bár többen is említették, hogy júliusban egy kicsit még emelnek rajuk.

A sima lángos 1000-1100 forint között mozgott ottlétünkkor, a sajtos-tejfölös legnagyobb kedvencért pedig 1900 forintot kell fizetni. Gyros tál kapható 3000 forint körül, hamburger 1400-ért, a hekk 10 dekája pedig 700 forint körül mozog. Frissensültekből is van kínálat, rántott sajtot rizzsel és tartárral 3300 forintért fogyaszthatunk.

S mivel nem volt éppen strandidő, egy olvasó házaspárral beszélgettünk, akik Veszprémből érkeztek, mert mint mondták: ők jobban szeretik, amikor még nyugalmasabb a part, jobban lehet pihenni.

„Lángost mindig szoktunk enni, az valahogy hozzátartozik a Balatonhoz, akkor is, ha viszonylag közel lakunk. Nagy falatozást soha nem csapunk, a rántott húst sültkrumplival nem itt esszük, megcsinálom otthon. A néhány nyári lángos fröccsel pedig belefér, akkor is, ha nem kiemelkedő a nyugdíjunk. Persze a családoknak más, de mikor a gyerekek kicsik voltak, mi is megoldottuk. Okosan kell jönni nyaralni, nem mindent megvenni. Tudom, nem könnyű megállni, mert bőséges a kínálat, de valamit valamiért…” – mondta Szilvia, aki legjobban kevés sóval, sok fokhagymával és csak sajttal szereti a lángost.

Mert a lángos a legnagyobb sláger, abból fogy a legtöbb. Ezt a Gabi büfé vezetője, Fekete Gábor is megerősítette. S ha valaki, hát ő biztos, hogy tudja, mi is kell a strandolóknak:

„Szinte itt nőttem fel. A nagymamámtól vettem át a büfét, tőle tanultam, hogy ezt csak szívvel-lélekkel lehet csinálni. Az emberek szeretik a balaton parti büféket, a lángos népszerűsége semmit sem csökkent az évek alatt. Mi azt tapasztaljuk, hogy a sajtos-tejfölös a kedvenc, egy-egy vendég kér rá lilahagymát. De mi nem cifrázzuk túl, hiszen az évtizedek alatt bevált sikerrecepteken nem szabad változtatni: friss, ropogós, forró, közel 30 centiméter átmérőjű a lángosunk. Hagyjuk, hogy a sót és a fokhagymát mindenki ízlése szerint tegye rá, s nem spórolunk se a tejföllel se a sajttal.”mesélte Gábor, majd azt is hozzátette, a legnagyobb gondot a megfelelő munkaerő kiválasztása jelenti, most már évről-évre. A Balaton mellett jól lehet keresni, viszont a munka kemény és pörgés van. Kevesen bírják, vagy másra gondoltak.

„Viszont a szezon tart, a vendégeket nem lehet lángos nélkül hagyni.” – mosolygott a fiatalember, aki lelkiismeretesen viszi tovább a családi örökséget.

A strand egésze egyébként roppant rendezett, a fű frissen nyírt, a szemetesekben mindenhol friss zsák, s a személyzet közül is sok ismerős arccal találkoztunk, hiszen itt jártunk tavaly is párszor. A játszótéri játékok is rendben voltak, látszik, hogy gondos gazdák ügyelnek rá. A sportolási lehetőségek továbbra is adottak, a röplabdapályán nagy volt a nyüzsgés.

A csúszdapark, a vízi kalandpark használata és a vízibringa kölcsönzés természetesen plusz költségeket ró a családokra, ám a használatuk természetesen nem kötelező.

Személyes kedvencünk az strand sarkában található családias hangulatú önkiszolgáló étterem, ahol többféle menüből is válaszhat az éhes strandoló: a hideg gyümölcsleves, bolognai spagettivel 2500 forint, a fokhagyma krémleves, gyros tállal 3000 forint. Egyébként, ahol néztük, mindenhol elfogadnak szépkártyát is, már a strandbelépő megvételénél is…

A Kisfaludy Strand Győrből leruccanva megfizethető tűnik, igényes környezetben, tisztaságban, kedves, segítőkész személyzettel és finom étekkel, italokkal várja a kikapcsolódni vágyókat. S hogy a veszprémi Szilviát idézzük: „Okosan kell jönni nyaralni, nem mindent megvenni.”

Balatonfüred a Tagora sétánnyal egyébként mindig is roppant közkedvelt kirándulóhely volt, megvan a maga hangulata, a romantikája. A város folyamatosan fejlődik, erre példa a Kisfaludy Strand mellett kialakított park is, amely hangulatos, játszási és a sportolási lehetőség is adott. A szabadtéri bútorokon bárki megpihenhet és egy kellemes stéget is kialakítottak. A Balaton és Tihany látványa pedig talán még a legzaklatottabb lelkeket is képes megnyugtatni.

Sajnos a sétány elején még most is láttunk bezárt falatozót, ez mindig elszomorító látvány. Viszont amik nyitva vannak, régóta várják a vendégeket, s a hangulatuk sem sokat változott: nem is kell, ez így balatoni, ez így jó. Akik a klasszikus éttermi érzésre vágynak, azoknak ott a Borcsa vagy épp a Balaton étterem. A lángos árak a soron is 1000 forint körül mozognak, egy hawaii, 32 centiméteres pizza pedig 3290 forint. Gulyásleves 1800 forint körül kapható, a ponty halászlé pedig 2000 forinttól kapható, gyrost pitában pedig már 1800 forinttól is falhatunk, ha épp megkívántuk. A grillcsirke 3800 forint, persze felet is lehet kérni, forogtak is szépen a nyárson: a magyaros falatozó régóta közkedvelt.

Az ajándékboltok továbbra is gazdag kínálattal várnak mindenkit, teljesen vegyes árkategóriában: a kiránduló gyermekcsapat és párját elkápráztatni igyekvő úr is megtalálja a kedvére valót. Persze ízlés dolga, hogy kinek mi jön be, s hogy kell-e a sokadik hűtőmágnes…

A sétányon pedig mindig történik valami érdekes: most épp Peter Srámek és Háfra Mari klipforgatásába csöppentünk bele és elbeszélgettünk egy, a szívszanatóriumban gyógyuló miskolci hölggyel, míg el nem eredt az eső… Hazafele arra gondoltunk: Balatonfüred idén is vállalható egy-egy napra.

Galéria: HAK

Kapcsolódó témák: #balaton | #Balatonfüred | #gasztronómia | #nyár | #nyaralás |