Internet

Sokat spórolhatunk, ha elektronikusan fizetünk

Illusztráció: Pixabay
Mireider Máté
2021.01.06. 15:55

Az elmúlt években már megszokottá vált, hogy nem csak a postai csekken fizethetjük be havi számláinkat - gyorsabb, biztonságosabb, és egyszerűbb így, azonban érdemes felkészülni rá, ha át akarunk állni az elektronikus módszerekre.

Korábbi cikkünkben kitértünk rá, hogy a számlafizetés, ügyintézés szinte minden szolgáltatónál lehetséges már – hogyan működik ez a gyakorlatban?

Email címre mindenképp szükségünk lesz. Érdemes lehet akár külön fiókot létrehoznunk csak a számlázási és szolgáltatói levelek részére – ez akár lehet “csaladnev.szamlak@…” is. Mivel ide határidős levelet várunk, érdemes máshol nem használni ezt a címet. Ha nem akarunk két, vagy több email fiókot, a már meglévőt is használhatjuk, de ha sok levelet kapunk, könnyen elveszhetnek a fontosabbak a tömegben.

Ha az email cím megvan, szolgáltatótól függően egyéb azonosítókat kérhetnek még nevünkön és címünkön kívül. A közmű-szolgáltatóknál jellemzően szükség lesz egy papír alapú számlára ahhoz, hogy regisztrálhassunk – ezen található meg a partner/ügyfélszám, mobiltelefon-előfizetésünkhöz a telefonszámunkra lehet szükség, televízió- és internet előfizetésnél szintén az előző havi számlánkat érdemes előkeresni. Ezek a regisztrációk általában telefonos és személyes ügyfélszolgáltaton keresztül is kérhetőek, ha nem boldogulunk otthon.

Internetes körképünk alapján nem találtunk olyan szolgáltatót – legyen az víz, gáz, villany, internet, televízió, mobil, biztosítások – ahol ne lenne lehetőség legalább egyféle elektronikus számlázásra és díjfizetésre.

Fontos különbséget tenni az elektronikus számlázás és díjfizetés között. A számlázás elektronikus mivolta abban merül ki, hogy nem kapunk készpénzátutalási megbízást (csekket) postai úton, csak emailben jelzi a szolgáltató, hogy kiállították a havi számlánkat. A díjfizetés pedig lehet átutalás (amit mi csinálunk, vagy a bankban kérjük), csoportos beszedési megbízás a bankon keresztül (ezt a bankunkon keresztül engedélyezhetjük, onnantól automatikusan történik havonta a levonás), vagy kártyás fizetés – utóbbi a szolgáltató saját honlapján, vagy mobiltelefonos alkalmazásán keresztül történik. Ha mindkét részen elektronikusak vagyunk, jellemzően kedvezményt is kaphatunk számlánk összegéből, bár ezt van, ahol több feltételhez is köthetik. Egy átlagos háztartásban is több ezer forintot spórolhatunk így havonta.

Azonban ha sok évig megszoktuk a postai csekkekhez igazítani a befizetést, könnyen megfeledkezhetünk arról, hogy magunknak kell figyelni email fiókunkat, vagy mobiltelefonunkat.

Az utóbbi években visszatérő átverési forma a különböző cégek nevében küldött fizetési felszólítás, amely a hivatalos levelekhez hasonló kinézettel, megszólítással van megírva, azonban a pénzünk a csalókhoz érkezik be. Az összeg sem komoly, így az egyszeri felhasználó könnyen legyint rá, hogy ezt befizetem, letudom hamar. Ha sok ezren tesznek így egy 1 500 forintos tételnél, a bűnöző milliókkal gazdagodik.

Ezek ellen a szolgáltatók nem tudnak mit tenni, és bár a hatóságok rendszeresen nyomoznak, nehéz a csalók ellen fellépni. A legtöbbet mi, a felhasználók tehetjük azzal, ha odafigyelünk – egy szolgáltató sem fogja soha, semmilyen esetben egy emailben elkérni semmilyen jelszavunkat, bankkártya adatunkat, és pontosan hivatkoznak minden esetben az elmaradást okozó számlára, időpontjára. Legfeljebb a figyelmet hívják fel rá, hogy az eredeti számlát megtekinthetjük a weboldalon is – egy csaló emailnél itt azonnal kiderülhet a baj.

Mérföldkőhöz érkezett a Pannon-Víz Zrt. új on-line ügyfélszolgálati moduljának fejlesztése, december közepétől élesben működik a rendszer – tette közé a cég honlapján. “A szeptember óta tartó fejlesztés során megújult honlapunk online ügyfélszolgálata, és új mobiltelefonos alkalmazás is készült” – hívja fel a figyelmet a lehetőségre a szolgáltató (részletek a linkre kattintva).

Természetesen az elektronikus fizetésre való átállás nem csak a személyünktől függhet, hanem egyéb tényezőktől is, viszont az elmúlt években látványosan minden cég ebbe az irányba nyitott és fejlesztett, így a jövőben mindenképpen ez az irány. A koronavírus megjelenése pedig tovább felgyorsította ezeket a folyamatokat.

Korábban írtuk:

Kapcsolódó témák: #technika | #technológia |