A nyári világpremier után október 21-én Győrben is hangos siker kísérte a várva várt bemutatót. A Győri Filharmonikus Zenekar idei legnagyobb innovációja és projektje bekerült a bérletes kínálatba, a Magic of Vivaldi – A négy évszak című előadást kedd délelőtt négyezer győri diák, este közel háromezren látták az Audi Arénában. Bogányi Tibor rendező és Zászkaliczky Ágnes művészeti vezető korábban megálmodott víziója kitűnően működött, a barokk világ találkozása a 21. századi modernitással, a zene és a kortárs tánc, a 3D-ben megjelenő kreatív filmes összművészeti alkotás különleges érzelmi hatást és élményt nyújtott.
A lenyűgöző, valós térhatású vizuális térben, Velence korokon átívelő mélyrétegei soha nem látott intenzitással bomlottak ki Vivaldi mágikus művére, A négy évszak akkordjaira. Barokk koncerthelyszínként is megállta a helyét az Audi Aréna, a Győri Filharmonikus Zenekar jó érzékkel választotta ezt a korábban már használt térrendezést, a hosszanti irányba elforgatott színpad és vele együtt a nézőtér jól szolgálta az előadás befogadását és élvezhetőségét. „Sok helyen dirigálok, nyugodtan mondhatom, hogy a világ erre várt, hogy egy koncertteremként funkcionáló arénában szólaljon meg a régi, háromszáz éves barokk zene ultramodern technikával és kortárs tánccal. A budapesti ősbemutató után most arra vagyok a legkíváncsibb, hogy milyen egységet alkot itt Győrben!” – fogalmazott a koncert előtt a szuperprodukció rendezője, Bogányi Tibor. A karmester a művészeti vezetővel, Zászkaliczky Ágnes festőművésszel a produkció mindenegyes elemét a csodás zenére helyezték, erre épült Bati Nikoletta harminckét jelmeze és a lélegzetelállító látvány is, a Budapest Táncszínház művészei minden évszakban külön kollekcióban tűntek fel.

Nem kérdés, Vivaldi művét óvodástól az aggastyánig mindenki ismeri és szereti. Műve megkerülhetetlen és megunhatatlan, hozzátartozik alapműveltségünk, európai kultúránk biztos alapját jelenti. A világpremier egy finom és gazdag, ugyanakkor fájdalmas párhuzamban bontja ki a zeneszerző ikonikus műve és a valós tény: Velence süllyedésének, a város múlandóságának tragédiáját. A világon egyedülálló csodával és annak eltűnésével vizionáló előadás, az Audi Arénában megelevenedő meseszerű történet és látvány, európai értékeink múlandóságával szembesíti a nézőt.
A mindenki által ismert és szeretett zenemű egy keretjátékba ékelődik, 1725-ben egy különleges hajó futott be Velence kikötőjébe. Fedélzetén egy küldemény: Antonio Vivaldi frissen nyomtatott kottája, A négy évszak – egy mű, amely örökre átírta a zeneirodalom történetét.

A fiatal zeneszerzőt Bogányi János kelti életre. „Vivaldi csodálatos ruhában, vörös hajával lobogtatja a kottákat, a táncosokkal való viszálykodás után indul A négy évszak történése. A zeneszerző egyszerre ünnepelt, királyi rangú művész lesz, mert akinek ebben a korban nyomtatott kottája van, az bizony a legfelső kategória volt” – magyarázta Bogányi Tibor rendező. A bravúros előadás nyitánya eme királyi pillanatot ragadta meg Vivaldi Giustino című operájának sűrítményével, köszönhetően a fantasztikus szólistának, Daragó Zoltán kontratenornak.
A barokk nagy mester későbbi zeneszerzőinkre is nagy hatással volt, az utókor rengeteget merített eredeti ötleteiből. Vivaldi mágiája egyértelműen abban rejlik, hogy háromszáz év után is maradandót alkotott, hegedűversenyét mindenki ismeri és szereti. Az előadás virtuóz szólistája, Homoki Gábor, a Concerto Armonico Budapest művésze nagy örömmel dolgozott együtt a Győri Filharmonikus Zenekarral, mint mondja, a társulat nyitott volt instrukcióira, a barokk művel kapcsolatos izgalmas meglátásaira.

Vivaldi kora rocksztárja volt, aki most kiszabadult a napsütötte kastélyszobából, a felhangzó ismert tételek virtuozitását és dinamikáját azonban megtöri a jövő sötét víziója, az elsüllyedt Velence alatti világot az elektronikus zene töredezettsége és a túlélő emberpár küzdelme szimbolizálja. De mindig van remény!
A négy hegedűversenyből álló mű nemcsak a legtöbbször játszott, hanem valószínűleg a legtöbbször eltáncolt alkotás is a világon. Nagyon sok koreográfust megihletett ez a vérpezsdítő muzsika. Most a Budapest Táncszínház művészei, Földi Béla igazgató és Zachár Lóránd koreográfus vezetésével teremtették újjá a barokk mesterművet.
Galéria: MekliZ Fotóstúdió