Ötvenéves a Rába legendája

Szigeti Sándor Fotó: Rába-archívum
2025.01.25. 12:00

Fél évszázados születését ünnepi idén a győri és a magyar gépgyártás ikonikus erőgépe, a Rába-Steiger, amelyet a mai napig sok helyen használnak.

„A Rába-Steiger története egy beszélgetéssel kezdődött. A Bábolnai Állami Gazdaságban ugyanis már a ’70-es években importált gépekkel dolgoztak az amerikai nagyüzemi kukoricatermelési rendszert meghonosító, úgynevezett CPS-ágazatban. Amikor az egyik traktorban elromlott a Caterpillar motor, Burgert Róbert, az állami gazdaság vezetője Horváth Edét, a Rába legendás vezérigazgatóját kereste meg” – meséli Szabó János nyugdíjas ipartörténet- kutató, egykori konstruktőr, a téma avatott ismerője.

Hamarosan kiderült, hogy a Rába-MAN motorja átalakításokkal alkalmas lehet mezőgazdasági erőgépekbe, a Steiger Cougar szerkezeti felépítése pedig egyszerű volt, amihez a győri szakemberek hamarosan egy sokkal jobb, sorozatgyártásra is alkalmas futóművet terveztek. Összeállt tehát a kép, hogy komoly üzleti lehetőség volna az itthoni gyártásban, és egy amerikai–magyar kooperációban” – mondja Szabó János.

Az előkészületek után 1974 októberében vette meg a licencjogot a Rába. Amikor a tárgyalásokon kiderült, hogy a győri cég futóművekkel akar fizetni, az amerikaiak a fejüket vakargatták. A legenda szerint Horváth Ede ekkor a telefonhoz lépett és intézkedett, hogy az első repülőjárattal küldjenek ki mintafutóműveket Budapestről. A futóművek két napon belül megérkeztek a tengerentúlra, az amerikaiak pedig rábólintottak az üzletre.

„A megállapodás további rendkívül lényeges hozadéka az volt, hogy megnyílt az amerikai piac a Rába előtt, amely az 1980-as évek közepére éves szinten már több mint százmillió dollár értékben exportált futóműveket az USA-ba. Az amerikai hadsereg járműveinek nagyjából a fele ma is Rába futóműveken jár” – említ egy újabb érdekességet a szakember.

Itthon, a sikeres amerikai tárgyalások után mindössze két hónappal, 1974 decemberére elkészült az első öt mintadarab, majd 1975. március 1-jén megkezdődött a sorozatgyártás. 1974 és 2001 között összesen 3912 darab Rába-Steiger és 130 darab egyéb változata készült, elsősorban a magyar piacra, de jutott belőlük Európa, a Közel-Kelet és Afrika országaiba, sőt még Ausztráliába is egy példány.

A Rába-Steigerek titka az egyszerűségben és a könnyű javíthatóságban rejlett. Sokat elmond ezeknek a traktoroknak a minőségéről, hogy több mint ezer közülük a mai napig használatban van. Magyarországon kívül Ausztriában és Spanyolországban is vannak olyan gazdaságok, ahol ezekkel dolgoznak. Sőt, a régi használaton kívüli és bontott gépek is igen keresettek, a felújításuk ugyanis lényegesen olcsóbb, mint egy új traktor megvásárlása. A legutolsó Rába-Steiger 2001-ben gördült le a győri gyártósorról, és 2002-ben adták el.

A nagy múltú Rába-gyár állandó járműtörténeti kiállításán ma is megtekinthetők igazi kuriózumok. A Martin utcai Technológiai Centrumban kialakított hiánypótló tárlat előzetes regisztrációt követően ingyenes tárlatvezetéssel látogatható. Regisztrálni a [email protected] e-mail-címen lehet.

A témával kapcsolatban a Győr+ Rádióban elhangzott beszélgetést is érdemes meghallgatni!

Kapcsolódó témák: #mezőgazdaság | #Rába-gyár | #Rába-Steiger |