Pénzügyi Navigátor

Ne váljon pénzügyi csalás áldozatává!

Pénzügyi Navigátor
2022.04.04. 10:40
Hirdetés

Az elmúlt hónapokban sajnálatos módon megszaporodtak a banki ügyfelekkel szembeni adathalász kísérletek. A csalók többféle új eszközt alkalmaznak, amelyek célja mindig az ügyfelek bankszámla- és bankkártya-adatainak, azonosítóinak megszerzése, s így pénzük ellopása.

Hirdetés

Az egyik módszer, hogy valamelyik bank hivatalosnak tűnő telefonszámáról keresik meg az ügyfeleket. A megkeresés ürügyeként a bank vagy az Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében jóváhagyandó internetes vásárlásával kapcsolatos intézkedést, kártyaletiltás, az ügyfél által indított banki művelet elutasítását említik, veszélyhelyzetet jelezve és – az ügyfélre nyomást helyezve – azonnali döntését kérik. A helyzet megoldásához az ügyfél bankszámla- vagy kártyaadatait, internetes belépési kódjait kérik el. Ha kiderül, hogy a hívott fél nem az adott bank ügyfele, jelzik, hogy hitelintézetük annak a pénzügyi intézménynek a megbízásából is eljár.

Továbbá előfordul, hogy a telefonos vagy e-mailen jelentkező csalók az ügyfél mobiltelefonjára vagy számítógépére távoli elérést (pl. AnyDesk) biztosító, állítólagos „banki alkalmazást”, illetve ismeretlen eredetű vírusirtó programokat, telepítenének. Ezek szintén a bizalmas banki azonosítókat – és más, a bűnözők számára értékes információkat – fürkésznék ki. A hitelintézetek a valóságban azonban sohasem igénylik ilyen programok telepítését.

Fontos szem előtt tartani, hogy a bankok sohasem kérik el telefonon vagy elektronikus úton ügyfeleik azonosítóit, mivel már rendelkeznek ezekkel, az MNB pedig ilyen jellegű megkereséseket semmilyen formában nem kezdeményez a banki ügyfelek irányába. Ismeretlen telefonos megkeresésnél így érdemes a bankra és a megkeresés céljára vonatkozó kérdéseket feltenni, majd megszakítani a kapcsolatot. Ezután célszerű visszahívni a bankot az ismert ügyfélszolgálati telefonszámon jelezni a történteket immár a valódi banki ügyintézőknek.

A bankszámlaműveleteknél már több éve, az internetes bankkártyás vásárlásoknál pedig 2021. január 1-jétől bevezetett erős (más néven kétfaktoros) ügyfélhitelesítés ugrásszerűen növelte az ügyfelek biztonságát a csalókkal szemben. A banki ügyleteknél ugyanis ennek nyomán nem elegendő önmagában a számla- vagy kártyaazonosítók ismerete, emellett egy további másfajta azonosító (pl. a banktól a mobiltelefonra érkező jelszó vagy az ügyfél ujjlenyomata/szemírisze) is kell az ügylet jóváhagyásához.

Mi a teendő gyanú esetén?
Haladéktalanul értesítse számlavezető szolgáltatóját a hivatalos honlapján található elérhetőségen, ha a gyanú felmerül. Ha utólag merül fel Önben a gyanú, hogy ilyen csalás áldozata lett, és a szolgáltató nevében megtévesztő módon érkezett e-mailre, üzenetre már megadta az azonosítóját, jelszavát, mihamarabb tiltassa le azokat, és kérjen információt pénzügyi intézményétől! (X)

Elérhetőségek: 
Cím: Győr, Szent István u. 10/a., II. emelet 208-as iroda (az ITC székház), 
Telefon: 06-30-923-4942 (ügyfélfogadási időben), E-mail: gyor@penzugyifogyaszto.hu
Web: www.penzugyifogyaszto.hufacebook.com/penzugyifogyaszto

Ügyfélfogadás: 
HÉTFŐ: 8:00-14:00  //  SZERDA: 8:00-14:00  //  CSÜTÖRTÖK: 11:00-17:00
Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.

(x)

likeold
a fb oldalunkat