Divat

Mi tesz egy fehérneműt fenntarthatóvá?

Illusztráció: Pexels
Ihász Nóra
2022.04.14. 12:02

Amikor fenntartható divatról beszélünk, sokaknak villan be a kép egy biopamut pólóról, egy lenvászon nadrágról, vagy épp egy vintage/second hand üzletben talált, különleges kincsről. De mi a helyzet a ruhatárunk egyik legalapvetőbb és legfontosabb alkotóelemével, a fehérneművel?

A fenti példák természetesen csak kicsiny, kiragadott darabkák abból az óriási halmazból, amit a fenntartható divat jelenthet. Nincsen ugyanis egyértelmű, egységes válasz arra, hogy mitől lesz egy ruhadarab vagy egy márka fenntartható.

Etikus munkakörülmények között készülnek a termékek? Megújuló energiát használnak azok előállításakor? Növényi vagy újrahasznosított/újrahasznosítható alapanyagokat alkalmaznak? Lebomló csomagolásban jutnak el hozzánk a megvásárolt termékek? A márka marketingstratégiája kiemelt figyelmet fordít a vásárlók edukációjára a környezetvédelemről?

Hosszan sorolhatnánk még, de ennek a cikknek inkább az az üzenete, hogy az öltözködésünk egyik legalapvetőbb része – a fehérneműk – kapcsán se feledkezzünk el arról, hogy mivel tudjuk a legtöbbet tenni a környezetünkért és saját egészségünkért! A kettő ugyanis kéz a kézben jár, amit Tóthné Erzsébet, egy kapuvári fehérneműgyártó cég tulajdonosa is megerősített.

Növényi alapanyagok, garanciául szolgáló minősítések

Tóthné Erzsébet 2020-ban alapított fenntartható fehérneműmárkát, sokévnyi tapasztalattal a háta mögött. Vállalkozása már hosszú ideje foglalkozik bérgyártással, de a szakember arra is kapacitást fordított, hogy kikutassa és letesztelje, milyen saját, fenntarthatósági elveket követő kollekciókkal tudnak megjelenni.

– Az egyik legfőbb célom az volt, hogy növényi alapanyagú fehérneműt gyártsunk, mivel ez a környezetünk és a bőrünk számára is sokkal egészségesebb, mint a szintetikus szálakból készült textilfajták. Fehérneműink 46% bambuszt, 46% biopamutot és 8% elasztánt tartalmaznak (utóbbira a rugalmasság miatt van szükség).

– A biopamut talán már egészen ismert – érdekesség, hogy a fast fashion üzletek is egyre gyakrabban kínálnak ilyen alternatívát –, ám a bambusz esetében nagyon alapos kutatásra volt szükség. Kimondottan olyat kerestem, amelynek a feldolgozása is megfelelő – fogalmaz Tóthné Erzsébet, aki szerint bizonyos tanúsítások is sok mindenről árulkodnak, amikor fenntartható divatról beszélünk. Ilyen például az OEKO-TEX Standard 100 minősítés is, amellyel az általuk felhasznált alapanyagok és alkatrészek is rendelkeznek, és ami garantálja a felhasználó számára, hogy az egész folyamat során kerülik a környezetre és egészségre káros vegyi anyagok használatát.

Méltó munkakörülmények, energiahatékony épület

– Sok fast fashion márkával ellentétben, a fenntarthatóságra törekvő cégeknél – így nálunk is – fontos, hogy méltó munkakörülmények között és megfelelő bérezésért dolgozzanak a kollégák. Az összes termék itthon, Magyarországon készül, helyi munkaerő közreműködésével, akiknek megbecsüljük a munkáját – hangsúlyozza a szakember.

Tóthné Erzsébet szerint annak is nagy figyelmet kell szentelni, hogy a cég épülete és annak környezete is minél “zöldebb” legyen. Jó példa erre, hogy a varrodának korszerűbb, energiahatékonyabb, megfelelő szigeteléssel ellátott épületet húztak fel, fényforrásként modern LED paneleket alkalmaznak, szelektíven gyűjtik a hulladékot, és környezetbarát tisztítószereket használnak. Sőt, a jövőben napelemeket is szeretnének telepíteni.

A régi dugattyús komresszort már lecserélték egy modern, energiatakarékos csavarkompresszorra és gépparkjukat is folyamatosan fejlesztik, részben önerőből, részben pályázati forrásból.

Miben és hogyan kerül viselőjéhez?

Végül, de nem utolsósorban egy fenntartható fehérneműmárkának a csomagolást és a szállítási módot is prioritásként kell kezelnie, hiszen nagyon nem mindegy, hogy “műanyag-tenger” kíséretében érkezik-e meg hozzánk a rendelt termék, vagy kisebb ökológiai lábnyomot hagy maga után.

Tóthné Erzsébet például egy letisztult kartondoboz mellett döntött, amelynek beszállítója FSC minősítéssel rendelkezik. Az FSC, vagyis a Forest Stewardship Council egy non-profit szervezet, és az ő nevükhöz köthető a felelős erdőgazdálkodást igazoló tanúsítványrendszer kiadása.

– A kartondobozzal teljes mértékben ökológiai koncepciót követtünk. Az anyaga úgynevezett CrownBoard Craft, amely 100% elsődleges rostból készül. Szerintem egy ilyen vagy ehhez hasonló választással nem kell lemondani arról sem, hogy elegáns formában kapja kézhez a terméket a vásárló – osztja meg velünk a szakember, aki úgy látja, fenntartható márkaként a szállítási módra is hangsúlyt kell fektetni, érdemes felkutatni például a futárszolgálatok azon szolgáltatásait, amelyek a hulladék és a károsanyag-kibocsátás minimalizálására törekednek.

Kapcsolódó témák: #divat | #fenntarthatóság | #Győr | #környezetvédelem |