Az Audi és Győr története az elmúlt több, mint 30 év során összeforrt, a gyár beruházásai egyaránt hatnak a városra, ahogy a győri történések az Audi életét is meghatározzák. A kormány stratégiai partnerként tekint az Audira, a tavalyi éves mutatók és a gazdasági előrejelzések alapján pedig az idei éves eredmények is rekordot jelenthetnek.
A 2023-as évet túlszárnyalta az Audi – erről a vg.hu számolt be, a vállalat 2024-es számait elemezve. A vállalat beszámolója szerint 2024-ben a motorgyár 1 580 991 hajtásláncot gyártott, melyből 151 899 volt elektromos hajtású. Az év végéig 179 710 autó gördült le Győrben a gyártósorról, ami felülmúlja a 2023-as 177 775 járművet. A tavalyi évben
- 99 288 Audi Q3,
- 63 759 Audi Q3 Sportback
- és 16 663 Cupra Terramar (ennek gyártása szeptemberben kezdődött)
készült a magyarországi gyárban – írja a vg.hu.
Pénzügyi adatokra átfordítva ez 3420 milliárd forintos árbevételt jelent, miközben megközelítőleg 136 milliárd forintot fordított befektetésre. Harminchárom éves múltja során a teljes összeg a befektetések terén mintegy 13 milliárd euró (mai árfolyamon számolva nagyjából 5132 milliárd forint), ezzel a magyar autóipar legnagyobb befektetőjének számít.
Egy fontos mérföldkövet is maga mögött hagyott 2025-ben az Audi: a Q3-as modell új verziójának bejelentése, majd a sorozatgyártás elkezdése nagy érdeklődésre tartott számot, az ingolstadti világpremieren és a győri gyárban tartott eseményen is ott járt stábunk. Orbán Viktor miniszterelnök akkor a helyszínen hangsúlyozta az Audi fontosságát Magyarország és Győr-Moson-Sopron vármegye gazdasági életében.
A globális gazdasági nehézségek ellenére – az orosz-ukrán háború miatti amerikai vámok, valamint az elektromos autók térnyerése körüli kérdések -, az Audi és Győr, valamint Magyarország közös jövője biztosnak látszik: Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter számolt be augusztusban, hogy tíz vállalattal, köztük az Audival munkacsoportot hoznak létre, a cél pedig, hogy megvédjék a magyar ipart és segítsék a gazdaság versenyképességének javítását.
A vállalat jelenlegi helyzetéről azonban ellentmondó hírek érkeznek. Sok véleményt hallani, miszerint az Audiban elbocsájtások vannak, a telex.hu pedig arról számolt be, „a tendencia 2023-tól követhető nyomon: annak az évnek a közepéig még csaknem 13 ezren (12 950-en) dolgoztak a győri vállalatnál, júliustól azonban 500-zal csökkent a hivatalos létszám (12 470). Innentől kisebb ingadozásokkal, de folyamatosan apad a dolgozói gárda száma, 12 ezer alá idén márciusban mentek: 2025 áprilisában 11 799-en dolgoztak az Audi Hungariánál. A létszám kis mértékben, de azóta is csökkent.”
Arról már szeptemberben számolt be Szijjártó Péter, hogy az Audi a 2025-ös év végére termelési rekordot fog dönteni, és újgenerációs elektromos motorok gyártásába foghat tavasszal. Szijjártó Péter azt is közzétette: foglalkoztatottsági rekordot is dönthet az Audi év végén. „Az idei év végére az Audi megdönti Győrben a foglalkoztatási rekordot, soha nem dolgoztak az Audiban annyian Győrben, mint amennyien fognak az év végére. Jövő év tavaszán megindul az új generációs elektromotorok gyártása, és a vállalat egy nagyszabású, másfél milliárd forintos képzési programot indít a kormány támogatásával, hogy a győri Audi dolgozói felkészülten lépjenek be a teljesen új autóipari korszakba” – közölte a külgazdasági- és külügyminiszter.
A gazdasági számok mellett azonban érdemes a politikai vonzatát is vizsgálni az Audi jelenlegi helyzetének. A kormányzati stratégiával és kommunikációval kevésbé összeegyeztethetőnek tűnik, hogy a május 30-ai közgyűlésen Pintér Bence nyilvánosságra hozta az Audival 2010-ben kötött szerződését Győrnek. A polgármester ezt megelőzően azt is mondta: ha kell, perre megy a céggel a város ebben az ügyben. A szerződésben titoktartási rész is van, az Audi részéről azóta sem történt kommunikáció ezzel kapcsolatban.
A dokumentumot Pintér Bence később Facebook-oldalán is közzétette. Mint akkor elmondta: dr. Kálmán János aljegyző vezetésével vizsgálatot folytattak le, és arra jutottak, hogy nemhogy titkos, hanem közérdekű adatokat tartalmaz a szerződés. A dokumentumban szerepel: üzleti titoknak minősítik a szerződést a felek – kikötve, hogy ha nyilvánosságra hozzák azt, előtte egyeztetnek egymással.
A szerződés nyilvánosságra hozatala kapcsán Borkai Zsolt, a megkötéskor regnáló polgármester is elmondta véleményét: szerinte Pintér Bence levágná az aranytojást tojó tyúkot, a TSZV politikusának hozzáállása veszélyezteti a város gazdaságát. „…az Audi adott egy nagy löketet ennek a városnak, amikor a gigafejlesztését idehozta. Ez egy nagy küzdelem volt, sokan úgy gondolják, hogy automatikusan, ha már itt van az Audi, akkor egy ilyen jellegű fejlesztés az biztos, hogy itt fog megvalósulni. Na, ez nem így volt, komoly vetélytársaink voltak e tekintetben, nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is” – idézte fel Borkai Zsolt a beruházás létrejöttét.
A lépés megosztotta a közvéleményt is: sokak szerint az ügy akár negatív gazdasági következményekkel járhat, az elbocsájtásokhoz is hozzájárulhat. Az Audi az iparűzési adó befizetésén kívül, a társadalmi felelősségvállalás jegyében a kultúra területén a vállalat évek óta büszkén támogatja a Győri Balett együttesét és a Győri Filharmonikus Zenekart és Győr városának nyári kulturális rendezvényeit. A sport iránti elkötelezettséget mutatja a Győri AUDI ETO KC-val fennálló közel 20 éves együttműködés. 2022 óta pedig az élsport mellett a szabadidősportot és a fogyatékkal élők sportolását is segíti a vállalat.
Túlzás nélkül állítható, hogy emberek tízezreinek biztosít megélhetést Győrben az Audi, így a városban élők elemi érdeke is, hogy a gazdaság és politika minden szereplője együttműködve dolgozzon, hogy a győri sikertörténet folytatódhasson.
