Nem lehet két egyforma órát tartani

Kitüntették Józsa Tamást

J. Kovács Andrea Fotó: O. Jakócs Péter
2025.06.29. 13:20

Józsa Tamás, a Győri SZC Hild József Építőipari Technikum igazgatója, a pedagógusnap alkalmából Győr Oktatásügyéért díjat vehetett át a Városházán.

Ménfőcsanaki pedagógus családból származik. Édesanyja tanítónő, édesapja a helyi iskola igazgatója, a mezőgazdasági gimnázium alapítója volt. Józsa Tamás a Hildben érettségizett. Megtetszett neki az építészet, de a tanári pálya is vonzotta. Először építészmérnöki, majd mérnök-tanári, német nyelvtanári és tehetségszakértői diplomát szerzett. Szakmai ismereteit külföldön is bővítette, Németországban is tanult és dolgozott.

1995-ben kezdett tanítani egykori iskolájában. S hogy hivatásában mit szeret a legjobban?

A tudásátadást, ami állandóan inspirál, hiszen a diákokkal való foglalkozás mindig újabb és újabb kérdéseket vet fel, így az ember kénytelen utánanézni a válaszoknak. A diákok a maguk módján, egy-egy területen alapos ismeretekkel rendelkeznek, ez egy osztályban akár harminc nagyon elmélyült tudást, érdeklődést is takarhat. Minden órán ennek kell megfelelni. Ezért nem lehet két egyforma órát tartani, hiszen mindnyájan másképp nyitottak az ismeretek elsajátítására. Kiváló kollégáim vannak. Sok a külföldi kapcsolatunk, s ezeken keresztül is rengeteg jó dolgot látunk, melyeket próbálunk beépíteni az oktatásba.”

Szerencsés embernek tartja magát, mert olyan tanárok tanították a Hildben, akik az építész szakmájuk mellett más tudományokban és a művészetekben is jártasak voltak. Példaként említi osztályfőnökét, Varju Miklóst. A tőle elsajátított gondolkodásmód egész életére kihatott. Különleges ajándék volt, hogy később tíz évig tanárként is együtt dolgozhattak.

Józsa Tamás az intézményvezetésen kívül az épített környezet tantárgyat oktatja, amit ő honosított meg az iskolában. Hogyan lehet az építészeti ismereteket bevezetni egy általánosból bekerülő gyermeknek? Mi van a szerkezetek és a falak mögött, hogy gondolkodtak az egyes épületek megtervezői, hogy jön létre az építési folyamat? Az órákon ezekre a kérdésekre keresik a választ, valamint építkezésekre járnak, neves építészekkel beszélgetnek, filmeket néznek, rajzolnak.

Szereti a régi épületeket és a műemlékeket. Négy évtizede foglalkozik a felmérésükkel, legyen szó parasztházról, mezőgazdasági épületről vagy útszéli keresztről. A témában harminc éve szerveznek nyári táborokat, ahol épületekkel, helytörténettel, a települések lakóival is megismerkednek a résztvevők.

Fontosnak érzi, hogy a magas szintű szakmai ismeretek mellett ugyanolyan magas szintű általános műveltségre is szert tegyenek a fiatalok. Közülük sokan zenélnek, rajzolnak, vagy éppen sportolnak. A Hild-iskola minősített tehetséggondozó műhely is, ahol negyedszázada kiemelten foglalkoznak a tehetséges tanulókkal.

Úgy véli, az igazi pedagógus legfontosabb ismérve az állandó érdeklődés. Ha ez megvan benne, és ezt fel tudja kelteni a tanítványaiban is, akkor jó tanár.

Józsa Tamás Ménfőcsanakon él családjával. Három gyermek édesapja, felesége a helyi óvoda óvónője. Mindketten néptáncosok voltak, amit gyermekeik is folytatnak. Szabadidejében szívesen fényképez, olvas, elmélyül a helytörténeti kutatásokban, érdeklődik a csillagászat iránt, Ha pedig valahova ellátogatnak, egy különleges épület vagy egy régi parasztház biztosan megállásra készteti.