Így még nem láttuk a III. Richárdot!

P. Csapucha Adrienn Fotó: MekliZ Fotó
2024.12.19. 09:34

Zakariás Zalánról a győri színházszeretők már tudják, hogy a tehetséges rendező nem ismer lehetetlent. Most újabb egyedi produkciót álmodott: a III. Richárdot monodráma formájában viszi színpadra, nem kisebb művésszel, mint a tavaly Junior Príma Díjjal kitüntetett Hajdu Tiborral. December 20-tól újszerű látásmóddal és kreatív megoldásokkal a klasszikus mű modern köntöst ölt, a teátrum legintimebb játszóhelyén, a Padlásszínházban.

A Hamlet után ez William Shakespeare második leghosszabb darabja, amelyet ritkán adnak elő teljes terjedelmében. III. Richárdot, a gátlástalan, machiavellista királyt már az angol drámaíró is másként közelítette meg, általa újat hozott, hiszen bonyolultabb és elevenebb figurát prezentált, mint előtte az angol színpadok bármelyik hőse.

De mi a helyzet 2024-ben Győrben? „Nagy kihívás volt a legtöbb szereplős Shakespeare darabot monodrámává alakítani. Ezt Tibi találta ki, mi pedig beálltunk mögé és tettük a dolgunkat, de valóban más jellegű munka volt, mint ahogy általában rendezőként dolgozom, ahogy össze kell fognom egy csapatot.

Itt egy emberre kellett összpontosítanom, az ő rezgéseire és álmaira. Egy egyéni műsor mindig személyes kell, hogy legyen, ezért is lényeges, hogy a felkérés a művész részéről érkezzen. Kemény meló volt, figyelnünk kellett arra, hogy bár sokat kihúztunk a szövegkönyvből mégis érthető legyen az előadás” – kezdte beszélgetésünket Zakariás Zalán. Mint mondta az újraértelmezés után is nagyon shakespeare-i lett a darab, aktuális és mély.

„Az emberiség tükre ez az alkotás, soha nem kopik el, hiszen olyan emberi tulajdonságok működtetik, mint a hatalomvágy. Így ugyan úgy tud létezni akár egy nagy színpadon, rengeteg szereplővel, mint egy intim térben egy szereplővel” – a rendező úgy véli, nem kell különösebben felkészülniük a nézőknek a drámából, hogy érthetővé váljon a történet, ráadásul 16 év fölött már bárkinek ajánlja, különösen annak a generációnak, amelyik még nem ismeri Shakespeare világát.

Miből fakad a hatalomvágy? Magány? Kivetettség? Szeretet nélküli élet? Hogyan működik egy meghasadt psziché? Gonosz lélek vagy gonosszá lett lélek? Richárd játszik. Hajdu Tibor játszik.

„Ami engem a leginkább foglalkoztatott az az, hogy egy embernek mi a legfőbb vágya. Richárdot semmi más nem mozgatja csak az, hogy hatalmat kapjon. A hatalom azonban csúnyán eltorzítja a jellemet, az őrület teljes skáláját be lehet járni onnantól, hogy valaki görcsösen vágyik a tiszteletre, majd mikor odakerül, jön a bizonytalanság és az elégedetlenség, és lebomlik a személyiség” – mesélt karakteréről a tehetséges színész.

A Junior Príma Díjas művész bevallotta, hogy a covid időszaka inspirálta arra, hogy ezt a művet monodrámaként mutassák be a nagyérdeműnek, hiszen a járvány idején magunk voltunk, bezárkóztunk, az egyedüllét által formálódtunk. „Technikai megoldásokkal igyekeztünk a XXI. századba emelni az előadást, így lesz vetítés, de LEGO figurák is feltűnnek a darabban” – hívta fel a figyelmet Hajdu Tibor.

Hogy mi minden vár még a közönségre? Azt nem áruljuk el, inkább arra buzdítjuk a színházszerető közönséget, hogy december 20-tól váltson jegyet a Padlásszínház egyik új produkciójára, mely garantáltan új élményeket rejt.

Galéria: MekliZ Fotóstúdió