A „részeges” benzin karrierje

Győrnek fontos szerepe volt a bioetanol bevezetésében

Illusztráció: Marcali Gábor
Hajba Ferenc
2020.01.18. 10:08

Az új E10-es benzin kálváriájának jártunk utána.

Huszonegy éves ez a FIAT. Ha beletöltöm a részeges benzint, szétveri a motorját? – faggatja a benzinkutast a tanácstalan férfi.

A motort biztos nem. Állítólag a gumi- és műanyag csöveket egy idő után tönkrevághatja – magyarázza a szakember, kezében a töltőpisztollyal.

Oké, de akkor most mi a francot csináljak? – vakarja fejét az autós.

Szerintem nyugodtan itassa meg ezzel az új E10-zel – győzködi a kutas. – Vagy adjak inkább prémiumot?

Abban nincs alkohol?

Van, de csak öt százalék, mint a 95-ösben volt korábban.

Menyivel drágább? – kérdezi óvatosan.

Nagyjából negyven forinttal literenként.

Akkor inkább töltse a részegeset. Gumicsövet olcsóbb cserélni, mint drága benzinnel járni – számol és dönt a FIAT tulajdonosa.

Eddig öt százalék bioetanolt tartalmazott a 95-ös benzin. 2020. január elseje óta azonban Európa- szerte megduplázták az arányát. A biokomponens mint megújuló energiahordozó növelésére, elsősorban környezetvédelmi okokból került sor, de segíthet a világon képződő termékfelesleg értelmes felhasználásában is. A bioalkohol alapanyaga ugyanis magas cukortartalmú energianövény, a cukorrépa, a cukornád, illetve biológiai, kémiai reakciók során a kukorica, a krumpli, a búza, sőt bizonyos fűfélék is könnyen alkalmassá tehetők a bioetanol gyártására.

A bioalkohol üzemanyag célú felhasználásának bevezetésében Győrnek komoly szerepe van. A Győri Szeszgyár és Finomító Zrt. hosszú évtizedek óta készítette elő ezt a folyamatot, mindenekelőtt a tulajdonos szakember, Folláth György jóvoltából, aki sajnos ma már nincs közöttünk. A veszprémi Pannon Egyetemmel és a Budapesti Műszaki Egyetemmel éveken át folytattak közös kutatásokat, felhasználták a külföldi példákat is. Svédországban például már 25 évvel ezelőtt csak olyan buszok közlekedtek a városokban, amelyek száz százalékban bioetanolt használtak üzemanyagként, mert általa lényegesen kevesebb volt a károsanyag-kibocsátás.

Az ilyen járművekbe persze az erre a célra gyártott motorokat kell beszerelni. A győri szeszgyár ezért nem is elsősorban a tisztán alkohollal járó gépjárművekben gondolkodott, hanem abban, hogy növelik a benzinben az alkohol arányát. Ehhez nem kell átalakítani a motort, viszont az így dúsított üzemanyag a környezetet kevésbé károsítja.

Nemcsak műszaki problémákkal kellett azonban szembenézni, hiszen azok jó részét külföldön már régóta megoldották. A bevezetés akadálya volt az alkohol ára. Tudjuk, hogy az alkoholos italok, mindenekelőtt a rárakódó adóktól, kiemelkedően drágák. Ilyen árakkal üzemanyagcélú felhasználása kifejezetten gazdaságtalan, gyakorlatilag eladhatatlan lett volna.

Ki kellett lobbizni tehát, hogy a parlament törvényben szabadítsa meg az üzemanyagként használt alkoholt a jövedéki adótól. Ezt sikerült is elérni, a képviselők megértették a döntés fontosságát. Innen kezdve aztán beindultak az üzemanyag-forgalmazók, nem feltétlenül piaci alapon dőlt el, ki, honnan szerzi be a bioetanolt, hirtelen megjelentek a külföldiek is, hogy Magyarországon nyitnának szeszgyárat.

A győri gyár, amelyik a legtöbbet tette az ügyért, a háttérbe vonult. Megtehette, ugyanis volt és van külföldi vevője, termékeit főleg a gyógyszeripar, a vegyipar, a kozmetikai ipar, az élelmiszeripar használja fel külföldön és idehaza. A bioetanol hazai érvényesüléséért befektetett munka így jórészt másoknak térül meg, de legalább most már Európa-szerte alkalmazzák üzemanyagként is ezt a fontos biokomponenst.

További karrierje az elektromos motorok elterjedésével nem jósolható meg, de az biztos: évtizedeken át szép számmal közlekednek még Európa útjain – kivált Magyarországon – az Otto-motorok által hajtott autók. Az akkumulátoros járművek ugyan viszonylag gyorsan teret hódítanak, de egyelőre drágák, s éppen az akkumulátorok gyártásához szükséges elemek ára miatt egyhamar nem is lesznek olcsóbbak. A töltési hálózat sem alakult ki még.

Az E10 jelölésű, 95-ösként ismert benzin az autó menettulajdonságait és fogyasztását érdemben nem befolyásolja. Az e10check.hu linken megnézhetik, hogy a régi autók közül, melyikbe nem javasolják az E10-es üzemanyag használatát.

Kapcsolódó témák: #közlekedés | #napi érdekes |