Klasszikus regény, kortárs köntösben

Ez az Abigél egy másik dimenzióba repít!

P. Csapucha Adrienn Fotó: Ács Tamás
2024.02.28. 13:37

Ifjúsági programja részeként február utolsó napjaiban mutatta be, Szabó Magda 1970-ben megjelent ikonikus regényének táncszínházi adaptációját a Győri Balett. A zárt internátusban játszódó, drámai fordulatokban gazdag mű fő motívuma és rejtélye a kertben álló szobor, Abigél, akihez a lányok kéréseket juttatnak el. A darab koreográfusa Szőllősi Krisztina kérdésünkre elmondta: a szobor vonatkozásában neki is sok kérdése támadt, ezért az ő karaktere által igyekezett egy másik dimenzióba emelni a történetet.

Sűrű az évad a társulatnál, éppen csak megérkeztek Kolumbiából, máris belevetették magukat az újabb munkába, az Abigélt álmodta színpadra az együttes. „Krisztinával egy új inspiráció, egy új hullám érte el a csapatot. Fontosnak tartottam, hogy szabat kezet adjak, hogy hatással legyen a társulatra, hiszen jó ha időnként más foglalkozik az együttessel, kicsit faragja őket. Idén kettő új művészeti asszisztenst volt lehetőségünk szerződtetni, Bajári Leventét és Krisztinát, mind a kettőjükről csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni” – fogalmazott a Győr+ Médiának Velekei László.

A társulat direktora ugyanakkor kifejtette azt is, hogy mikor igazgatóként benyújtotta a pályázatát két dolgot fogalmazott meg, hogy a tradíció és az innováció mentén igazgassa együttesét. „Ez egy paradoxon, de azt gondolom, hogy az 1979 óta elindult értékeink képviselete mellett meg kell néznünk az érem másik oldalát is. Krisztinában ezt látom: a nemzetközisége, a gondolatisága, az emberiessége mind jó hatással van a társulatra” – ismerte el a darab koreográfusának tehetségét az igazgató.

Krisztina is hatalmas lelkesedéssel vállalta a feladatot, különösen azért, mert az Abigél egyébként is közel áll a szívéhez. „Rögtön tudtam párhuzamot vonni a regény és a saját múltam között. Kilenc évesen kerültem ki Bécsbe, ott tanultam a balettiskolában, így tudtam azonosulni azzal, hogy milyen érzés lehet olyan közegbe kerülni, ahol teljesen idegen mindenki, és nem tudják milyen közegből érkezel, csakúgy, ahogy a főhős Vitay Georgina esetében” – mesélte portálunknak Szőllősi Krisztina.

A fiatal alkotó igyekezett a tánc nyelvére aktualizálni a történetet, a szobor karakterével emelte másik dimenzióba a cselekményt. „A győri közönség egy kicsit más mozgás fogalmazást lát majd mint amit megszokott a társulattól, de bízom benne, hogy szeretni fogják, kortárs produkció született” – tette hozzá Krisztina.

Csepi Alexandra dramaturgként hozta a tőle megszokott maximalizmust. „Azért is különleges, hogy most Krisztával együtt dolgoztunk, mert az első női alkotó az én életemben is, akivel felépítettünk egy darabot. Azonnal egy hullámhosszra kerültünk, nagyon inspiráló volt a munka és a próbafolyamat. Igaz, hogy ez egy ikonikus lányregény és sok szálon fut, de azt megbeszéltük, hogy szeretnénk a történethez hűek maradni. Amit jobban kiemeltünk az a szobor jelenléte” – mondta Alexandra és gyorsan hozzátette, hogy mivel az ifjúsági programjuk részeként készült az alkotás, szeretnének minél több fiatalt, főként általános- és középiskolást megszólítani a táncjátékkal.

Galéria: Ács Tamás

A Győr+ Este műsorában Farkas Mónika az alkotási folyamatokról kérdezte a társulat dramaturgját, Csepi Alexandrát, a debütáló koreográfust, Szöllősi Krisztinát és a főszerepet táncoló Marjai Lili Annát. A beszélgetés már visszahallgatható:

TV-s szerkesztő: Ficsór Dávid, P. Csapucha Adrienn