MÁV

Beváltak a Jenbacher motorvonatok

Fotó: MekliZ Fotóstúdió
Győr+
2020.06.09. 10:20

Közel egy éve mutatták be Győrben a GYSEV-től bérelt Jenbacher motorvonatokat, az eddigi tapasztalatokról kérdeztük a MÁV Sajtóosztályát.

A Jenbacher motorvonatoknak kedvező volt a fogadtatása mind a kiszolgáló személyzet, mind az utazóközönség részéről, válaszolta megkeresésünkre a MÁV Kommunikációs Igazgatósága.

Ezek a motorkocsik komfortosabb utazási élményt nyújtanak, mint a hagyományos régi 4 tengelyes kocsikból álló szerelvények, vagy a BZ motorvonatok. Az utasok és a vonatkísérő személyzet a kényelmesebb fel-és leszállási lehetőséget, a könnyen kezelhető önműködő ajtónyitást, a fedélzeti vizuális utastájékoztatást és a  jó fűtést emelték ki elsősorban pozitívumként. Vannak, akiknek a MÁV-START-os színezése is nagyon tetszik.

Az üzemeltetési tapasztalatok is kedvezőek. A dízel motorvonatok a MÁV-START és a GYSEV közti kölcsönös járműhasználati megállapodás részeként közlekednek. A motorkocsik karbantartását a GYSEV végzi a szombathelyi telephelyén. Karbantartás, vagy nagyobb javítás idejére csere motorkocsit biztosítanak, ezért látható időnként zöld-sárgára festett motorkocsi is a Bakonyban.

Az ÖBB 5147‑es sorozatú prototípus jármű 1986‑ban készült el, a sorozatgyártás 1987-től 1996-ig tartott. A járműveket a Jenbacher Werke az ÖBB számára készítette. A GYSEV 1991-1996-között gyártott Jenbacher motorvonatokat vásárolt és újított fel 2011-ben, ezek közül két jármű került a MÁV-START-hoz tavaly.

A motorvonatok kényelmes ülésekkel, árnyékolt ablakokkal rendelkeznek, az utastérben légjavító csökkenti a hőmérsékletet. A 49 méter hosszú szerelvény két részből áll, a 136 ülőhely mellett további kb. 80 utas számára biztosított az állóhely, aminek a rövidebb távolságon utazó kirándulók számára van jelentősége. Az utastér teljes hosszban átjárható, korszerű, környezetbarát, zárt rendszerű mellékhelység található a járműveken. A dízelmotor 419 kW teljesítményű. A fékberendezés korszerű, mágneses sínfékkel kiegészített tárcsafékes rendszerű. Az engedélyezett sebesség 120 km/óra, az össztömege pedig 87,5 tonna. Igény esetén akár két szerelvény is összekapcsolható.

Fotók: Győr+ Archívum / MekliZ Fotóstúdió

Kapcsolódó témák: #közlekedés | #MÁV |