Az életérzés a lényeg a 126-os napon

Venesz Klaudia Fotó: Pápai Örs
2025.01.26. 21:15

A Torinói Autószalonon mutatták be 1972-ben a Fiat 126-ot, a keleti blokk ikonikus járművét. A miniautó rajongói a 126-os napon, azaz január 26-án országszerte tartanak találkozókat, tisztelegve a több mint 50 éves járgány előtt.

Az időjárás és a naptár is kegyes volt a polskis találkozóhoz, így Győrben is elszabadultak a lóerők (autónként 24) január utolsó vasárnapján. Míg az utóbbi években a hétköznapokon csak rövidebb időre tudtak „összegurulni” a tulajdonosok (lévén, ez számukra nem „mozgóünnep”), kihasználták a tavaszias időjárást és a győri rajt után, érintve a Szent István utat és az Aranypartot, majd a lébényi templomot, Halászi felé vették az irányt.

Az esemény győri szervezője, a Club 126 tagja, Pápai Örs nagy rajongója a márkának. „A találkozóra 10 járművel érkeztek, többségében győri, vagy Győr környéki tulajdonosokkal, de jöttek Szombathelyről is” – avatott be Örs, aki elárulta, hogy a résztvevők fanatikus módon szeretik a 652 köbcentis gépeket. A legnagyobb eseményükre nyáron szoktak sort keríteni, Siófokon valódi minifesztivált rendeznek 150-200 autóval és ilyenkor komolyabb közösségi programokat is szerveznek.

Az összejöveteleken a baráti beszélgetések a legfontosabbak, de természetesen egy alapos mustrát is tartanak ilyenkor. A szervező elmondta, hogy különleges darabokkal is találkoztak: egy 1978-as, ültetett, optikailag és motorikusan is tuningolt autó is részt vett a találkozón, de begurult az a tűzpiros „Polák” is, ami 1987-ben gördült le a gyártósorról. Bár oldtimer rendszáma nincs, de 99%-ban gyári állapotú, féltve óvott kincs. Pápai Örs szerint „aki a szocialista autók világában nőtt fel, vagy esetleg ért hozzá, tudja, hogy nehezebb vezetni. Nincsenek rásegítő dolgok, a fék és váltó miatt is nehezebb vezetni, de sokkal nagyobb a feelingje. Akinek ilyenje van, más világba költözik azzal a pillanattal, hogy belül a vezetőülésbe.”

Bár a Kispolski a maga idejében – ahogyan Örs fogalmazott – a magyar autózás hetedik bugyra volt, manapság már ritkaságszámba megy, épp ezért a járgányoknak megy fel az ára. Az alkatrészekhez is nehezen lehet hozzájutni, leginkább Lengyelországból tudnak importálni, de akad arra is példa, hogy a közösségi oldalakon, a 126-os csoportokban jutnak hozzá egy-egy tartozékhoz.

Mint az esemény szervezőjétől megtudtuk, Magyarországon mintegy 2000 Fiat 126 van forgalomban, a győri utakon pedig csupán egy, napi használatban lévő Kispolskival lehet találkozni. A 80-90 kilométer/óra végsebességre képes autó esetében nem is a gyors utazáson van a hangsúly, ez inkább életérzés – emelte ki Pápai Örs.   

Kapcsolódó témák: #autóstalálkozó | #Győr | #találkozó |