Széchenyi István Egyetem

A térség fejlődésének szolgálatába állítják az egyetemen létrehozott tudást

Fotó: Májer Csaba József
Győr+
2021.12.07. 07:49

A győri Széchenyi István Egyetem stratégiai célja, hogy az intézményben felhalmozott tudás a társadalom számára hasznosuljon.

Hirdetés

Az intézmény Menedzsment Campus Kompetenciaközpontja, ezen tevékenységek összehangolásának legfontosabb helyszíne adott otthont annak a konzultációnak, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakemberei tartottak a tudás- és technológiatranszfer-folyamatok egyetemi szabályozásával és gyakorlati megvalósításával kapcsolatban.

A Menedzsment Campus Kompetenciaközpont az egyetemi innováció, az együttműködéseken alapuló fejlesztések, az ipari-gazdasági szereplők és az intézményben jelen lévő tudás találkozásának színtere.

Itt rendezték meg azt a szakmai programot, amelyen az ITM innovációért felelős helyettes államtitkársága képviseletében dr. Németh Gábor és Fehérvári Péter stratégiai tanácsadók találkoztak a Széchenyi István Egyetem innovációs képességének fejlesztésével foglalkozó szakembereivel.

„A Széchenyi István Egyetem olyan szolgáltató, nyitott egyetem, ahol kiemelt hangsúlyt kapnak azok az ipari, gazdasági kapcsolatok, amelyek a térség fejlődését szolgálják. Az intézmény vezetése elkötelezett az innováció, a tudástranszfer gyakorlati megvalósulása iránt, amely támogató közeget jelent az induló vállalkozások, a startup és a spinoff cégek számára is – hangsúlyozta dr. Dőry Tibor, a kompetenciaközpont elnöke. Hozzátette, az egyetem fontos szerepet vállal magára a társadalmi-gazdasági fejlődés támogatásában, amelyben a modellváltás még nagyobb lehetőséget teremtett.

Dr. Németh Gábor előadása elején visszatekintett a technológiatranszfert érintő szabályozási keretek megszületésére és változására az elmúlt több, mint másfél évtizedben. „Az egyetemek oktatási és kutatási feladatai mellett egyre hangsúlyosabbá váló harmadik missziós tevékenységükkel kapcsolatban fontos kérdés, hogy az intézményekben felhalmozott tudás milyen módokon tud hasznosulni a társadalom számára. Ebben a folyamatban hatalmas szerepük van azoknak a technológiatranszferért felelős szervezeti egységeknek, egyetemi tudásközpontoknak, amelyek kellő információval, kompetenciával, valamint társadalmi, gazdasági együttműködésekkel rendelkeznek ahhoz, hogy a kutatók, hallgatók által létrehozott szellemi alkotások, találmányok megfelelően hasznosuljanak” – mondta.

Fehérvári Péter. Fotó: M.Cs.J.

Az előadó felvázolta azokat a lépéseket, amelyeket a létrehozott szellemi alkotás megfelelő módon kezelve bejárhat, a találmány bejelentésétől az értékelésen, újdonságkutatáson át a szabadalmi bejelentésig, majd a terméket megismertető marketingen keresztül, egészen az értékesítésig. A tudás- és technológiatranszfer feladatai kapcsán dr. Németh Gábor a kompetenciaközpontok szerepét hangsúlyozta. Ezek annál eredményesebbek lehetnek, minél több olyan szolgáltatást tudnak nyújtani, amely a megtermelt tudás hasznosítását szolgálja. Erre reagálva dr. Dőry Tibor kifejtette, a győri egyetem Menedzsment Campus Kompetenciaközpontjában a felsorolt tevékenységek szinte mindegyike megtalálható, de vannak olyan specifikumok, amelyekben különösen erős az intézmény. Fehérvári Péter válaszul elmondta: fontos, hogy a felsőoktatási intézményekben legyenek professzionálisan működő kompetenciaközpontok e széles spektrumon mozgó tevékenység ellátására, a szakpolitika célja pedig az, hogy egy olyan támogató intézményrendszer álljon rendelkezésre, amely segítséget tud nyújtani a specifikus feladatokban.

A résztvevők az előadást követően élénk párbeszédet folytattak az egyetem harmadik missziós feladatairól, az intézményben létrejövő szellemi alkotások még nagyobb arányú hasznosításáról, a finanszírozási kérdésekről és a rendszer minisztérium által kínált támogató elemeiről. Az ITM munkatársai végezetül elmondták, a Győrben megtartott konzultáció annak a párbeszédnek a része, amelyet a harmadik misszió sikeressége érdekében folytatnak, és amelyben továbbra is várják az egyetem részéről felmerülő kérdéseket, javaslatokat.

Forrás: Széchenyi István Egyetem

Hirdetés