A liturgikus zene közösségformáló ereje

Győr+ Fotó: Halász Gábor
2025.03.12. 13:45

A győri Loyolai Szent Ignác bencés templom fiúkórusa, a Collegium Musicum Jaurinense XVII. századi gyökerekkel rendelkező együttes, melyet Dr. Kelemen Áron OSB atya alapított újra 2002-ben.

Az együttes énekesei a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium diákjai, művészeti vezetőjük 2020 szeptembere óta Bruckner Máté. A liturgiákon a kórus gregoriánt, reneszánsz polifóniát énekel, mindezt – ha lehet – a lehető leghitelesebben, a régizene mozgalom filozófiájának mentén eredeti kották másolataiból. 

A kóruspróbák szerves részét képezi a fiatalok lelkiségi nevelése is, hogy a későbbiekben valóban tudatos hívő katolikus keresztényként a társadalom kovászai legyenek. 

A bencés fiúkórus képzése során különös jelentősége van annak, hogy a fiatal énekesek időről időre találkozhatnak professzionális zenészekkel, művészekkel, akár nemzetközi szinten is. Ez az interakció új perspektívákat nyit meg előttük, és motivációt adhat számukra, még akkor is, ha nem feltétlenül a zenei pályát választják hivatásul. 

Nemrégiben ismét egy különleges együttműködés valósulhatott meg, amikor a bázeli Schola Cantorumban alapult kvartett, a Cibus Ensemble vendégeskedett Győr szívében, a bencéseknél. A négy hölgytagból álló együttes középkori zenére szakosodott és magyarországi tartózkodásuk első felvonásaként énekesi minőségben léptek fel. A helyi fiúénekesekkel összeállva közös koncertet adtak a Loyolai Szent Ignác bencés templomban, melynek középpontjában reneszánsz zsoltárok álltak. 

A zsoltárok a nyugati keresztény liturgia és zeneirodalom egyik legfontosabb alapját képezik. Az esemény különlegességét az adta, hogy teljes egészében végigkomponált zsoltárokat és zsoltárkompilációkat hallhatott a közönség. Ezek az alkotások nem csupán zenei remekművek, hanem mély lelki tartalommal is bírnak, hiszen az egyes zsoltárszövegek amellett, hogy meghatározott liturgikus funkciót töltenek be, önmagukban is alkalmasak elmélkedésre, imádságra. A különböző húzómondatok egymás mellé helyezése és ezek szövegfestése pedig egyedi művészi élményt nyújtott.

Két nappal később az érdeklődők a Cibus Ensemble koncertjét élvezhették, a 15. századi Magyarország zenei életéből adtak ízelítőt, műsoron olyan zeneszerzőkkel, akik Magyarországon dolgoztak, átutaztak, vagy műveik utat találtak magyar kéziratokba. A közönség mindezeket korabeli hangszereken előadva hallhatta, úgy mint a középkori furulyán, fidulán, vagy az akkor népszerű billentyűs hangszeren – a clavisimbalumon. 

Bruckner Máté művészeti vezető elmondta: “Lévén, hogy fiúkórus vagyunk, a rendelkezésre álló többszólamú repertoár meglehetősen korlátozott. A Cibus Ensemble alkotta női szólam bevonása ajtót nyitott egy sokkal kifinomultabb, magasabb szintű zenei rétegnek, mely eddig nem tapasztalt színekkel gazdagította az előadást. A Cibus Ensemble tagjai nem csupán kiváló zenészek, hanem rendkívül közvetlen és inspiráló személyiségek is, ami még inkább elősegítette a sikeres együttműködést.” 

Dr. Kelemen Áron OSB bencés szerzetespap, teológus, az együttes alapítója és az egyházzene doktora így fogalmazott az idei kurzusról: “A fiatalok számára nagyon fontos közös élményeket is tartogat magában egy ilyen kurzus. Akár a külföldi vendégeinkkel, akár egymással is egy másfajta találkozás, másfajta munkatempó valósul meg ezekkel az alkalmakkor, amik aztán a későbbiekben emlékezetesek lesznek számukra. Valószínűleg ezek az élmények lesznek azok, amik mérföldkövekként megmaradnak az emlékezetükben. Nekem is az a hosszú, most már több mint két évtizedes tapasztalatom, hogy motivációban és tudásban is óriási lendületet tud adni a fiúknak egy ilyen kurzus.” 

Szabó Barnabás, a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium diákja, a Collegium Musicum Jaurinense énekese így összegezte a közösségformáló képzést: “Én régebben nagyon-nagyon sokat álmodoztam arról, hogy hivatásos zenészekkel adhassam elő ezt a zenét. Elképesztő kimondani és megtapasztalni, hogy ez most már többedszerre meg is valósult, hogy velük együtt énekelhettem a győri bencés templomban. Nekem személy szerint ezek a legmegérintőbb tapasztalatok. Amit még kiemelnék, az a közös munka könnyedsége és gördülékenysége volt, ugyanis nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy a Cibus Ensemble énekesei mennyire kedvesek és mennyire jó volt velük együtt dolgozni.”

Tamási Márton, a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium végzős diákja, a Collegium Musicum Jaurinense énekese elmondta: “Ez a néhány nap olyan átható élményt adott, amit szerintem még sokáig nem fogok elfelejteni. A női és férfi hangok összefonódása számunkra új tapasztalat, egy más hangzásvilág megismerése volt. Sajnos nekem ez az utolsó tanévem az iskolában és a kórusban, de szívesen élnék át még a jövőben ehhez a héthez hasonlókat.” 

A műhelymunkáról, a hangok összeolvadásáról és a közös koncert felemelő pillanatairól riportfilm is készült, amelyet a nézők hamarosan láthatnak a Collegium Musicum Jaurinense közösségi média felületein.

Szöveg, forrás: Collegium Musicum Jaurinense

Kapcsolódó témák: #Győr | #komolyzene | #kórusok |