A Képtelen királyságon keresztül, és azon is túl…

P. Csapucha Adrienn Fotó: Ács Tamás
2024.02.23. 16:15

Sandoval, a festő szemszögét előtérbe helyezve Szerb Antal fantasztikus regényét dolgozza fel a Győri Nemzeti Színház legújabb előadása, melyet február 23-án mutat be a társulat a Nagyszínpadon. A Képtelen királyság, ahogy annak alcíme is mutatja egy zenés tévelygés Velencében, egy, a szemünk előtt felnőtté váló, szabadságra vágyó király útkeresése. A hivatására ráunt hős, a névtelen kapitány, VII. Olivér bőrébe a Kisfaludy-ösztöndíjas, Junior Príma díjas Hajdu Tibor bújik bele, míg a művet Zakariás Zalán álmodta színpadra. Utóbbival beszélgettünk…

Az előadás nyelvezete is maga egy utazás, nem túl következetes a dramaturgiája, elindul egy térből, majd elmegy egy teljesen másikba, végül visszatér, vagyis van egy kerete a történetnek, s közben különleges a mű minden eleme. „Eseménydús előadás jött létre a kisregényből.

A szabadságkereső király úgy érzi, igazán, emberként szeretné megtapasztalni milyen is az élet, ezért egy forradalmat szervez saját maga ellen, lemond a titulusáról és elindul a nagyvilágba. Látjuk Velencében, ahol zsiványok közé keveredve egy nő segítségével megismeri a szerelmet, de közben azt a bizonytalanságot is, amit soha korábban nem tapasztalt meg” – árult el részleteket a történetről a rendező. Zakariás Zalán kérdésünkre úgy fogalmazott, hogy a mű üzenetét szerette volna kidomborítani, és szórakoztatva elmélkedni.

„A legfőbb üzenete a sztorinak az, hogy a sorsunkat nem kerülhetjük el, és muszáj az adott helyzetekben a legjobbat kihozni magunkból, vállalni önmagunkat úgy, ahogyan vagyunk. A fiatal király beérését követhetjük nyomon, hogy felnőtt gyermekből, hogyan válik céltudatos vezetővé!”

Tele van derűvel a színmű, emberközeli szituációk egymásutánját írta meg Szerb Antal, mindez kiegészül a zenei tételekkel.

„Kovács Adrián írta a dalokat az előadásba, az ő neve már egy biztos pont arra, hogy egy hallgatható és izgalmas élő zenei kíséret párosul a produkcióval. Az egész társulat, nagyjából a szereplők 90%-a énekel a színpadon. De táncból sem lesz hiány, izgalmas lesz, ajánlom mindenkinek” – emelte ki a rendező.

Mióta Győrbe szerződött, az elmúlt három év alatt egy közvetlen, baráti és letisztult kapcsolatot alakított ki Zalán a társulattal, aki művészeti vezetője is a győri teátrumnak. Hogy mennyire tartja magát szigorú rendezőnek? Beszélgetésünk zárásaként erre is kíváncsiak voltunk. „Jobban szeretem ha barát vagyok és nem szigorú. Ha egy nagy szerző nagy művével foglalkozunk, és azt próbáljuk mozgással, zenével komplexé tenni, vagyis mindazzal, ami magát a színházat jelenti, akkor az nagy kihívás és az csak úgy lehet sikeres, ha összhang és harmónia van a társulaton belül. Szigorúság is kell persze, de az csak bizonyos szituációkban szükséges!”

Galéria: Ács Tamás

TV-s szerkesztő: Farkas Mónika