Kreativitás és hatékonyság

A hallgatók, oktatók készségeit fejleszti a Széchenyi-egyetem programja

Győr+ Májer Csaba József
2023.02.16. 15:31

A design thinking a tervezői gondolkodás átültetése különböző – üzleti, gazdasági, szervezeti, társadalmi – területekre, ahol a kreativitás és a problémamegoldó készség kerül előtérbe. A győri Széchenyi István Egyetem háromnapos Design Thinking Bootcamp elnevezésű rendezvényén oktatók és hallgatók bővítették ismereteiket és sajátították el a módszertan elemeit.

A Széchenyi István Egyetem Menedzsment Campus Kompetenciaközpontja adott otthont a Design Thinking Bootcamp 2023-as programjának. A három nap során a résztvevőket négy-öt tagú csapatokban, valós feladatokon keresztül, előadásokkal kiegészítve vezették végig a design thinking folyamat lépésein. A szervezők a jelentkezők figyelmébe ajánlották, hogy a módszertant vagy azon alapuló egyéb rendszereket olyan cégek alkalmazzák napi munkájuk során, mint a Google, az IBM, az Apple, a Toyota, az eBay vagy a Stanford University, és tulajdonképpen minden innovatív vállalkozás, amely emberközpontú szolgáltatásokat, termékeket vagy szervezeteket szeretne létrehozni.

Ez már a harmadik alkalom, hogy megszervezzük a tréninget. Az érdeklődés folyamatosan nő a program iránt, a résztvevők száma az első rendezvényhez képest mostanra megduplázódott. A jelentkezők között oktatók és hallgatók egyaránt megtalálhatók, és mivel csoportokban dolgozunk, a köztük zajló interakciókat is magasabb szintre emelhetik” – fogalmazott Barna Máté design thinking tréner, aki Paris Noble brandstratégával közösen vezette a programot. Hozzátette, a csoportmunka célja, hogy egy szervezetben előforduló valós problémák – mint például az energiafelhasználás csökkentése vagy a már említett hallgató és oktató közti kommunikáció erősítése – megoldásán gondolkodjanak a kreativitást, az innovatív szemléletmódot, az emberközpontúságot és az empátiát is segítségül hívó módszertan eszközeivel.

A három nap során a design thinking folyamatát projekteken keresztül mutatjuk be résztvevőknek, és számos olyan eszközt tanítunk, amellyel tovább tudják fejleszteni problémamegoldó képességüket. Nagyon jó csapat jött össze, akik fogékonyak az új ismeretekre, amelyekkel az egyetemen tanultakat, illetve a tanítási módszerüket is kitűnően kiegészíthetik” – sorolta a tréner.

A tudásgazdaság komplex problémáinak megoldására új típusú megközelítésekre van szükség, aminek a design thinking hatékony eszköze. A Széchenyi István Egyetem nemcsak a hallgatók, de az oktatók és a munkatársak számára is lehetőséget biztosít a módszer megismerésére, növelve felkészültségüket” – fogalmazott kérdésünkre dr. Rámháp Szabolcs adjunktus, az egyetem Menedzsment Campus Kompetenciaközpontjának startup inkubációs menedzsere. Hozzáfűzte, a résztvevők csapatmunkában, gyakorlati, valós problémákra fókuszálva sajátíthatják el az új ismereteket.

A megszerzett tudás egyaránt hasznos alkalmazottként a munkaerőpiacon, saját vállalkozás kiépítésében, de akár egy szakdolgozat, vagy hallgatói projektmunka kivitelezése során is. „Egyetemünkön különböző vállalkozásfejlesztési programok működnek, köztük az országos Hungarian Startup University Program, amelyben a hallgatók ugyancsak valós problémákra reagálva dolgozzák ki egy vállalkozás üzleti modelljét. Ennek elengedhetetlen feltétele a sikeres problémaazonosítás és a megfelelő válasz kidolgozása. Mindebben nagy segítséget nyújthat a design thinking, de általánosságban is igaz, hogy minél több módszertant ismer valaki, annál felkészültebb szakember válik belőle” – zárta.

Közgazdászként fontosnak tartom a kreatív személetmódok elsajátítását, mert ezzel bővíthetem kompetenciáimat, amely a munkaerőpiacon is kifizetődik. Menedzsernek készülök, ahol a problémamegoldó készségnek, a nem hagyományos megoldások keresésének kulcsszerepe van” – mondta el kérdésünkre a mosonmagyaróvári Fódi Kamilla, aki a Széchenyi István Egyetem gazdálkodás és menedzsment alapképzése után az intézmény coaching szemléletű vezetés szakirányú továbbképzését is elvégezte, jelenleg pedig vezetés és szervezés mesterképzés szakos hallgató. Kiemelte, többet kapott a programtól, mint amit várt, új szempontokat, hatékonyságnövelést, a csapatmunka fejlesztését, az egymás iránti empátia erősítését.

Nyitókép: Barna Máté design thinking tréner és Fódi Kamilla, a Széchenyi István Egyetem hallgatója
Szöveg: Széchenyi István Egyetem