Villamos helyett

95 éves a győri buszközlekedés

Fotó: O. Jakócs Péter
Zombai-Kovács Ákos
2021.07.08. 12:34

Majdnem pontosan 95 éve, 1926. augusztus 16-án indult el Győrben a helyi buszközlekedés. Az első időszakban a Városházát érintve 3 vonalon jártak a buszok, majd a rendszer az évtizedek során folyamatosan fejlődött. A világháború idején komoly megtorpanás volt a buszközlekedésben, de később ismét látványos felívelés kezdődött. Fontos állomás volt az 1970-es évek közepe, amikor autóbusz-decentrumokat alakítottak ki, majd az elmúlt időszakban a műholdas járműkövetés létrehozása, valamint az új buszok beszerzése és üzembe állítása volt komoly mérföldkő.

„Szinte hihetetlen, de az 1910-es években még az volt a terv, hogy Győrben villamos közlekedjen, de aztán a világháború lesöpörte a terveket, 1926. augusztus 16-án pedig már elindult az első buszjárat a Városháza mellől” – mondta a Győr Plusznak dr. Winkler Ágoston.

„Végig, folyamatos fejlődés jellemezte a buszos rendszert Győrben, de azért voltak komoly mérföldkövek” – tette hozzá az egyetemi docens. „Három vonalon indultak el az első évben a buszok, majd ezeket folyamatosan bővítették, egyre több városrész vált elérhetővé busszal” – emelte ki a szakember.

„Fontos változást hozott a decentrumok kialakítása, az elsőt az 1970-es években alakították ki, így már nem minden járat indult a Városháza mellől” – hangsúlyozta dr. Winkler Ágoston. „Jó iránynak tartom, hogy az elmúlt időszakban egyre több új, korszerű busz állt munkába a városban, jó lenne, ha ez a tendencia folytatódna és előbb-utóbb elektromos buszok beszerzésén is érdemes lesz elgondolkozni, bár ez nem olcsó mulatság” – fogalmazott a Széchenyi István Egyetem docense.

„Ha a hasonló méretű városokhoz hasonlítom, Győr buszközlekedése nem áll rossz helyen: valamennyi városrészt egész nap elérhetővé tesz, követi az utazási igények változásait, de természetesen mindig lehet rajta fejleszteni” – mondta a szakember.

„A helyi buszközlekedés alakítása a mindenkori városvezetés döntése, de nagyban befolyásolják az anyagi lehetőségek, hiszen ez a világon mindenhol drága, ugyanakkor a fenntartható városi élethez nélkülözhetetlen közszolgáltatás” – zárta dr. Winkler Ágoston.

Kapcsolódó témák: #Győr | #közlekedés |