Száz százalékon Győr idegenforgalmáért
A jövő héten rendezik Siófokon az Országos Tourinform Találkozót, ahol a győri Tourinform Iroda 2012. évi munkáját is elismerik, hiszen a szigorú szakmai ellenőrzés során városunk irodája száz százalékon teljesített. Tóthné Kardos Krisztina, a központot üzemeltető, önkormányzati tulajdonú Kultúra amp; Turisztika Közhasznú Nonprofit Kft. vezetője szerint ilyen jó városban csak jól lehet dolgozni.
Milyen szempontok alapján bírálják el az irodák működésének minőségét?
A Magyar Turizmus Zrt. minden évben szigorú ellenőrzést végez a Tourinform-hálózat irodáiban, a szakmai munka színvonalának emelése érdekében. A győri iroda hagyományosan jól teljesít, hiszen egy évvel ezelőtt is száz százalékra értékelték a munkánkat. Az egész év folyamán különböző ellenőrzéseket tartanak, ezek közül a legérdekesebb, amikor az ellenőrök vendégnek álcázva érkeznek hozzánk, és kérnek információkat, tájékoztatást, igénybe vesznek szolgáltatásokat, így hitelesen tudják felmérni, hogy miként szolgáljuk ki ügyfeleinket. Természetesen emellett a különböző szakmai kötelezettségeink ellátását is pontozzák. Az idén minden vizsgálati szempontra száz százalékot kaptunk. Az országos átlag egyébként 80 százalék körüli.
A győri Tourinform Iroda tavaly január 31-től új helyen, a Baross úti Látogatóközpontban működik. Mi változott a költözéssel?
Gyakorlatilag minden, hiszen egy kis pavilonból egy 21. századi igényeknek megfelelő szolgáltató házba kerültünk. A városunk iránt érdeklődőket ma már Győrhöz méltó körülmények között tudjuk fogadni. Az elmúlt évben egyébként több mint 41 ezren keresték fel a központot, látogatóink több mint tíz százaléka külföldi volt. Az új Látogatóközpontot egyre többen ismerik, hiszen az idei negyedév statisztikái alapján elmondható, hogy a tavalyi hasonló időszakhoz képest tíz százalékkal nőtt a látogatók száma.
Mitől tud többet nyújtani a Látogatóközpont, mint a korábbi Tourinform Iroda?
Az EU-s pályázat révén megvalósult, Baross Gábor utca 21–23. szám alatti központban sokkal komplexebb szolgáltatást tudunk nyújtani a vendégeinknek, mint korábban. Természetesen a hagyományos feladatainkat is ellátjuk, információkkal, prospektusokkal, térképekkel szolgálunk a hozzánk érkezőknek, magyar és idegen nyelvű idegenvezetéseket szervezünk, szállást is lehet foglalni, az internetezési lehetőség is adott, de emellett számos további „extrával” is rendelkezésre állunk. Győrnek és környékének a kínálatát egy állandó kiállítás keretében ismertetjük olyan látványos módszerekkel, mint az a szobakerékpár, amelynek segítségével virtuálisan bejárhatjuk a környéket. A házban a városi intézmények, így a Győri Balett, a színház, a filharmonikusok, a Mobilis, vagy éppen a múzeumok rendezvényeire, de természetesen fesztiváljainkra, koncertjeinkre is folyamatos jegyértékesítés zajlik. Mivel tagjai vagyunk az országos hálózatnak, nem csak a győri, de az országos előadásokra és fesztiválokra is válthatók nálunk belépők. A földszinten működő ajándékboltunkban egyedi, Győrre jellemző ajándéktárgyakat vásárolhatnak a vendégek. A könyvek, CD-k, képeslapok mellett a Pannonhalmi Apátság termékeit, a Márton Lakóotthon kézműves remekeit, az ETO KC, az ETO FC és az Audi ajándéktárgyait, a Hefter Üveggaléria által készített ékszereket is vásárolhatunk. Konferenciateremmel is rendelkezünk, ahol szintén számos kiemelt eseményt bonyolítunk le.
Milyen visszajelzések érkeztek eddig?
Szakmai oldalról a százszázalékos értékelés a legfontosabb visszacsatolás, de jelzés értékű az is, hogy a szakma „nagy neveit” tömörítő Idegenvezető Klub tagjai is komolyan érdeklődnek városunk és munkánk iránt. A klub a napokban tett látogatást nálunk, és győri tagjai, dr. Kőrös Erzsébet, valamint Horváth Mária kalauzolásával tekintették meg városunk új turisztikai fejlesztéseit. A lakossági visszajelzések is pozitívak, amit a már említett első negyedéves, jelentős látogatói növekedés is mutat. Célunk, hogy hozzánk ne csak a turisták térjenek be, de a győriek is magukénak érezzék a házat. Sokan csak akkor döbbennek rá, hogy mennyi értéket is rejt a város, amelyikben élnek, miután eljöttek hozzánk. Éppen ezért szervezünk idegenvezetéseket győrieknek is. Legutóbb április 18-án, a műemlékvédelmi világnaphoz kapcsolódva vehettek részt ingyenes idegenvezetésen az érdeklődők. Kiemelném a TIT Jelky András Egyesülettel való együttműködésünket, amelynek révén a határon túli magyar fiatalok számára is ingyenes idegenvezetéseket szervezünk.
Hogyan tudják felkelteni a turisták érdeklődését városunk iránt?
Azt szokták mondani, jó bornak nem kell cégér, mi épp ellenkezőleg gondoljuk. Az önkormányzat kiemelten kezeli az idegenforgalom kérdését, ezért számos olyan fejlesztés történt a városban, ami az eddigieknél is vonzóbbá teszi Győrt. Ennek egyik eleme épp a Látogatóközpont, de említhetném a Mobilist vagy a gyerekek körében népszerű Füles Bástyát. Az egész évet átölelő Négy Évszak Fesztivál olyan programokat kínál, mint a Bornapok, a Táncfesztivál, a Barokk Esküvő vagy a határainkon kívül is nagy érdeklődésre számot tartó Győrkőcfesztivál. A számos szakrális emlék, az egyre csak szépülő történelmi belváros, magas színvonalú művészeti társulataink is sokakat csábítanak hozzánk. Hogy minderre felhívjuk a figyelmet, szorosan együtt dolgozunk a Győri Polgármesteri Hivatal Városmarketing, Kulturális és Sport Fő-osztályával, közös kiadványaink mindenkinek segítséget jelentenek Győr felfedezésében. Országosan egyedül álló módon, az önkormányzat kezdeményezésével, a szállásadók, vendéglátók és a győri intézmények összefogásával 2010 óta kínáljuk tematikus programcsomagjainkat a turistáknak.
Végezetül milyen reményekkel tekint a 2013-as turisztikai szezon elé?
Nagy reményekkel, hiszen a város az idei esztendőben is számos izgalmas programot tartogat a kultúra kedvelőinek, a kikapcsolódásra vágyóknak. Természetesen a legtöbb embert a nyári nagyrendezvények vonzzák, de a tematikus csomagjaink segítségével sokan fedezik fel művészeti intézményeinket, fürdőnket, állatkertünket, az egyházi értékeket bemutató Zichy Ferenc Látogatóközpontot, ellátogatnak Pannonhalmára vagy sétahajóznak folyóinkon. Hogy Győr milyen sok lehetőséget rejt az ide látogatók számára, azt felsorolni is nehéz, de mi azért vagyunk, hogy a kínálattengerben eligazítsuk városunk vendégeit és a győrieket. Mindenkit arra biztatok, hogy bátran térjen be hozzánk, mert mi mindenben segíteni próbálunk!
Borkai Zsolt polgármester
„2006-ban célul tűztük ki, hogy Győrt ne csak dinamikusan fejlődő iparvárosként, hanem a hazai turizmus kiemelkedő központjaként is ismerjék, hiszen minden adottsága megvan hozzá városunknak. Az önkormányzat a cél elérése érdekében összefogott az idegenforgalmi szektor szolgáltatóival, a kultúra képviselőivel, az intézményekkel, és egy olyan céltudatos munkába kezdett, amely mára azt eredményezte, hogy Győr bekerült Magyarország tíz leglátogatottabb települése közé. Azt szeretnénk, hogy minél többen megismerjék szeretett városunkat és minél színvonalasabb kiszolgálásban legyen részük nálunk. Ennek érdekében hoztuk létre egy európai uniós pályázat segítségével a Látogatóközpontunkat is, amely Győr fogadószobája, és ennek érdekében bővítettük a turistákat érintő szolgáltatásokat. A győrieket is szeretettel várják a Látogatóközpont munkatársai, hiszen például a gyermekeknek szóló városnéző füzet, vagy éppen a hamarosan induló kalandos városfelfedező játék segítségével sok új információval gazdagodhatunk saját otthonunkról. Gratulálok a központ munkatársainak a teljesítményükért, amivel méltán érdemelték ki a szakma elismerését.”
Bolla Péter kabinetfőnök
A győri turizmus fejlesztését komolyan gondoljuk, és úgy látjuk, az erre fordított energia meg is térül. Ez alatt pedig nemcsak a turisztikai attrakciókat kell érteni, hanem az üzleti turizmus megélénküléséhez vezető fejlesztéseket is, amelyek aztán szerencsére vonzóvá teszik Győrt a letelepedni vágyó cégek és befektetők szemében. A vendégéjszakák számának növekedési üteme egyedülálló Magyarországon, ami a szabadidős és az üzleti vendégek érdeklődésének köszönhető. Míg 2009-ben 187.567 volt a vendég éjszakaszám, az évi 20-30 százalékos növekedésnek köszönhetően ez 2012-ben már megközelítette a 360 ezret, vagyis mára megduplázódott, és nagyságrendileg beértük Sopront. A siker érdekében fogott össze a város a turizmusban érdekelt szolgáltatókkal, és az együttgondolkodásnak meg is lett az eredménye. Az önkormányzat elsősorban a vonzó környezet megteremtése révén tud hozzájárulni az idegenforgalom fejlődéséhez, ennek érdekében újítjuk fel a belvárost, rendezzük fesztiváljainkat, és hozunk létre olyan létesítményeket, mint például a Győri Látogatóközpont.
Domanyik Eszter, a Marketing, Turizmus és Kommunikációs Osztály vezetője
„Osztályunkon munkatársaimmal azon dolgozunk, hogy minél többen tapasztalják meg azt, amit mi már régóta tudunk: Győrben jó lenni, Győrben jó élni! Városunk sokszínűsége, értékgazdagsága sokáig háttérbe szorult és Győrt „csak” iparvárosként ismerték. A városmarketing tevékenység, a színes kiadványok, a szakmai vásárokon való megjelenések, a rendezvények mind azt a célt szolgálják, hogy városunkat megmutassuk a turistáknak. Aki ugyanis ellátogat ide, rácsodálkozik a gyönyörűen megújult belvárosra, a pezsgő életre, a virágos teraszokra és a város magával ragadó hangulatára, elismerően néz kulturális intézményeink sokszínűségére vagy sportolóink sikereire. Győr rengeteg izgalmas legendát, történetet tartogat, melyeket az itt élőkhöz is szeretnénk közelebb hozni. Nap mint nap sétálunk el ugyanis olyan alkotások, épületek mellett, amelyekről sokszor a győriek sem tudják, milyen kincseket, történeteket rejtenek. Győrt nem csak turistaként, de itt élőként is érdemes újra és újra felfedezni, hiszen büszkék lehetünk rá, hogy ebben a városban élhetünk. Mindezek felfedezéséhez nyújt segítséget a Látogatóközpont is.
Papp Zsolt
Fotó:O. Jakócs Péter