Győr+
2015.12.11. 14:57

Kezdődik a gönyűi kikötő továbbfejlesztése

A pénteken hivatalosan is elindult projekt célja a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális továbbfejlesztése: az országos és regionális közlekedés intermodalitásának fokozása, a különböző közlekedési módok összekapcsolásával, a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedési módozatok összekapcsolásának elősegítése.

A gönyűi kikötő továbbfejlesztésével az ország jobban bekapcsolódik az európai gazdasági vérkeringésbe és a fejlődő piacok adta lehetőségek jobban kihasználhatókká válnak a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével.

„A fejlesztésnek jelentős gazdaságélénkítő hatása van Győrre és az egész térségre egyaránt, így ez a fejlesztés kiemelt jelentőséggel bír – fogalmazott Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője, a kikötőfejlesztés miniszteri biztosa, aki azt is hangsúlyozta: ennek a fejlesztésnek a gazdasági előnyei nem csak a térségben jelennek meg, hanem az egész magyar gazdaságra pozitív hatással lesz.

A kikötő korszerűsítését a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette. A kiemelt projektté nyilvánítás után a kabinet határozatban döntött a kikötő fejlesztésének betelepítési stratégiájához kapcsolódó állami infrastruktúra megépítésére vonatkozó kötelezettségvállalásról. A támogatási szerződést idén januárban írták alá. A projekt kedvezményezettje az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, 2015. évi része KÖZOP, 2016. évi része pedig várhatóan az IKOP keretében valósul meg. A támogatás összege 5,8 milliárd forint, a projekt összköltsége 7,9 milliárd forint. A munkaterületet augusztusban átadták, a kivitelezési munkák várhatóan 2016 júliusában fejeződnek be.

A projekt keretében megvalósul, az eddigi három mellé, további öt függőleges partfalas hajóállás kiépítése – ebből a H4-est szervizállásként (zöldterminálként) alakítják ki –, és a mögöttes területek infrastrukturális ellátása is (út, vasút, közművek). A zöldterminálhoz kapcsolódóan a parton létesül egy kezelőépület. A tervezett kétszintes épület technológiai blokkból és irodablokkból áll.

A déli és keleti oldalon a feltöltést T keresztmetszetű támfal választja el a mélyebben fekvő úttól és vasúttól. A trimodalitás megvalósítása érdekében a meglévő P1 vágány továbbépül a partfalak mellett, és leágazások (W1, W2 vágányok) is készülnek. A partfal mögötti daruzott terület vasúti kiszolgálását a P1, P2 vágányok biztosítják, melyek burkolattal lesznek ellátva. A H5-H7 hajóállások függőleges partfala mögött fúrt cölöp alapozású vasbeton darupálya létesül.

A Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő a Mosoni-Duna torkolatában helyezkedik el, közel 40 km-re a Duna–Rajna–Majna vízi út földrajzi felezőpontjától. A kikötőből vízi úton szinte bárhová el lehet jutni a Duna–Majna–Rajna csatornán keresztül. Itt halad el több országos, kiemelt jelentőségű tranzit vasútvonal, valamint a gyorsforgalmi úthálózat fővonala is. Fekvése tehát igen kedvező, a Nyugat-dunántúli régió legnagyobb intermodális logisztikai központja, amely lehetőséget nyújt vízi, közúti, vasúti árutovábbításra, belföldi és nemzetközi áruforgalom lebonyolítására, ezáltal kiváló lehetőséget biztosít a tranzit áruforgalom és az ahhoz kapcsolódó logisztikai feladatok ellátására.