Új irányt vehet az Európai Unió autóipari szabályozása. A várakozásokkal ellentétben nem vezetik be teljesen a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítésének tiltását 2035-től.
A friss politikai megállapodás szerint az újonnan forgalomba kerülő járműveknek ugyan jelentősen kevesebb szén-dioxidot kell kibocsátaniuk, de a korábban tervezett 100 százalékos csökkentés helyett 90 százalékos cél lesz a kötelező.
A változás mögött intenzív egyeztetések állnak. Ursula von der Leyen és Manfred Weber, az Európai Néppárt elnöke az elmúlt napokban tárgyalt arról a korábbi tervről, amely teljesen megszüntette volna a benzines és dízelautók értékesítését a következő évtized közepétől. Weber szerint ezzel lekerült a napirendről a belső égésű motorok technológiai tilalma, így a jelenleg gyártott motorok értékesítése továbbra is folytatódhat. A felek abban is egyetértettek, hogy 2040-től sem lép életbe a teljes körű tiltás.
Bár az autógyártók fellélegezhetnek, a módosítás nem jelenti azt, hogy a klímavédelmi vállalások lazulnának. A német ARD információi szerint az így megmaradó kibocsátást más ipari területeken kell majd kompenzálni, például zöld acél, azaz elektromos árammal vagy hidrogénnel előállított acél alkalmazásával.
A döntés hátterében jelentős politikai nyomás is állt. Friedrich Merz német kancellár nemrég levélben fordult az Európai Bizottsághoz, amelyben a belső égésű motorok kivezetésének újragondolását kérte. Javaslata szerint az elektromos autók mellett továbbra is helye lenne a hibrid hajtású, azaz akkumulátoros és hagyományos motorral szerelt modelleknek. Olaszország és Lengyelország vezetői szintén hasonló álláspontot képviseltek, és közösen sürgették a szabályozás módosítását.
Az autóipar szereplői üdvözölték a fejleményt. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója fontos lépésnek nevezte a megállapodást, amely szerinte jobban igazodik a piaci realitásokhoz, és hozzájárul ahhoz, hogy az európai gyártók versenyképesek maradjanak, miközben a munkahelyeket is védi. A Volkswagen-csoport a döntést megelőzően úgy érvelt: hagyni kellene, hogy a vásárlók dönthessenek, ne pedig merev szabályok határozzák meg a piacot.
A 2035-re tervezett teljes tiltást még 2022-ben fogadták el az uniós tagállamok, ám több ország, köztük Olaszország már akkor is aggályait fejezte ki. Ha a mostani módosított javaslatot az Európai Parlament és a tagállami kormányok is jóváhagyják, akkor a korábbi kivezetési terv helyett egy rugalmasabb, technológiasemleges rendszer léphet életbe.
A témában az Audival kapcsolatos hírekről ebben a cikkünkben írtunk korábban: