Menjen bankba, hogy ne kelljen bankba mennie

Illusztráció: Northfoto
Hajba Ferenc jegyzete
2020.04.05. 11:38

Digitalizáció, elektronikus ügyintézés napjainkban...

Azt mondja a bank telefonja, térjek át az elektronikus bankolásra. Igaza van, egy másik banknál régóta telefonról utalok pénzt mindenféle számlára. Ezekben a koronavírusos, veszélyes időkben pedig még indokoltabb otthonról intézni a pénzügyeinket. Szóval kényelmes, biztonságos és gyors, hirdeti a bank. Én marha, meg hiszek neki.

Alig pár órás telefonos kísérlet után rájövök, hogy napestig zenélhetnek nekem, „élő ügyintézéshez” aligha jutok. Nyilván mindenki most akar átlépni a digitális korszakba. Sebaj, a bank honlapján van chatsegítség, írok nekik, hogy mi a teendőm. Személyesen fáradjon be valamelyik fiókunkba – jön a válasz. De hát éppen ettől akarom megkímélni magamat, írom, de nincs más megoldás. Igen ám, de azt is mondta korábban a banki telefon, hogy néhány fiókokat bezártak. Győrben két fiók van, önálló száma egyiknek sincs. A központi pedig csak zenél rendületlenül.

Maszk fel, kocsiba ülök, irány a fiók. Öt percen belül kész az elektronikus fiók, mutatják hol lépjek be, indulás haza. Másnap utalni szeretnék, azt villogja a képernyő, hogy nincs tranzakciós jogom. Hogy mi van? Nyomkodom a telefont, jó sokára megszakad a zene, és közli a géphang: Adjam meg telefonszámomat, két napon belül visszahívnak. Írok a panaszchat-re, onnan hamar jön a válasz. Köszönik az észrevételt, majd válaszolnak (Persze nem válaszolnak).


Újra maszk, kocsi, bank. Az ügyintéző hölgy nem érti, mi lehet a baj. Próbálkozik, telefonál, intézkedik, de tranzakciót indítani nem lehet. Megszólal a telefonom, a másik fiókból jelentkezik egy kedves női hang, s közli: valamit elírhattak, de holnap megoldják, viszont azt csak a másik fiókban lehet, természetesen kizárólag személyesen.

Másnap reggel már csak a biztonsági őrt kell legyőznöm, aki a kapott időpont ellenére is csak úgy akar beengedni, ha pontosan megmondom neki, mit akarok elintézni. Meghallja az ügyintéző, bevisz, elnézést kér, előző kódok törölve, új érkezik. Ki is próbáljuk, mondom, azért a tranzakciót megnézem. Minden működik, ám a tranzakcióra most sem vagyok jogosult. A hölgy ígéri, hogy mire hazaérek működni fog, mert idő kell, míg a kollégák egymáshoz rendelik az adatokat. És otthon már tényleg működött. Csupán háromszor kellett bemenni a bankba azért, hogy a továbbiakban egyszer se kelljen.

Digitalizáció, elektronikus ügyintézés egy külföldi tulajdonú bankban, a 21. század huszadik évében, Magyarországon.