Kértem a szüleimtől egy biciklit tíz éve, a szülinapomra, az még egy mountain bike volt, ezzel kezdődött – idézi fel a kezdeteket Szijártó Zétény. A győrújbaráti országúti kerékpáros már több éve rója profiként az utakat, az idei évtől egy új magyar, ráadásul kontinentális bejegyzésű csapatnál, a Team United Shipping Hungarynél (TUS) folytatja pályafutását.
„Most a TUS a munkahelyem, főállásban sportolok, azt csinálom, amit szeretek, ez általában jó szokott lenni” – mondja keresetlen egyszerűséggel a fiatal, profi kerékpáros. Érezni, Zétény – rossz szójátékkal élve – a nyeregben érzi igazán nyeregben magát. Huszonkét évesen már három év – az UC Monaco kötelékében szerzett – nemzetközi tapasztalat van a háta mögött. “Mindenképpen váltani szerettem volna, ezért nagyon örültem, amikor megkeresett a tavaly év végén alakult United Shipping, így aztán az idei évtől már ebben az új csapatban tekerek. A jelenlegi edzőm Dér Zsolt, aki a magyar országúti kerékpáros válogatott szövetségi kapitánya is. Ő keresett meg, az pedig valahogy magától értetőtő, egyértelmű volt, hogy igent mondok, és hazajöttem.”
A családjában profi szinten senki nem sportolt. Ő 2015-ben, a születésnapjára kért egy kerékpárt, azt kezdte el taposni. A Győri Atlétikai Club kerékpáros szakosztálya akkoriban Győrújbaráton is edzett, látták őket nap mint nap, a szülei pedig felvetették: mi lenne, ha csatlakozna hozzájuk, és kicsit komolyabb szinten, már egyesületi közegben űzné a sportot. Korábban egyébként úszott is, így a sport világa egyáltalán nem állt távol tőle.

Hogyan lett mára, bringás körökben legalábbis mindenképpen ismert, elismert versenyző? – adódik a kérdés. „Ez az idővel egyszerűen kialakult. Élveztem a kerékpározást, jöttek az eredmények, ami hajtott. A győri csapattól Debrecenbe kerültem (DKSI Debreceni Kerékpáros Sport és Szabadidős Ifjúsági Egyesület), ott már elkezdtem saját edzővel, Nagy II. Zoltánnal dolgozni. Egyéni, számomra összeállított edzésterv alapján – a távolság miatt – itthon edzettem. Aztán Árvai Attilához kerültem, 18 éves koromig ő segítette edzőként a pályafutásomat. Az utolsó junior évemtől pedig Dér Zsolt felügyeli a fejlődésemet.”
A civil életben, végzettsége alapján gépgyártástechnológiai technikusként telnének a mindennapjai, de ma már nem szívesen dolgozna ebben a szakmában. „Jelenleg mindent a sportra, a profi sport karrierre tettem fel. Ha véget ér a profi pályafutásom, akkor is szeretnék ebben a közegben maradni, amit szeretek, jól ismerek, ebben mozgok otthonosan.”

Pannonhalmán, nézőként sokan álltunk fent, az Apátság előtt, a pokoli hőségben – idézem fel. Idén június 29-én rendezték meg az országúti országos bajnokságot, ennek évek óta már emblematikus helyszíne a csodálatos fekvésű, kerékpározáshoz pedig kifejezetten jó terepadottságú Pannonhalma és környéke. Azon a napon – kis túlzással – mindenki nyert, aki a versenyzők közül célba ért. Az elképesztő hőség percről percre szedte ugyanis áldozatait a 170 kilométeres távon. Sokan kényszerültek feladni a versenyt. Zétény a TUS színeiben indulva, csapata legjobbjaként, a hetedig helyen ért célba, három hellyel megelőzve csapattársát, Feldhoffer Bálintot.
„Nem ezért az eredményért mentünk, így az OB-val nem volt elégedett a csapat” – szögezi le Zétény, rámutatva: „az újonnan alakult magyar team sokkal jobban szerepelt a májusi Tour the Hongrie-n.” 190 ország versenyzői akasztottak itt küllőt. A Nagy Rajt Budapesten, a Szent Gellért téren volt, és az első napon itt, Győrben ért célba a karaván. Összesítettben a TUS-os Feldhoffer Bálint a hetedik helyen végzett. Az utolsó nap kivételével minden nap a top tízben zártak. Pelikán János pár másodperccel maradt le a sárga trikóról. A legjobb magyarnak járó fehér trikó pedig minden nap a TUS-nál volt. Az eredmény mögött elképesztő csapatmunka, és természetesen elképesztő egyéni teljesítmény van!

Zétény magát, mint profi kerékpárost így jellemzi: „nem vagyok specialista, mint ahogy lehet hallani, hogy valaki hegyimenő vagy éppen sprinter alkat. A gyorsaság, erőnlét szempontjából is van még hova fejlődnöm, ezen dolgozom. Igyekszem minden típusú szakaszon megállni a helyem, a sprintes napokon sokat tudtam idén is segíteni a csapattársaimnak.”
Aki Győrben, Győr környékén él, egyébként szinte naponta láthatja Zétényt az utakon, egy csodaszép Cervélo S5-öt hajt. Rengeteget teker Pannonhalma irányába, a Strava adatait böngészve látható: szeptember első pár napjában például 579 kilométert ment, majdnem 15 órát ült nyeregben, ebben összesen 5359 méter szint volt. A családja, szülei maximális mértékben támogatták már az elejétől, időt, energiát nem sajnálva. Talán az idei évtől már nincs rajtuk anyagi teher, mert igyekszik megállni a saját lábán – meséli Zétény.

Ha egy nagyot kellene említeni, a versenyzői stílusa alapján Mathieu van der Poel-t emelné ki, mint számára szimpatikus kerékpárost. Szó esik a versenyek, versenyzők biztonságáról is. Az ő számára például a bukó használata nem kérdés. „Mi már nem beszélgetnénk itt, ha nem viselek mindig, minden esetben sisakot” – jelenti ki. „A versenyek gyorsak, egyre gyorsabbak, de ne feledjük, a versenyzők technikai tudása, kerékpárkezelési rutinja össze sem hasonlítható egy hétköznapi emberével. Éppen ezért én amellett vagyok, hogy mindenki viseljen bringázás közben bukót!” – hívja fel a figyelmet Zétény. “Kerülöm a konfliktust, odafigyelek, éppen ezért nem is nagyon volt eddig problémám az utakon, itthon, az évek alatt Franciaországban, de sehol máshol sem. Az a fontos, hogy autósként, kerékpárosként, gyalogosként is toleráljuk egymást, és akkor nincs probléma” – vallja, hozzátéve: “a magyar utakon, a hazai közlekedésben a türelem a kulcsszó, amit ajánlana minden résztvevőnek.”
Zétény egyébként a szabadidejében szívesen főz. Szereti és jól is készíti el az olaszos ételeket, szokott sütni pizzát a saját kemencéjükben. Pizzák közül a klasszikusok mellett teszi le a voksát: finom, jó minőségű paradicsomos alap, rajta mondjuk kiváló mozzarella.
Team United Shipping – egy új, magyar, kontinetális besorolású csapat
2024. október 25-én jelentették be, hogy megalakult a Team United Shipping nevű magyarországi profi országúti kerékpáros csapat. A 2025-ös szezontól kontinentális szinten versenyeznek. A csapatot a United Shipping Hungary logisztikai cég hozta létre, és az korábban létező, amatőr csapatukra épül.
A Team United Shipping csapata kontinentális szinten versenyez, ami a második legmagasabb profi szint a kerékpározásban. A csapat nemzetközi igazgatója Geoffroy Lequatre, sportszakmai tanácsadója Dér Zsolt, sportigazgatója pedig Dejan Percic. Geoffroy Lequatre profi versenyző volt, pályafutása során hat Grand Touron indult és a RadioShack, az Agritubel, a Cofidis, valamint Crédit Agricole kerékpárosa volt.
A csapat keretében olyan neves versenyzők szerepelnek, mint Pelikán János, Fetter Erik, Michal Schuran, Feldhoffer Bálint, no és természetesen Szijártó Zétény.
Hazai kerékpároscsapat mögé állt be a Valter Attilát igazoló Bahrain
A nyáron aztán robbant kerékpáros berkekben a hír: stratégiai megállapodás jött létre a TUS főszponzora, a United Shipping Hungária Kft. és a Team Bahrain Victorious között. A cég logója felkerül a bahreini együttes mezére, és a magyar kontinentális csapat is profitál majd a partnerségből.
A istálló közleménye szerint kezdetként Feldhoffer Bálint és a szerb Mihajlo Stolic lehetőséget kap arra, hogy jövőre a Bahrain utánpótláscsapatában versenyezzen, s onnan akár a World Tour-sorba is feljusson.
Tour de France – az országúti kerékpározás királya
Az első Tour de France egy kis falucska, nevezetesen Montgeron egyik kávézója elől indult. A korabeli beszámolók szerint a versenyzők feltették a rajtszámaikat és nekivágtak a távnak. Sokan legközelebb csak a sárga újság másnapi híreiből értesültek az eredményekről.
Egy századdal később a Tour – a labdarúgó világbajnokság és az olimpia mögött – már a harmadik legnézettebb sporteseménynek számít. Hatvan esztendővel ezelőtt adta a televízió először a viadalt, akkor minden egyes etapról öt percnyi kis állóképes anyagot sugároztak. Manapság akár egy teljes szakasz élőben a képernyőre kerülhet.
Szurkolni pedig nem csak a helyszínen lehet – bár kétségtelen, hogy ott a legjobb – de egy vendéglátóipari egységben, esetleg otthon, egyedül vagy barátokkal fergeteges hangulat teremthető, a képernyők előtt is. Az élménynek pedig különleges, utánozhatatlan izgalmat ad, hogy az események élőben zajlanak. Még nem tudni, hogy mi lesz a végkifejlet, minden ott, a pályán dől majd el. A jó közvetítések pedig mindig számtalan új infomációt tartogatnak, nem csak a sportról, de az adott régió történelméről, épített környezetéről is számos érdekességet lehet megtudni. Ezért érdemes időről időre a sportcsatornákra kapcsolni.