Ősszel is érdemes átnézetni az autót

Illusztráció: O. Jakócs Péter
Győr+
2022.09.22. 06:19

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

A sorba vett autóellenőrzések egy része otthon is elvégezhető, ha a tulajdonos rendelkezik minimális műszaki tudással, de aki nem érez rá túlzott indíttatást, az a kocsival guruljon be egy szervizbe és ott végeztesse el a szükséges ellenőrzéseket.

A feladatok között érdemes az autó elektromos rendszerével kezdeni, mivel a hidegben nagyon sokszor adják meg magukat az meleg időben jól működő öregedő-, vagy alultöltött akkumulátorok.

Aki maga ellenőriz, az multimétert használhat, a szervizekben többféle céleszköz is szolgál hasonló célból. Mérni kell az akkumulátor feszültségét álló, és járó motornál. Ekkor a töltés mérése alapján a generátor állapotáról is képet kaphatunk. Felkapcsolva néhány komoly fogyasztót (világítás, hátsó ablakfűtés) és közben mérve a töltőfeszültséget, ha az lényegében nem változik a terhelt állapotban, akkor jól üzemel a generátor is. Ha a töltés leesik, akkor érdemes szakszervízben ellenőriztetni a generátor állapotát is.

Illusztráció: kreszvaltozas.hu

Ellenőrizzük, hogy funkciónál-e az összes világítás, indextől a fényszóróig. A rossz izzókat cserélni kell, a kontakthibákat javítani. A fényszórók beállítását szervizben tudják elvégezni, ez is fontos lépés, hiszen a rosszul beállított fényszóróval nem csak a sofőr nem lát jól, de vakíthatja is a szembejövőket.

A nyitott motorháztetőt kihasználva ellenőrizhetők a folyadékszintek: motorolaj, fékolaj, szervóolaj (ha van), hűtővíz, ablakmosófolyadék. Az alacsony nívójú folyadékokat után kell tölteni. Nem kihagyható az ékszíjak csekkolása sem. A motorháztetőt lecsukva ellenőrizni kell az ablaktörlők állapotát, a szakadozott, öreg lapátok cserélendők. Ezután jöhet a gumik ellenőrzése: keressünk szálszakadásra utaló dudort, mérjük meg a mintázat mélységét és ellenőrizzük a guminyomást.

Illusztráció: kreszvaltozas.hu

Az autót megemelve átnézhetők az alsó régiók. Így a futóművek állapota. A kerekeket keresztben és hosszában megrángatva kapható kép a gömbfejek állapotáról, a lengéscsillapítóknál olajfolyást, a porvédő szakadását kell megnézni. A kerekeket leszerelve átvizsgálható a féktárcsák és fékbetétek állapota, a féltengely gumiharangok és a kormányösszekötő gumiharmonikáinak állaga. Az autó alá nézve olajfolyási nyomokat és fizikai sérüléseket kell keresni, valamint szemrevételezni a kipufogót, amelyen, ha koromcsíkokat látunk, akkor bizony kifúj a rendszer. Érdemes ekkor rozsda tekintetében is körülnézni az alvázon.

Rendszerint egy idősödő, rendszeres használatban lévő autón mindig találni javítani valót. A talált hibát mielőbb szereljük, vagy szereltessük meg, egyrészt üzem- és közlekedésbiztonsági szempontból, másrészt, hogy ne váltson ki újabb hibákat.

Forrás: kreszvaltozas.hu