
Sokáig nem tarthatók fenn a magas vámok – mondta a Della nevű podcastban Hetzmann Béla, a többségi állami tulajdonban lévő győri Rába Nyrt. vezérigazgatója.
A szakember a legnagyobb német autógyárnak beszállító Csabacast kft. egyik alapító tulajdonosa is, így aztán több nézőpontból is elemezni tudta a kialakuló gazdasági helyzetet.
A Rába idei üzleti tervéről szólva kifejtette: egyelőre nem tudja, mit fognak kezdeni vele. A tavalyi nehéz év után már jelentkeztek a kilábalás visszafogott jelei, amikor az Egyesült Államok új vámpolitikát jelentett be. Az biztos, hogy újra át kell számolni a terveket.
Hetzmann Béla szerint az amerikai intézkedéseknek biztosan lesz hatása az európai gyártásra és kereskedelemre. Az autóipari beszállító cégek a nagy autógyáraktól függenek, de egyelőre mindenki számol, és mi is alkalmazkodni fogunk a vevőinkhez, hangsúlyozta az elnök.
Egyelőre nincs tudomása arról, hogy milyen állami szerepvállalásra számíthatnak. A Covid 19 esetében egyértelmű és gyors választ adott a politika, többek között a gyármentő programmal, mondta.
A vámkivetés mögötti szándékokat szerinte nem lehet még világosan látni. Az tény, hogy eddig az Európából Amerikába szállított kocsik után 2,5 százalékos volt a vám. Az Amerikából Európába érkező kocsik vámtétele 10 százalékot tett ki.
A Rábáról szólva nem tagadta, hogy az elmúlt évben jelentős forgalom-visszaesés tapasztalható a társaságnál, a visszaesés azonban iparág-specifikus. Kis előrelépés, elmozdulás már történt, kérdés, ezt miként befolyásolják a megemelt vámtételek.
A Rába tevékenységében távlatokban hangsúlyosabb szerepet kap a hadiipar, derült ki a Della podcastben hallgatható beszélgetésből.