Divat vagy veszélyforrás?

Rollerezni jó! – ha tudjuk, hogyan! Vélemények, veszélyek és szabályozási tervek

Győr+ Fotó: O. Jakócs Péter
2025.10.19. 19:04

A rollerezés napjainkra nemcsak divatos, hanem rendkívül praktikus közlekedési formává vált. Győrben is egyre többen pattannak elektromos rollerre a gyors haladás és a környezetbarát működés miatt. Ugyanakkor a városi forgalomban való részvétel számos kockázattal jár, és a rolleres balesetek száma is emelkedik: ezek közül több eset kórházi ellátást igényel, sőt tragikus kimenetelű is előfordult már.

Egy nemrégiben történt halálos baleset kapcsán megkerestük a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház kommunikációs osztályát. A kapott válaszok segítségével szeretnénk jobban megérteni, milyen hatásai vannak az e-rollerek térnyerésének, és mit tehetünk a közlekedésbiztonság javításáért.

„Az elektromos roller népszerűségének növekedésével nő a kisebb-nagyobb balesetek száma is, melyeknek súlyossága a sebesség mértékétől, a védőfelszerelések használatától is függ – hívta fel a figyelmet a Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház szakembere.

A maximum 25 km/h órás sebességhatár betartása, a roller egyedüli használata, és az időjárási viszonyoknak megfelelő közlekedés – figyelve a vizes levelekre is – elengedhetetlen. A sérülések sajnos igen változatosak és nem is igazán lehet kategorizálni őket, viszont mindnél elmondható és nyomatékosítható a megelőzés. A kórház traumatológus szakorvosai az alábbiakra figyelmeztetik a roller használóit:

Védőfelszereléssel megelőzhető sérülések:

• Fejsérülések → bukósisak: megakadályozhatja a koponyatörést, agyrázkódást, fejsérülést.
• Kéz- és csuklósérülések → csuklóvédő, kesztyű: a legtöbben reflexből a kezükre esnek, így a törések, ficamok, horzsolások gyakorisága csökkenthető.
• Könyök- és térdsérülések → könyök- és térdvédő: a horzsolásokat, zúzódásokat, kisebb töréseket is mérsékli.
• Gerincsérülések → gerincvédő: főleg hátra esésnél csökkentheti a csigolyák és a hát sérüléseit, különösen sportos vagy nagy sebességű rollerezésnél hasznos.
• 60 év felettieknél a bordatörés, a csípőtájéki törés nagyobb valószínűséggel hatványozódik.
• Bőrsérülések, horzsolások → hosszú ujjú ruha, nadrág, kesztyű: nem akadályozza meg teljesen, de jelentősen csökkentheti a sérülés kiterjedését.

Védőfelszereléssel is kevésbé védhető sérülések:

• Belső sérülések – mellkasi, hasi sérülések, belső szervek zúzódása
• Súlyos lábtörések – combcsont spirál törése
• Nyaksérülések – a bukósisak a koponyát védi, de a nyakcsigolyákat kevésbé

Minden rolleresnek tudnia kell!

A témában megkerestük a rendőrséget is. Karkusz Kristóf rendőr főhadnagy, a Győri Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály Forgalomellenőrző Alosztály alosztályvezetője elmondta: „Az elektromos roller kétségtelenül mobilis és környezetbarát közlekedési forma, ám használata komoly felelősséggel jár.”

Felvetettük a szakembernek, hogy gyakorta látni, amint szülők maguk elé állítják a gyermeküket, így haladnak a rollerrel. A kisgyermek feje, arca pedig védtelenül, épp a kormánnyal egy vonalban van: nézni is veszélyes!

„Egy apró úthiba, kavics vagy rossz kormánymozdulat is tragédiához vezethet. Mivel ezen a járművön nincs karosszéria, mint egy autóban, minden ütés közvetlenül a testet éri. Javasoljuk a bukósisak használatát és azt is, hogy mindig két kézzel fogják a kormányt a közlekedők, persze a megfelelő sebesség megválasztása mellett! A jólláthatósági mellény viselése is erősen ajánlott” – javasolta Karkusz Kristóf főhadnagy.

Álljon itt néhány országos adat, amelyet a police.hu hozott nyilvánosságra szeptember elején: 2024-ben 367 közúti balesetet regisztráltak rolleresekkel kapcsolatban, idén az első öt hónapban pedig már 176-ot. A közúti balesetek 3-4 százalékát e-rollerek okozzák vagy szenvedik el Magyarországon.

„A roller nem játék” – Egy szakértő véleménye

Németh László, az E-roller shop vezetője is elmondta véleményét, aki nemcsak kereskedőként, hanem napi szintű felhasználóként is jelentős tapasztalatot szerzett a kétkerekű elektromos járművekkel kapcsolatban. „A rollerrel elérhető sebesség – akár 30 km/h vagy több – azt sugallja, hogy ezek az eszközök nem játékok, hanem valódi közlekedési járművek, amelyek számára leginkább a kijelölt kerékpárutak jelentenék a biztonságos közlekedési közeget. Ugyanakkor ez sok esetben nem megoldható, főként a belvárosi forgalomban” – tette hozzá. Az eredeti rendeltetése ezeknek a járműveknek a gyors és dugómentes városi közlekedés mellett a környezetkímélő üzemelés lenne. Ezt a legegyszerűbben úgy lehetne megoldani, hogy például egy külvárosi részen lévő parkolóban leteszi valaki a gépkocsit és a csomagtartóból előkapja a belvárosban használni kívánt rollert, így megkímélve magát a lassú haladástól és a parkolási nehézségektől.

Németh László

Németh László hangsúlyozta: „Minden esetben csak szaküzletből vagy hivatalos márkakereskedésből szabad vásárolni. Egy olcsóbb, interneten rendelt modell rövid időn belül használhatatlanná válhat – nincs hozzá alkatrész, nincs garancia, nem szervizelhető.”

Az e-rollerek vásárlói 16-tól 70 éves korig terjednek, ami rendkívül széles felhasználói kört jelent. A járművek is sokfélék: vannak 30 km/h sebességű városi modellek, de akadnak olyan típusok is, amelyek akár 80 km/h végsebességre is képesek. Ez a tempó már veszélyesnek számít, különösen védőfelszerelés nélkül. A megfelelő védőfelszerelés pedig nem lehetőség, hanem alapkövetelmény. Sisak – a legfontosabb, minimum egy kerékpárossisak a lassabb járművekhez. A gyorsabb rollerek esetében már állvédős fejvédőt, gerincprotektort, könyökvédőt is javasolnak. Kesztyű – elesés esetén komoly vágásokat és horzsolásokat előzhet meg. „Egy kezdő rolleres számára ezek a felszerelések szinte kötelezőek, de valójában mindenkinek ajánlott a használatuk” – mondja László.

Egy kerékpáros szemével az e-rollerezésről

Utánajártunk annak, mi a véleménye a győrieknek a rollerezéssel kapcsolatban. Rengeteg pró és kontra érvet sorakoztattak fel, ahogyan ezt különböző kommentszekciókban is olvashatjuk.

Cs. Péter, egy 50 éves hobbikerékpáros napi szinten 25-35 kilométert teker, jelentős részt a győri belvárosban. „Tapasztalatom szerint érdemes különbséget tenni a bérelt és saját tulajdonú rollerek használói között: az utóbbiak jellemzően felelősségteljesebbek” – kezdte Péter, aki szerint a balesetek többsége az oldaltávolság be nem tartásából, a járdákon való gyors haladásból és a szabályok figyelmen kívül hagyásából adódik.

„Jó volna egy olyan szabályozás, amely 14 év alattiak számára egyenesen tiltaná az e-rollerek használatát, később pedig csak KRESZ-ismeretekből tett sikeres vizsga után engedné meg a közlekedést. A gyártókat kötelezném, hogy a rollerekre gyárilag szereljenek úgynevezett hanggenerátorokat, melyek használat közben nem zavaró, de például a gyalogosok és kerékpárosok számára jól hallható, folyamatos, csipogó vagy zizegő hangot bocsátanak ki. Így lehetne időben reagálni egy jármű közeledtére. Kutyát sétáltatóknak, kisgyerekeknek, vagy egyáltalán, minden közlekedőnek ez segítség volna, sok baleset elkerülhető lenne, főleg járdákon, kerékpárutakon!”

Cs. Péter

Péter véleménye szerint a balesetek nagy része abból adódik, hogy a rolleresek gyakran balról vagy jobbról hirtelen előznek. Nem tartják be az oldaltávolságot, sok esetben csak mindössze 20-30 centimétert, ami életveszélyes.

A kerékpárosok nem egy esetben kilengenek ekkora távolságokat menet közben, hiszen az úthibákat, kátyúkat, tócsákat ki kell kerülniük. Ha ilyenkor találkozik a roller a bicóssal vagy gyalogossal akár, az komoly veszélyforrás, az ide-oda futkározó kutyákról sétáltatás közben nem is beszélve. Megjegyezném, hogy nem lehet, nem is szabad általánosítani a szabálysértők kapcsán, viszont az arányokkal igenis gondok vannak, tehát sok a szabálytalanul közlekedő e-rolleres jelenleg” – foglalta össze meglátásait Péter.

Az elektromos rollerek már a városi közlekedés szerves részei. A kérdés nem az, hogy divat vagy veszélyforrás, hanem az, hogyan tanuljuk meg egymás mellett biztonságban és kölcsönös tisztelettel használni az utakat. Rollerezni jó, divatos és környezetbarát – de csak akkor, ha nem feledjük: a legmenőbb felszerelés továbbra is a józan ész.

Új szabályok jöhetnek 2026-tól

A kormány előtt van a KRESZ új tervezete, amelyben külön szabályozás lesz az elektromos rollerekre. A tervek szerint az elektromos rollereket két csoportba osztják majd.

– Könnyű rollerek: 25 km/óráig használhatók, 12 éves kortól, kerékpárra vonatkozó szabályok mellett. Közlekedhetnek úttesten, járdán vagy kerékpárúton is, világítással és alapvető védőfelszereléssel.

– Erősebb rollerek: Az 1000 wattnál erősebb, 35 kilogrammnál nehezebb vagy 25 km/óránál gyorsabb járművek a motoros kategóriába kerülnek. Használatukhoz jogosítvány, biztosítás, valamint bukósisak lesz kötelező. Ezekkel a járművekkel nem lehet majd járdára, gyalog- és kerékpárútra, illetve kerékpársávba hajtani.

Megjelenhet a „Motoros rollerrel behajtani tilos!” tábla is. Ezek a tervek. A tervezetből jövő tavaszra lehet törvényjavaslat, az új közlekedési szabályok pedig 2026 második felében léphetnek életbe.

Kapcsolódó témák: #e-roller | #közlekedés | #roller |