„Nevettünk és sírtunk” – Dolly felejthetetlen bulit csinált Palcsó Tomival Győrben

Havassy Anna Katalin Fotó: Ács Tamás/Ábrahám Kitti
2025.08.21. 10:16

A Dolly Plusssz zenekar fergeteges koncerttel zárta Győrben az augusztus 20-i programokat. Régi legendás slágereket, új dalokat is hallhatott a közönség a magyar rock and roll királynő Dolly által vezetett formációtól. Mégis több volt ez egyszerű bulinál: igazolás, hogy az évtizedek alatt megszerzett tapasztalat, bölcsesség tökéletesen képes harmonizálni a fiatalok tudásával, szorgalmával és alázatával.

Dolly neve jó ideje fogalom a magyar könnyűzenében: a Hungáriával és a Dolly Rollal is olyat adott, amely időtálló, és nem hiányozhat egyetlen buliból sem. Az énekesnő vérében ott pezseg a rock and roll, kellemesen keveredve a latinos, „fülbemászó” melódiákkal. Már a Hungáriában is bizonyította, hogy kell a fiúk mellé egy nő, aki hozzáteszi azt a tökéletességet, amitől igazán ütős lesz egy formáció. Ez remekül működött a Hungi’ felbomlása után is, amikor Dolly, Kékes Zoltán, Novai Gábor és Fekete Gyula együtt maradt. Flipper Öcsivel és Zsoldos Dedyvel kiegészülve a rock and roll bár maradt – erre utal a Dolly Roll elnevezés is – a ’80-as években szintén keresett olaszos hangzásvilágot is meghonosították: zenében és szövegben egyaránt. Hihetetlen sikereket értek el, de törvényszerű volt, hogy a Dolly Roll életében is több tagcsere történjen. Dolly és Kékes Zoli képviselte legtovább a Dolly Roll-t, ám a kiváló gitáros 2017-ben bekövetkezett halála után Dolly úgy döntött: vége a Dolly Rollnak. Tisztelet volt ez nem csak Zoli, hanem az egykori társak előtt is. Megmutatta: az énekesnő bár frontember, csapatban szeret dolgozni. Hamarosan bejelentette úgy formációját, amely a Dolly Plusssz nevet kapta.

Palcsó Tamás férfi énekesként 2018-ban csatlakozott a csapathoz, s személyében Dolly megtalálta azt a színpadi partnert, akit keresett. Azóta is sikert, sikerre halmoznak, amelynek most a győriek is szem- és fültanúi lehettek. Nem időutazás volt ez a koncert, hanem tisztelgés a múlt szép és néha fájó pillanatai előtt – miközben szerettük a jelent, és egy kicsit a jövőt is. Erre utal az is, hogy már a hangbeállásnál is tapassztalhattuk: Dolly játszótársai fiatal, kiváló zenészek, akik élvezik az együtt töltött pillanatokat. Megtisztelőnek tartják játszani a nagy elődök nagy dalait, és kihívásként élik meg az új nóták megismertetését a közönséggel. Dolly személyisége pedig mindig derűt sugárzott, most sem volt ez másként: mindenre gondosan ügyelt, hiszen az élő zene örök varázsa, hogy ha valami nincs tökéletesen beállítva, akkor azt a közönség is hallhatja.

A „Vakáció a Lidón” című nyitó szerzemény már a Dolly Plusszhoz köthető, s bizony a latinos hangulatot képviseli, azt az olaszos játékosságot, amely a Dolly Roll felülmúlhatatlan két első lemezén, a Vakáción és az Eldorádoll című korongokon is hallható volt.  Palcsó Tominak roppant jól áll a „Micsoda buli”, s egyébként is elmondható, hogy Tomi tökéletesen passzol ebbe a csapatba. Hitelesen hozza a rock and roll és az „amorózó” szerepe is, nem játssza túl magát. Nem akar, csak éppen annyira a középpontban lenni, mint amennyire kell. Alázat és tisztelet sugárzik róla. Dolly mellett nyilván sokat tanult, így ha nem is volt annyira belékódolva a rock and roll mint egykor Flipper Öcsibe, remekül elsajátította, amit el kellett. Egyébként, ami talán leginkább Tomi sikerének a titka: nem akar senkit utánozni. Ezt pedig a közönség is érzi és értékeli.

A dalok pedig sorra jöttek, remekül vegyítve a régi kedvenceket az új szerzeményekkel is. A „Megsúgom mi kell nekem” utóbbira példa, klipet is készített hozzá a zenekar. Michelisz Norman gitáros tudásáról is megbizonyosodhattunk, mesterien bánik hangszerével. Egyébként Dolly a koncerten többször is méltatta zenésztársait, amely nem csak szimpatikus, hanem rendkívül korrekt is. Erre a végén majd még vissza is térünk…

Nem lehet könnyű válogatni egy olyan gazdag zenei archívumból, mint amilyen a Hungáriának és a Dolly Rollnak van, ám mindenből kaphattunk ízelítőt: „Isztambul”, „Ciao Marina”, „Hotel Menthol”, „Meghalok hogyha rám nézel”, hogy a teljesség igénye nélkül soroljuk a Hungária slágereit. Az utolsóként említett dal egyébként azért is érdekes, mert ez volt az első magyar nyelvű nóta, amellyel Dolly berobbant a köztudatba, s azóta is nagy-nagy sikerrel énekli. Kedves öniróniával egyébként még azt is bevallotta az este folyamán: „csak” 1980 óta énekli a dalt, mégis belehibázott a közepén… Így van ez, ha egy előadó nem olvassa a szövegeket, hanem tudta fejből, s ugye csak az nem hibázik, aki nem dolgozik vagy nem élőben koncertezik… Ez is mutatja: Dolly hihetetlenül emberi! Úgy kommunikál a közönséggel, hogy hallani: nincsenek előre megírt szövegek, rögtönöz, s ezt nem csak a rutin hozza: ő ilyen és kész! 

Az 1986-is mexikói foci vb-re írt dalukat, a „Viva Mexikót” is elhozták, amely remek a közönség megénekeltetésére, vette is a lapot a publikum. Amúgy míg a koncert folyt, a hátunk mögött tartott a búcsú, dodzsem, céllövölde, ringlispíl és más vásári játékok várták az embereket. Vajon nem lehetett ez zavaró a színpadról, nem volt így nehezebb a közönségre figyelni?!

S ha már a figyelem: Palcsó Tomi parádés a szerelmes dalok terén, mondjuk ezt már a pályája elején is bizonyította, de a Dolly Plussz-ba szinte tökéletesítette! A „Jöjj, ölelj át!” líraibb hangvételben, a „Behajóztál a szívembe” dögös rock and rollként mesélt az egyik legizgalmasabb emberi érzésről. Apropó érzések: roppant megható volt, ahogy a zenekar emlékezett a Hungária és a Dolly Roll elhunyt tagjairól: Kékes Zoltánról, Fekete Gyuláról és Flipper Öcsiről. Az „Arrivederci Amore” és az „Elpattant egy húr” értük szólt.

A „Modern románc” és az „Ábrándos szép napok” pedig azt bizonyították: a győriek is kívülről fújják ezeket a nagy slágereket, igazi közös kórust alkottunk a marcalvárosi estében. S ha ennyi ember énekli egyszerre, hogy „Most hinni kell, s a remény visz tovább!”, akkor annak így is kell lennie…

 A „Medly” többnyire telitalálat, itt is bejött! Egy több mint 7 perces remek összeállítást kaptunk, egy izgalmas nóta-csokrot, amely olyan kirándulásra vitt minket, amelyből kicsit kár volt visszatérni a valóságba… A valóságról még annyit: Dolly fergetegesen énekelte el Jerry Lee Lewis ikonikus dalát, a Great Balls of Fire-t, eredeti szöveggel, amelyet nem mindig lehetett, így szabadon. Érdekesség, hogy 1980-ban a Hungáriával „Torkomban egy tűzlabda ég” címmel és magyar verssel is rögzítették, szintén Dolly énekelte fel… Izgalmas lett volna most úgy hallani. Ahogy a „Rock&roll-ra hívlak” is elhangozhatott volna, hiszen ez volt annak az 1992-es albumnak a címe, amelyen nem kisebb legenda vendégeskedett a Dolly Rollnál, mint maga a világsztár Wanda Jackson…

No de korábban már szó esett a zenekar tagjainak méltatásáról. Nos, amikor Dolly bemutatta a csapatot, a legtisztább őszinteséggel vallotta, hogy mennyire szereti ezeket a zenészeket, énekeseket, táncosokat, akik nélkül nem jöhetne létre egyetlen ilyen buli sem. Emlékezetes pillanat volt, hiszen lehetünk mi bármilyen nagy talentumok, igazi jó „játszótársak” nélkül minden sokkal, de sokkal nehezebb. Álljon tehát itt is a kiváló szakemberek névsora: Palcsó Tamás ének, Schüszler Ferenc dob, Doba Dániel basszusgitár, Michelisz Norman gitár, Susovich Szilárd szaxofon és harmonika, Vígh Roland zongora, Vincze Fruzsina és Gere Orsolya vokál. S Dolly nem felejtette el megköszönni Neubrandt István hangmérnök munkáját sem, ahogy a Baby Dolls tánckart is megnevezte, s a világosítók és az egyéb technikai munkatársak munkáját is kiemelve. Tényleg figyelmes gesztus ez, egy egymással egyre kevesebbet törődő világban, ahol csak a pillanatnyi siker a mérce, és az „én” a középpont.

Dolly sikere nem pillanatnyi, évtizedek óta imádja a közönség. Őt pedig élteti a zene, a színpad, a taps és azok az élmények, amelyeket mindez ad. Nem könnyű hivatás a zenészé, megannyi lemondással jár. Sokan elfelejtenek emberek maradni a népszerűség mellett. Dolly folyamatosan bizonyítja, hogy nem csak kiváló énekesnő, hanem erős nő, megújulásra képes művész, aki mert lépni, ha az élet úgy hozta. S hozta úgy, jó párszor az elmúlt évtizedekben. A Dolly Plusssz nagyon rendben van, zeneileg és látványban is. Készülnek az új dalok, sokat koncerteznek. Sugárzik a színpadról, hogy szeretnek zenélni, együtt pedig még inkább. Dolly?! Nos, ő a rock and roll magyar női ékköve, aki az olaszos vonalat is olyan hitelesen hozza, hogy Rita Pavone is biztosan gratulálna hozzá… Különösen a „Te vagy az a dal” című feldolgozáshoz, amely az 1964-es gigasláger, a „Datemi un Martello” magyar, sikeres átirata. Izgalmas lenne koncerten hallani! Ahogy a „Dúdoló nyár” című feldolgozást is, amely bár nem Rita Pavone, hanem Edoardo Vianello dala, de a „Guarda come dondolo” magyarul is iszonyatosan jól szólhat egy nyári éjszakában, Palcsó Tamás előadásában. Az 1990-es „Ébreszd fel a szívemet!” című Dolly Roll album egyébként akkor hozott igazán különlegesen egyedit és minőségit, amikor körülbelül az egész ország külföldi dalok „magyarosított” verzióit hallgata. A kínálatban kifejezetten üdítő színfolt volt a fent említett album, illetve az 1992-es „Éva Neoton-Abba slágerek magyarul” című korong… Minőségi versek, amelyektől még közelebb éreztük magunkhoz akkoriban a világot…

Mi magyarok pedig hihetetlenül szerencsések vagyunk, hogy nem matematika professzor lett a pesti gimnazistából, hanem hazánk egyik vezető énekesnője, a Dolly Plusssz frontembere, akinek a nevét augusztus 20-án a győriek is skandálták…

Kapcsolódó cikkünk, MÉG TÖBB FOTÓVAL:

Kapcsolódó témák: #augusztus 20. | #koncert | #szórakozás | #ünnep |