Élet a városban

Körúton a városrendészet járőreivel

Fotó: Marcali Gábor
Hajba Ferenc
2020.11.28. 18:34

Péntektől bővült a korlátozás nélküli parkolás ideje a belvárosban. Az idősávokat a tapasztalatok, észrevételek alapján módosították. Hétfőtől péntekig délelőtt tíztől délután fél ötig bérlet nélkül is lehet parkolni az 1-es és a 2-es díjzónában. Szombaton és vasárnap délelőtt 9 órától délután egy óráig szabad lesz a korlátozás nélküli parkolás. A szabályok betartását a Városrendészet Győr munkatársai ellenőrzik. Az idősávok változása előtti reggelen tartottunk velük.

Reggel nyolckor csendes a győri belváros. Köd szitál, egyébként nincs hideg, szél sem fúj, mégis sokan kabátjuk gallérját feltűrve mennek a dolgukra. Furcsa látvány ez együtt a fél arcot elfedő maszkkal. A védőfelszerelést azonban mindenki hordja, mi több, szabályosan, az orrukat is eltakarják vele az emberek. Sétáló, vagy a Baross utcán csoportba verődve beszélgető győriekkel egyáltalán nem találkozunk. A veszélyhelyzetben az utca a közlekedés, nem pedig a találkozások és a hosszú beszélgetések helyszíne lett.

A városrendészet autójával a Czuczor Gergely utcában, az egykori műszaki bolt előtt parkolunk le. Vannak szabad helyek.

„Első ránézésre is sokkal jobb a helyzet, mint napokkal ezelőtt volt” – nyugtázza Horváth Péter, a városrendészet munkatársa, miután kiszállunk a kocsiból.

„Ha akkor megjelentünk az egyenruhában, azonnal közrefogtak bennünket az emberek, mindenki érdeklődött, kérdezett. A jelek szerint most már tájékozottabbak az autósok.” teszi hozzá a kollégája, Kovács Ervin.

A legtöbb értelmezési gondot a zónák jelentették, mondják. Volt, aki úgy vélte, hogy a zónajelző tábla érvényességét a következő keresztutca feloldja. Pedig a zónák elejét és végét külön tábla jelzi, ezekben egységesen érvényesek a korlátozó szabályok.

Először a zónajelző táblát fényképezik le bizonyítéknak. Ez egyértelműen tudatja, hogy – a Győr Szol Zrt. által kiadott, az övezetre érvényes parkolási bérlet kivételével – mikor nem lehet parkolni a belvárosban. A táblán ekkor még a délután 4 és délelőtt 11 óra közötti időpont szerepelt, ezt másnap cserélték ki ara, hogy fél öttől tízig nem engedélyezett a bérlet nélküli parkolás.

Az autók nagy többségének a szélvédője alatt ott van a bérlet. A belvárosban lakók egyébként az egy kocsira érvényes bérletet évente egységesen 3900 forintért vásárolhatják meg. Ez még akkor is kifejezetten méltányos ár, ha nem konkrét, fenntartott parkolóhelyre szól.

Az első, bérlet nélkül parkoló kocsi egy fehér Opel Astra a Czuczor utcában. Fénykép készül róla, a nyomtató pedig azonnal kiadja a szélvédőmosó lapátja alá szánt cédulát: azon közlik vele, hogy szabálysértést követett el, „jogosultság igazolása nélküli várakozásával megsértette a korlátozott várakozási övezet közúti jelzőtábla hatályát.”

Ezen a napon még nem bírságoltak a városrendészet munkatársai. Az előző időszak figyelmeztetései egyelőre megtették a hatásukat.

„Korábban a Czuczor utcai parkolótól a színházig majdnem két óra alatt tettük meg az utat, mert szinte minden kocsit fényképezni, figyelmeztetni kellett” – mondják a városrendészet emberei.

Még két autó kerül ,,lencsevégre” ebben az utcában. Egy Suzukiban festékesvödrök, ecsetek, kettős létra zsúfolódik, nyilván valamelyik festőmesteré lehet. Bérlete viszont nincs.

Miletics Mór, a Városrendészet Győr szakmai igazgatója szerint a győriek nagy többsége fegyelmezett és szabálykövető. Aki eddig megsértette a rendeletet, az főleg azért tette, mert nem tudott róla, bár az is igaz, hogy a törvény ismeretének a hiánya nem mentesít a felelősségre vonás alól.

A Facebookon és a Győr+ tévében látható Covid-híradó, a rádió, az online és az újság nagyon sokat segített az autósoknak a rendelet megismerésében és értelmezésében” – hangsúlyozza Miletics Mór. Azt is megtudjuk tőle: december elsejétől munkába áll egy gyorsreagálású, képzett egység is, mely a klasszikus városrendészeti, közterületi feladatokon túl fontos garanciája lehet a közrendnek, Győr közbiztonságnak. Emberei a rendőrökkel közösen járőröznek majd.

„Honnan vettek fel új embereket a megnövekedett feladatokra?” – kérdezem Miletics Mórt.

„A korábbi közterület-felügyelet szakemberei mellett érkeztek régebben leszerelt, vagy pályaelhagyó rendőrök is – az aktív állományból csak hárman –, munkatársaink 70 százalékának rendészeti előképzettsége van.”

Horváth Péter szintén a rendőrségtől jött át.
– Megérte? – tudakolom tőle.
Bólint. „Több a pénz, fizetik a túlórákat és igen jó a társaság” – érvel.

Társát, Kovács Ervint is arról kérdezem, honnan érkezett.
– Innen Ausztráliából – vágja rá.
– Ausztriából?
– Nem. Mondom, Ausztráliából, de legalább öt éve.
– Miért jött haza?
– A férfiak fontos döntése mögött mindig keresd a nőt – idézi az ismert férfibölcsességet.

– Ilyen jó kollégákat Ausztráliában úgysem találtál – bök oda neki Horváth Péter.

Ebben egyetértenek.

„Ausztrália nagy településeinek a belvárosában 15 perc a várakozási idő. Aki tovább marad, az csak a parkolóházban várakozhat” – osztja meg tapasztalatait Ervin.

Lemegyünk a Móricz Zsigmond rakpartra. Elég sok a szabad hely. Indokolt a könnyítés, a szabad parkolási időszak növelése – állapítják meg.

Itt egy Mazdát kell figyelmeztetniük. Az előtte álló Hyundai szélvédője mögött sincs bérlet. Körbejárják, aztán felfedezik, hogy lecsúszott a műszerfal oldalára.

„Azt szeretném megkérdezni – szólítja meg őket egy férfi –, hogy a Révai utcában, a vasút előtt várakozhatok-e?
„Ott nyugodtan!” – tanácsolják neki. „Reméljük, helyet is talál.”

A győri parkolási gyakorlatból országos példa lett. Dr. Dézsi Csaba András polgármester többször is hangoztatta, hogy az elhanyagolt, zsúfolt belvárosi parkolást a járványhelyzettől függetlenül is meg kellett volna oldani.

Az utak nem szélesíthetők, újakat kialakítani nehéz, mert minden be van építve. A jelzőlámpák átállítása is csupán időlegesen jelentheti a forgalom gyorsítását, de a parkolási gondot csak a város közlekedésének átszervezésével lehet megoldani. Az igazi az lenne, ha sikerülne helyi érdekű vasúttal behozni a csatolt településrészek lakóit a belvárosba, és kivinni az ipari parkba. A Gárdonyi-iskolától a kórház érintésével a temetőig pedig villamos közlekedhetne.

Ezt a tervet a polgármester már ismertette az illetékes miniszterrel is.

Kapcsolódó témák: #közlekedés |