A Formula-1 gépezete – a legrangosabb nemzetközi autóversenyként - úgy működik, mint egy precíziós műszer. Ebben a gépezetben a Hungaroringen, kiélezett helyzetben, magas szintű egészségügyi ellátási standard alapján dolgozik a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház ötfős szakember különítménye is. Lapunk a nemzetközi csapatot magyar orvosként évek óta erősítő dr. Rosta Máté Tivadarral és dr. Sütöri Dáviddal beszélgetett munkájukról, a versenyeken működő orvosi rendszerről, amely a legkomolyabb balesetek esetén is azonnali, szakszerű segítséget tud nyújtani.
Az autóversenyeken, kamionversenyeken a mezőny biztosításában orvosként résztvevők más protokollok alapján dolgoznak, mint ami egy hétköznapi közúti balesetnél megszokott. Az autóverseny király kategóriájában sincs ez másként. A Hungaroringen nemzetközi szabályozási rendszer alapján tevékenykedik az egészségügyi ellátó stáb.
A pálya különböző pontjain, a Race Controlban és a Medical Centerben különféle feladatok elvégzésére hivatott orvosok, mentők összehangolt munkája szükséges ahhoz, hogy a gépezet gördülékeny módon működjön egy esetleges baleset esetén. A Forma-1 egészségügyi biztosítása több szereplős feladat, melyben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), az Országos Mentőszolgálat, valamint a Légimentők működnek együtt.
“A Magyar Nagydíj hétvégéjén egyrészt a pályán, illetve a Medical Centerben van munka” – avatott be a részletekbe dr. Sütöri Dávid. A győri kórház Érsebészeti és Mellkassebészeti Osztályának adjunktusa kezdetben a Légimentők egységét erősítette, két éve azonban az ambulancián működő sokktalanító team vezetője a versenyeken.

A pálya egészségügyi biztosítása többlépcsős. A Medical Car, a FIA által biztosított hivatalos autó a verseny után rajtol, leköveti az első kört, aztán pedig a boksz utca végén áll készenlétben. A Medical Cart hivatásos külföldi autóversenyző vezeti, az autóban egy hazai és egy nemzetközi orvos ül. A Medical Car egy nagy teljesítményű autó, mely képes sárga zászló mellett a versenyautóknak lassú, 200km/h tempóval haladni. Akármi történik a pályán, ők mindig a helyszínre száguldanak, az ottani munkát ők irányítják.
Állnak a pálya szélén úgynevezett gyors beavatkozó autók, melyek személyzete egy hazai autóversenyző és egy orvos. Az egyik ilyen egységen dolgozik dr. Stauder Dóra, a győri kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályának szakorvosjelöltje. Az ő szerepük akkor lesz kiemelten fontos, amikor egy időben több, párhuzamos ellátási igény is megjelenik, ezért meg kell osztani az erőforrásokat.
“Két hatfős kimentő egység is készenlétben áll a pálya mellett. Az ő feladatuk kivenni a roncsból a versenyzőt, ha az nem tud magától kiszállni. A győri kórház másik sürgősségi orvostan szakorvosjelöltje, dr. Tóth Fanni, egy ilyen egységben lát el szolgálatot” – említi meg két kollégája fontos szerepét is az adjunktus.

A pálya mellett áll továbbá az Országos Mentőszolgálat több mentőautója – így áll fel tehát a mentési lánc. Meglehetősen összetett a rendszer, a mentési feladatok pedig három fő területre koncentrálódnak, a pályán az azonnali beavatkozásra, a helyszíni ambulancián végzett ellátásra, és a transzportkészültségre. A mentőhelikopter is a Medical Center mellett várakozik. A sérülteket pedig legvégül az Észek-Pesti Centrum Kórház fogadja és látja el– részletezte a Formula-futamok mentési sajátosságait Sütöri doktor, hozzátéve: manapság a versenyautó – a technikai fejlesztéseknek köszönhetően – tulajdonképpen egy túlélőcella, egy baleset után a legtöbb esetben a versenyzők a saját lábukon ki is szállnak a gépekből. Ha mégis baleset történik, a sérültet a lehető leghamarabb el kell juttatni az orvosi központba. A pályán csak a legszükségesebb, életmenő beavatkozások végezhetők el.
“Az ambulancián akár műtéti beavatkozásokra is van mód. A csapat (2 aneszteziológus és intenzív terápiás szakorvos, 2 sürgősségi szakorvos, valamint traumatológus, akiket mentőtisztek, ápolók segítenek) minden tagja sürgősségi tapasztalattal rendelkezik. A hagyományos kórházi gyakorlat ehhez a munkához nem elegendő” – veszi át a szót dr. Rosta Máté Tivadar. A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi és Betegellátó Osztályának osztályvezető főorvosát – mint mondja – magánemberként is érdekli az autósport. Kedvencei a kamionos futamok, ahol hatalmas gépek száguldanak, ám pont a járművek méretei azok, amelyek végül jobban védik a bennük ülőket, így ott látványosak ugyan az ütközések, a súlyos sérülésekkel járó balesetek azonban ritkábbak.

Rosta doktornak egyfajta kikapcsolódás is az autós versenyeken végzett munka. A Hungaroringen az irányítóközpontban tartózkodik, mint pályafőorvos helyettes. Nagy a felelőssége, ez a feladat mégis más. „Sürgősségi szakorvos vagyok – mesél a hétköznapi rutinról -, a sürgősségi ambulanciák túlterheltek, mindig sok a beteg. Ha valami más tevékenységet végez – például orvosként sporteseményeket biztosít -, az kiszakítja a gyógyítót a napi mókuskerékből, olyan kulisszák mögé jut be, ami egyébként is egy érdekes, a hétköznapi emberek elől elzárt világ.”
“A Forma-1-ben versenyző pilóták úriemberek. Eszerint viselkednek egymással a pályán is” – jellemez dr. Rosta Máté Tivadar, kiemelve: “a versenyzők azzal is tisztában vannak, hogy nagyon nagyértékű technológia, amiben ülnek. Ezért sem, de nem csak az autó, hanem saját maguk és mások életének védelme érdekében sem vállalnak felesleges kockázatot. Éppen ezért nem feltétlenül a Forma-1-es versenyeken vannak igazán veszélyes, kiélezett helyzetek, ütközések, balesetek” – fogalmaz Rosta.
A Hungaroring egyébként sem egy roncsderbi, a magyar egy lassú, de technikás versenypálya. Ha az ütközések és a balesetek az izgalom fokmérői, akkor a Forma-1-nél több izgalmat tartogat például a Porsche kupa vagy a Formula 2-es, 3-as futamok, ahol a fiatalabb, talán veszélyérzettel kevésbé, de bizonyítási vággyal annál inkább rendelkező versenyzők sokszor belemennek olyan helyzetekbe, amiket egy rutinos pilóta már nem vállal – kerül szóba a beszélgetés során.

Rosta doktor az elmúlt három évben már az úgynevezett Race Control csapat tagjaként, a szükséges FIA licence birtokában dolgozik. A monitorokkal felszerelt irányítóközpontban ülve követi a versenyt, itt minden adat, információ, kamera és riasztás egy helyre fut be. Innen szervezik a pálya mellett készenlétben álló egységek munkáját is. Folyamatos a kapcsolattartás a Medical Centerrel, ezért Rosta és Sütöri doktorok a teljes hétvégén egymást segítik.
Amire mindketten nagyon büszkék: a Hungaroring egészségügyi ellátásban olyan elvárásoknak tudnak megfelelni, olyan tudással, képességekkel rendelkeznek, amely a világ bármely pontján megállja a helyét. Ehhez a kivételes csapathoz csatlakozott az idei évben a szintén győri dr. Toth Levente István traumatológus főorvos is.
„Ha a kimentési időket nézzük, a legjobbak között vagyunk ezen a területen is. Nem lennék ennek a csapatnak a tagja, ha Rosta doktor nem venne részt a munkába, és ez fordítva is igaz. Ez így működik.” – végszavaz dr. Sütöri Dávid, a győri kórház sürgősségi osztályának főorvosa pedig nevetve, a szemében is kedves mosollyal bólogat.