Fogyasztóvédelem újratöltve: közösen formálhatjuk a szabályokat

Szerző és fotó: Havassy Anna Katalin
2025.05.14. 17:20

Mindenki számára kitölthető az az online konzultáció, amit „Közös ügyünk a fogyasztóvédelem” elnevezéssel indított a Nemzetgazdasági Minisztérium. A részletekről a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatal vendégeként Palóc André, a Nemzetgazdasági Minisztérium szóvivője és Széles Sándor főispán tartott sajtótájékoztatót.

Palóc André bevezetőjében kiemelte, hogy a fogyasztóvédelmi témák azért nagyon fontosak, mert rohamosan növekszik a fogyasztók száma, korosztálytól függetlenül. Az egyre nagyobb kínálatban sajnos egyre gyakrabban tapasztalhatók visszaélések is, amelyek főként az akciókat, az online vásárlásokat és – főleg nyaranta – a légiutas ügyeket érintik.

A fogyasztóvédelmi konzultáció tizenkét kérdést tartalmaz, amelyet május 23-ig lehet kitölteni a fogyved.kormany.hu oldalon. Mindenkit csak biztatni tudunk arra, hogy töltse ki a pár percet igénylő online kérdőívet, hiszen olyan témákról van szó, amelyek egyre többünket érintenek. Szeretném hangsúlyozni, hogy nekünk nem az a célunk, hogy folyamatosan bírságokat szabjunk ki és állandóan szigorítsunk. Ám ha azt látjuk, hogy vannak ilyen típusú visszaélések, akkor úgy érezzük, hogy közbe kell lépni” – hangsúlyozta a szóvivő, s elmondta azt is, hogy az országjárás során számos visszajelzést kapnak, miszerint igenis fontos kérdésekben kérik ki az emberek véleményét, mert élő problémákkal kapcsolatban teszik fel azokat. A kormány a konzultáció lezárta után a beérkezett válaszokat kiértékeli, s előreláthatóan ősszel megszületik egy szigorúbb szabályozás, amely a magyar fogyasztók érdekeit képviseli majd.

A célunk az, hogy egy szigorúbb szabályozással elvegyük a kedvét azoknak, akik a magyar embereken, a magyar családokon akarnak nyerészkedni. Ez pedig úgy gondolom, hogy közös ügyünk mindenkivel!” – emelte ki Palóc André, aki egyébként azt is elmondta, hogy az árrésstop kapcsán eddig nagyon pozitívak a tapasztalatok, hiszen csak egy esetben kellett bírságot kiszabniuk, egy nagy szupermarketlánccal szemben.

Széles Sándor főispán a fogyasztóvédelmi ellenőrzések kapcsán megköszönte munkatársai mindennapos feladatvégzését, amelyről elmondta, hogy Győr-Moson-Sopron vármegyében példaszerűen történik.

Mi a Bécs–Budapest–Pozsony háromszögben vagyunk, ahol a fogyasztóknak több lehetősége is van választani, így óriási az ár- és a minőségi verseny. Ha ebben lemaradunk, vagy rossz utat választunk, akkor ez nagyon hosszú időre visszaveti a magyar kereskedelmi rendszert. Ezért inkább a „megelőző csapás” érdekében az ellenőrzéseket olyan szemmel is végzik a kollégák, hogy azt a minőséget, amit Ausztriában vagy Szlovákiában megkaphatnak a magyar fogyasztók, azt kapják meg itt is” – mondta Széles Sándor.

Palóc André és Széles Sándor

Újságírói kérdésre elhangzott, hogy a harmadik világból származó, olcsóbb termékeket forgalmazó webáruházak esetén a cél az, hogy mindnek legyen legalább európai, de főként magyar ügyfélszolgálata, mivel ez nagyban megkönnyítené a panaszok kezelését.

Az online csalásokkal kapcsolatban a Nemzetgazdasági Minisztérium szóvivője kiemelte a megelőzés fontosságátz, amely mindenkinek érdeke, s bizony sokszor olyan profi bűnözőkkel állnak szemben a fogyasztók, hogy nagyon nehéz észrevenni a csalási szándékot. Éppen ezért Palóc André hangsúlyozta a kétfaktoros hitelesítés fontosságát, még akkor is, ha sokszor kényelmetlennek érezzük a több készülék vagy oldal együttes használatát.

Fogyasztóvédelmi kérdésekben a tárház szinte kimeríthetetlen, így még vissza-visszatérő téma lesz ez a közeljövőben. Az online konzultáció tehát május 23-ig kitölthető a fogyved.kormany.hu oldalon, tizenkét olyan hétköznapi, mindenkit érintő kérdéssel, amelyek megválaszolásával közösen formálhatunk egy biztonságosabb, vásárlásokkal teli jövőt.

Kapcsolodó cikkünk:
Kapcsolódó témák: #fogyasztóvédelem |