Elektronikus kokainfüggők

Fejleszt vagy rombol a számítógéphasználat?

Illusztráció: O. Jakócs Péter
Földvári Gabriella
2020.11.08. 10:30

Öt szülőből négy meg van győződve arról, hogy az internethasználat fejleszt, és ma már nem élhetünk digitális kütyük nélkül. A kutatások azonban azt igazolják, hogy ez nem így van. Az okoseszköz biztosan hasznos, ezt nem vitatja senki, de nem mindegy, hogy mikor találkozik vele a gyerek, mire használja, és mennyi ideig.

Mi történik a fejletlen idegrendszer és a gép találkozásakor? Hogyan alakul ki a függőség? A válaszokat húsz éve folyó, nagymintás, nemzetközi kutatás eredményeire alapozva adta meg Uzsayné dr. Pécsi Rita neveléskutató a győri Brenner János Hittudományi Főiskolán tartott előadásán.

Fotó: Ács Tamás

Tajvanon, Kínában, a Távol-Keleten például már szigorúan büntetik azokat a szülőket, akik nem korlátozzák megfelelően a gyerekeik számítógép-használatát. Mindezt azért, mert nem tudják már fenntartani az elvonókat, és a gyermeköngyilkosságok száma olyan magas lett, hogy tenni kellett valamit.

Lelkiismeret nélküli iparágról beszélünk, s nem alakult ki a kultúrája sem. Új technikának látszik, érdekes és hasznos, függőséget okozó szerről van szó – hangsúlyozta a szakember.

Fotó: Ács Tamás

A nulla–hároméves korú gyerekeknél az okoseszköz az idegrendszert rendkívül károsítja, ami nagyon gyenge, fejletlen még. Gyakran hallani büszke anyukákat, akik tabletet, okostelefont adnak a baba kezébe, és dicsérik, hogy milyen ügyesen használja a kicsi és koncentrál a képernyőre. Ezek a gyerekek nem koncentrálnak, ezeknek a babáknak transzban van az agyuk. Ennek a korosztálynak egyáltalán nem szabadna számítógépet, képernyőt látnia. Húsz éve az Amerikai Pszichiátriai Társaság állásfoglalásban azt írja, hogy hogy hároméves korig egyáltalán nem szabad okoseszközt adni a gyerek kezébe, mert visszafordíthatatlan agyi károsodást okoz.

Fotó: Ács Tamás

Az óvodás se nézze fél óránál tovább a képernyőt, kisiskolás korban pedig két óránál több nem ajánlott. Serdülőkortól egészen 23 éves korig még fejlődik az agy, addig nem érett az idegrendszer. Ha a szülők nem vigyáznak, nem figyelnek a gyerek géphasználatára, a kutatások szerint klinikai és idegrendszeri elváltozások történhetnek. Vannak szakemberek, akik kifejezetten a kokain hatásához hasonlítják a túlzott géphasználatot, ugyanis ugyanazokat az agyi területeket támadja meg, amit a drogok: az indulatkezelést, a döntésképességet és a figyelem-koncentrációt – hívta fel a hallgatóság figyelmét Uzsayné dr. Pécsi Rita.

Megjelent a digitális demencia mint betegség a huszonéveseknél, megszűnik a testérzékelésük, ahogy a kétdimenziós képernyőt nézik, az agy kikapcsolja a testérzékelést, nem érzékelik az álmatlanságot, a kiszáradást, az éhséget és a szükségletet. A gondolkodó agyat kizárólag a megértett és átélt valóság fejleszti. A gépen szerzett tapasztalat azonban nem valós tapasztalat, nem lehet vele hatni a környezetünkre.

Fotó: Ács Tamás

Nem elég korlátozni vagy tiltani a számítógépezést, adni is kell helyette valamit a gyereknek. Fontos, hogy a kiskorú izgalmas, átélhető kalandokhoz jusson, legyőzhető, igazi veszélyekkel, félelmekkel, konfliktusokkal szembesüljön. Valamint elengedhetetlen a kötődés és társas kapcsolat. Utóbbira azonban nem a közösségi média a megoldás – mutatott rá a neveléskutató.

Fotó: Ács Tamás