Fontos az ár-érték arány

Erre jó figyelni, ha osztálykirándulást szervezünk

Illusztráció: depositphotos.com
Ihász Nóra
2022.04.07. 17:59

A diákok és a pedagógusok egyaránt lelkesen várták már, hogy a tavasz beköszöntével az osztálykirándulós szezon is beinduljon. A tanulás mellett ugyanis a közösségi programokra is óriási szükség van. A járvány kapcsán megélt nehézségek nemcsak erre, de a természetben töltött idő értékére is rávilágítottak.

– A gyerekekkel együtt mi, pedagógusok is nagyon rosszul éltük meg, hogy két éven keresztül szinte semmilyen iskolai program nem volt. A közösségi eseményekre pedig nagy szükség van, mivel ilyenkor teljesen más oldalát ismerhetjük meg egymásnak. Nagyon vártuk, hogy elkezdődjön a szervezkedés – mesélte Kamocsai Antalné tanító-osztályfőnök, a Kisbajcsi Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Vámosszabadi Tagiskolájának tagintézmény-vezetője.

Fejlesztő és kalandos részletek

A pedagógustól azt is megkérdeztük, mire érdemes figyelni, ha osztálykirándulást szervezünk. Kamocsai Antalné jó tanácsként fogalmazta meg, hogy két alappillérre érdemes építeni a programokat: egyrészt legyen köztük olyan, amiből tanulni lehet – például vár- vagy múzeumlátogatás –, másrészt legyen benne olyan is, ami a szabadlevegőn zajlik.

Alsós tanítóként a tanösvényt, sétát, játszóterezést javasolta, de a tizenéves diákokat tanító kollégáitól jól ismeri az intenzívebb kinti programlehetőségeket is, például a buborékfocit, sárkányhajózást, vagy paintball-t, amiket szintén jó ötletnek tart a közösség összekovácsolása érdekében.

Fotó: pexels.com

– A mozgással teli csapatjátékok során a gyerkőcök megtanulnak egymással együttműködni és ráébrednek arra, hogy mindenkire szükség van ahhoz, hogy a feladatokat teljesíteni tudják. Ez sokat javíthat a csapategységen és arra ösztönzi a gyerekeket, hogy egymás – addig kevésbé ismert – képességeit is felfedezzék és közösen gondolkodjanak – árulta el Marco Mauroni, egy győri kalandpark ügyvezetője.

Kibontakozó tehetségek

A mozgással teli élményekre azért is szükség lehet, mert az osztálykirándulás első része a buszúttal szokott telni, és közben már mindenki tűkön ül, hogy kimozoghassa magát.

– Az alsósokra kifejezetten igaz, hogy az utazás után le kell vezetni az energiáikat. A szervezéskor természetesen arra is figyelünk, hogy ne menjünk túl messze, hiszen nem lenne szerencsés, ha fél napot a buszon töltenénk – hangsúlyozta Kamocsai Antalné, aki a közös kirándulások egyik legnagyobb pozitívumának azt tartja, hogy a gyerekek rejtett tehetségei is kiderülhetnek, kibontakozhatnak.

Fotó: pexels.com

– Önmagában az, hogy a friss levegőn, a természetben vagyunk, rengeteg pozitív hatást fejt ki a gyerekekre. Sokkal nyugodtabbak, kevésbé szoronganak, könnyebben kezelhetőek – főleg a nap végén, amikorra alaposan elfáradnak a sok futkározás, kúszás és mászás után. Emellett számos játék segíthet bizonyos készségek (például koordináció, koncentráció, egyensúlyérzék) fejlesztésében – osztotta meg velünk Marco Mauroni.

Tudatos büdzsétervezés

Fontos kérdés még, hogy vajon az osztálykirándulások mennyire terhelik meg a szülők pénztárcáját? Kamocsai Antalné úgy gondolja, hogy osztályfőnökként, illetve szervezőként szem előtt kell tartani, hogy a szülőkre kevés plusz teher háruljon.

Mivel az ő esetükben viszonylag alacsony létszámú iskoláról van szó, mindig összevonják az alsós osztályok kirándulását, és közösen bérelnek egy ötvenfős buszt. Így, fejenként visszaosztva nem jelent óriási terhet. Sőt, a vár-, illetve múzeumlátogatások tervezése során is figyelemmel kísérik az ingyenes vagy kedvezményes lehetőségeket.

Pályázatok nyomon követése

– Egy tanévben két osztálykirándulást szervezünk, az egyiket szeptember-októberben, a másikat pedig június elején. Emellett minden évben megyünk erdei iskolába, ahol három napot töltünk. Szintén háromnapos program a zánkai Erzsébet-tábor, ahol egy pályázatnak köszönhetően ingyenesen is lehet táborozni. Ősszel már volt egy nyertes pályázatunk. Bízom benne, hogy ismét sikerül elnyerni, hiszen a gyerekek minden kirándulásról és táborról pozitív élményekkel és lelkesen térnek haza – mondta a tanító.

A győri kalandpark ügyvezetője pedig a következőket tette hozzá. – Gyakran beszélgetünk a hozzánk látogató szülőkkel és pedagógusokkal, akik zömében arról mesélnek, hogy kihívást jelent számukra ár-érték arányban kedvező helyszínt választani a vakáció/kirándulás idejére.

Nyitókép illusztráció: depositphotos.com

Kapcsolódó témák: #Győr | #osztálykirándulás |