Buszmenetrend: A hatékony működésre kell törekedni

Fotó: O. Jakócs Péter
Mireider Máté
2022.04.14. 15:42

Április 9-én változott a Volán menetrendje Győrben. Akkori cikkünkhöz rengeteg olvasói észrevétel érkezett, ezekkel kerestük meg a Városházát.

A Volán legutóbbi, városi menetrendet érintő változásaival foglalkoztunk a gyorplusz.hu-n. Akkor sok komment érkezett az olvasóinktól, több visszatérő témát is előhoztak, amelyeket összefoglalva elküldtünk a győri Településfejlesztési és Városstratégiai Főosztálynak.

A hozzászólók nagy része hiányolta az összeköttetést Szabadhegy és Marcalváros között. Az esetek többségében több átszállásos, vagy sok sétával, vagy sok várakozással járó megoldások vannak az olvasók elmondása alapján.

“Az érvényben lévő helyi autóbusz menetrend alapján Marcalváros és Szabadhegy városrészek között munkanapokon a reggeli csúcsidőben 3 db, a délutáni csúcsidőben pedig 2 db járat biztosít közvetlen kapcsolatot és eljutási lehetőséget (ez a járat a 26-os jelzésű – a szerk.).  Az érintett városrészek között további kapacitás bővítés ( plusz járatok beállítása) nem indokolt, mivel a kínálat bővítése esetén a jelenlegi ember és járműforda struktúra ismeretében többlet humán és eszközkapacitásra lenne szükség, illetve jelentős futásteljesítmény-növekedés is történne, amit az Önkormányzat nem tud vállalni” – írta válaszában Frank István, a Településfejlesztési és Városstratégiai Főosztály vezetője.

Marcalváros és Nádorváros, Adyváros, Belváros között jelentős számú autóbuszjárat közlekedik, Szabadhegy és az utóbbi városrészek között is, így az utazóközönség részére átszállás biztosításával Marcalváros és Szabadhegy között is megfelelő eljutási lehetőség áll rendelkezésre, ezért a közvetlen járatok indítása a várhatóan kihasználatlan utazási kereslet és gazdaságtalan üzemeltetés miatt nem támogatott.

Sokan hiányolták a City-buszt, ami a Belvárosban és Révfalu egy részén közlekedett, ingyenes járatként. Ennek pótlására merült fel több olvasótól az az ötlet, hogy az ugyanezen az útvonalon közlekedő járatok belvárosi szakasza lehetne ingyenes. “Sajnos jelenleg nincs realitása” – érkezett a válasz.

Több olvasónk jelezte, hogy a Duna Center elérhetősége a Csipkegyári úton szintén komoly gond.

A Duna Centernél a Csipkegyári úti megállóból juthatunk el a leggyorsabban. Ide jelenleg az 1B jelzésű busz jár, azonban nem egész nap.

“A Dunacenter áruház környékét közvetlenül valóban az 1B vonal járatai szolgálják ki. Munkanapokon csúcsidőben azonban ezek a járatok nem közlekednek, mivel a menetrendi szerkezetben ez a kitérő nem fér bele a forduló időbe” – tudtuk meg a helyzet okát. Ugyanakkor erre az útvonalra alternatív útvonalat is javasolt a szakember: az Aradi vértanúk útja, szökőkút megállóhelytől az 1A járattal a Liget utca, Festő utca megállóhelyig utazva, 10 perc sétával megközelíthető az áruház.

Állami támogatások hiányában – jelen gazdasági helyzetben különösen – komoly finanszírozási problémát jelent az Önkormányzat számára a helyi autóbusz közlekedés fenntartása, így elsősorban a szolgáltatás hatékony és gazdaságos működtetésére kell törekedni – mutatott rá válaszában az okokra a szakember. A probléma okát nem nehéz belátni: hatalmas költségekkel jár a város számára a buszközlekedés fenntartása. Azonban igyekeznek kihozni a lehető legtöbbet ilyen körülmények között is ebből. Ezt jól mutatják a legutóbbi fejlesztések is: új járatot kaptak az iskolások, és változtatások voltak Pinnyéd és Likócs elérhetőségén is.

Kapcsolódó témák: #menetrend | #tömegközlekedés | #Volán |