Széchenyi István Egyetem

Befejeződő járműfejlesztési projekt az egyetemen

Győr+
2020.12.18. 08:59

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja konzorciumi partnereivel közösen 2017-ben kezdte az „Autonóm járművek dinamikája és irányítása az automatizált közlekedési rendszerek követelményeinek szinergiájában” című, autonóm járműfejlesztésekre fókuszáló kutatás-fejlesztési projektet. A projekt célja, hogy az autonóm járművek és járműrendszerek irányításában és kommunikációjában jelentős kompetenciafejlesztés történjen, mely segít a tudásalapú gazdaság kiépítésében. A kutatási főirányok olyan szakmai területeket fogtak át, mint az elektromobilitás, önvezető járműirányítási rendszerek, gépi tanulás, környezetérzékelés és korszerű anyagtudományi kutatások

Az érintett témákban számos tudományos publikáció született és egy konferenciasorozat részeként nemzetközi –online –szakmai programmal zárult a projekt.

A projektben elvégzett kutatási munka során olyan tesztrendszer felépítésére is sor került, mely alkalmas a kutatott autonóm funkciókat ellátó rendszerelemek validálására valós közlekedési helyzetekben. Ennek egy megvalósítási helyszíne a Zalazone próbapálya infrastruktúrája. A kutatási feladatokra egyedi szimulációs környezetet is fejlesztett az egyetemi kutatócsoport, mely alkalmas valósághű megjelenítésre, járműdinamikai vizsgálatokra, és szenzoradatok elemzésére.

A valós és szimulációs tesztkörnyezetek együttesen magas szintű fejlesztési kapacitást és ipari K+F potenciált jelentenek.A kutatási programot a következő konzorcium valósítja meg: a Széchenyi István Egyetem, mint konzorciumvezető, tagok a Dunaújvárosi Egyetem, a Neumann János Egyetem és az Óbudai Egyetem.

A programban szereplő innovatív megoldások kutatása tematikus hálózati együttműködésben történik, melyekkel kapcsolatban a konzorciumi partnereknek már több éves hagyományai és tapasztalatai vannak a korábbi közös TÁMOP programok során kialakított gyakorlat szerint. A Széchenyi István Egyetem irányítja a teljes kutatási folyamatot, és meghatározó szerepe van a kutatási főirányok, és alprogramok kidolgozásában.

A fejlesztések természetesen nem állnak meg, és a jövőben a közúti és kis energiaigényű versenyjárművek önvezető képességeit tökéletesítik a mérnökök és hallgatók. A SZENERGY hallgatói csapat bevonásával a fiatal mérnökök és kutatók képzése, mentorálása is szerepet kapott a munkacsoportok munkájában.

Ennek köszönhetően, és a tématerület aktualitása kapcsán a projektben megvalósult kutatási eredményekre és kapcsolati rendszerre építve hosszútávon biztosított a kutatóhelyek kapacitásának megtartása, új fejlesztési irányok indítása.

„Autonóm járművek dinamikája és irányítása az automatizált közlekedési rendszerek követelményeinek szinergiájában”című, EFOP-3.6.2-16-2017-00016azonosítószámú projekt a Széchenyi István Egyetem (konzorciumvezető), valamint a Dunaújvárosi Egyetem, a Neumann János Egyetem és az Óbudai Egyetem(konzorciumi tagok) együttműködésében valósult meg, az Európai Unió és a magyar állam 1,448 milliárd forintos támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásában.

Forrás: Széchenyi István Egyetem