A csónakház a Radón

Fotó: O. Jakócs Péter
Győr+
2022.08.24. 12:07

Győr ikonikus és megkerülhetetlen része a Radó-sziget. A város fontos találkozási pontja hamarosan új köntösben születhet újjá, legendás épülete, a Spartacus-csónakházat ugyanis felújítják. Az Újradó-fesztivál keretében múltidézésre és nyereményjátékra hívjuk olvasóinkat.

A sziget megújulását ünneplő ÚjRadó fesztivál előtt érdemes egy kicsit elmélyednünk a hely történelmében. Cikkünk végén pedig a nyereményjáték részleteit is megtalálhatják olvasóink.

1844. december 21. óta működött Győrben a Szépítési Választmány: mindazoknak indítványozását tekintette feladatának, melyek a város csinosítására, rendezésére szolgáltak. Számos javaslatot tettek a Rába folyó által körbezárt kis sziget átalakítására is.

1861-ben, a választmány jóvoltából már több éve rendezték a területet, és bíztak abban, hogy a sétány északi oldalán a város megépít egy kioszkot is, „mely kellemes gyülhelyül szolgálna a közönség műveltebb osztályának” – a város ezt bérbe adva, jó hasznot is remélhetne. A Kioszk végül 1867 pünkösdjén nyílt meg Vierzigmann Károly kávés üzemeltetésével.

A sziget további sorsának meghatározója lett a Győrvárosi Szépítő Egylet, mely 1885. január 28-án alakult meg Batthyány Lajos, Győr megye főispánjának elnökletével. Az egylet célját az alapszabályban így fogalmazta meg: „…Győr városának és környékének fasorok és ültetvények által eszközölhető szépítése, a rendezett és szépített terek gondozása és fenntartása, valamint a köztisztaság érdekeinek előmozdítása…

Az 1883-as szörnyű jeges árvíz hatalmas pusztítást végzett a városban és a Rába-völgyben. Ez után vált világossá, hogy komolyabb hatósági intézkedésekre van szükség a folyók szabályozása ügyében. Megszületett az 1885. évi XV. törvénycikk, mely a Rába és mellékfolyóinak szabályozását, valamint Győr város és Győr-Sziget árvédelmi biztosítását is elrendelte. Az állam a szabályozási költség tetemes hányadát magára vállalta. A vas megyei Radó Kálmánt, a Rábaszabályozó Társulat kormánybiztosát bízták meg az árvédelmi munkálatok végrehajtásával. 1886 novemberében a Győr városát és a vele összeépült Győr-Sziget községet az árvizektől megóvó mű tervei elkészültek.

A munkák során rendezték a Rába torkolatát is. A delta ingoványos medre egyenletesebb, a szigetet képző sétatér szabályosabb alakot nyert. Az átadásra 1887 végén került sor. A sziget déli részét Radó Kálmánról nevezték el, mivel az ő közbenjárásának köszönhetően a társulat a sziget újonnan létrehozott területét Győr városának és a Csónakázó Egyletnek ajándékozta.

A Csónakázó Egylet 1894-ben elhatározta, hogy az ajándékba kapott területen egy, a hajók befogadására is alkalmas, tökéletes berendezésű, díszes külsejű egyleti házat épít. A tervezéssel Hets Antal építészt bízták meg. A terv szerint az egyemeletes, cottage stílusú csónakház felső szintjén az öltözők, fürdőszoba, társalgó kapott helyet, a földszinten pedig a könnyű futású hajók, míg a part menti talphoz a társas hajók lennének kikötve. 1895 decemberében tartották a bokrétaünnepet, májusban befejeződtek a külső munkálatok, majd a belső feladatokat végezték el, novemberben pedig a gázvilágítás és a gázfűtés szerelési munkálatait is elvégezték. A csónakház avatóünnepségét 1897. június 7-én tartották meg.

Az impozáns csónakház építéséhez szükséges 7 ezer forintot 50 forintos kötvények kibocsátásából kívánták fedezni, ám a befolyt összeg kevésnek bizonyult, ezért 1896. február 11-én álarcosbált rendeztek a csónakház építésének javára. A bál bevételéből további 300 forintot fordíthattak a beruházásra.

Az átépített Radó tér kedvelt helye lett a korabeli győri fiatalságnak. A helyi lap szerint: „a legfőbb varázzsal bíró hely a nyájas sétatér”, megemlíti, hogy az ifjak hetente kétszer zenészeket fogadnak, hogy szórakoztassák a sétáló közönséget. A tér közepén található Zenepavilon ma is áll, bár már csak ritkán csendül fel benne élő muzsika.

A második világháború után a csónakház alapja megsüllyedt, és elkorhadt a főgerenda is, ezért a két torony közül a magasabbat le kellett bontani. Az épületet kibővítették, egy gondnoklakást és egy csónakjavító műhelyt építettek hozzá. 1948-ban az egylet neve is megváltozott: Győri Csónakázó Egyletből Győri Vörös Meteor Sport Klub lett. A csónakház 1960-ban került az új klub tulajdonába, de az épületet addig is a klub használta és tartotta karban.

1968 júliusában a csónakház és a szakosztály is az újonnan alakult Győri Spartacus SE tulajdonába került. Azóta többször tettek kísérletet a szecessziós stílusban épült, műemlék jellegű csónakház megmentésére, több terv is készült, de a megvalósítás rendre elmaradt. 

Újjászületik a Spartacus csónakház!

A leromlott épület tulajdonjogát 2020-ban vásárolta meg Győr városa. A teljeskörű rekonstrukció célja az épület helyreállítása – újra felépítik a második világháború után lebontott, kilátóként is funkcionáló nagytornyot is – és ismét használhatóvá tétele, a meglévő műemlék épület korszerűsítése, új funkciókkal történő kibővítése. Emellett cél még a méltán népszerű belvárosi sétahelyszín, a Radó-sziget kiemelése a történelmi belvárosból, önálló turisztikai vonzerővel való ellátása és hogy számos rendezvény helyszíneként szolgáljon a győri lakosoknak és az ide látogató turistáknak számára is. A csónakház épülete kivételesen nagy szimbolikus és környezetformáló jelentőségű a város történetében. Az épület helyreállításánál alapvető szempont mind a természet, mind a tönkrement érték megőrzése, helyreállítása. Az értékmegőrző és közösségi létet erősítő funkcióinak következtében újra élővé, lüktetővé válna Győr történelmi belvárosának ezen frekventált területe. A Spartacus csónakház felújításának és a szigeten történő fejlesztéseknek köszönhetően generációkon átívelő célcsoportok tudják majd napi szinten használni a szabadidős, kulturális, művészeti és sportolási célokat kielégítő környezetet.

Nyereményjáték

Az ÚjRadó fesztiválon nem csak szórakozásra, de egy igazán exkluzív élményre is lesz lehetőség – a nyereményjátékhoz kapcsolódó Facebook-posztunk kommentelői között hőlégballonozást sorsolunk ki! Szombaton, azaz augusztus 27-én délután 5 és este 8 óra között lesz lehetőség a magasba emelkedni.

Öt nyertest sorsolunk, mindegyik nyertes +2 főt vihet magával az utazásra. A hőlégballon nem a Radó szigeten, hanem az ÚjRadó fesztiváltól pár percre, a Petőfi híd belvárosi lábánál található füves területről száll fel. Sorsolás csütörtökön, azaz augusztus 25-én 19 óra után, a Facebookon, a sorsoláskor a 19 óráig beérkezett kommenteket vesszük figyelembe.

A nyereményjáték szabályzata ide kattintva érhető el.