Hirdetés
Gázfröccs teszt: Jeep Compass 2.0 Multijet Limited

Irányt mutat

Győr+
2020.04.28. 05:44

A Jeep név egyet jelent a vérbeli terepjáró fogalmával. A Compass ezzel szemben egyértelműen egy SUV vagy hobbiterepjáró. Vagy mégsem?

Hirdetés

Látványa
A Jeep Compass második generációja ugyan már néhány éve járja az utakat, de formavilága mit sem veszített vonzerejéből. Hogy kell kinéznie egy divatos SUV­-nak? 1. Markáns orr. Ez megvan a közepes Jeep esetén, hiszen ugyan nem agresszívak, inkább elegánsak a LED­menetfénnyel díszített automata fényszórói, mégis a szögletes front, és a magasra emelt, közel vízszintes motorháztető tiszteletet parancsol. 2. Dinamikus profil. Az övvonal emelkedik, a tetőívet krómcsík emeli ki, és vezeti a D­-oszlopra, a kerékjárati ívek nagyok, ráadásul lekerekített sarkú trapéz formájúak. Pipa. 3. Egyedi, sportos far. Itt ismét a klasszikus vonalak dominálnak, és egyértelműen felismerhetőek a márka tipikus jegyei. Nem unalmas. Az összbenyomásunk: harmonikus, divatos, egyben elegáns és időtálló. A tesztautó 19 colos alufelnikkel, „Laser kék” fényezéssel és fekete tetővel a látványt maximálisra fokozta.

Erdei lény

Hatása
A vonzó külső után beülve sem csalódtam. A Jeep megtalálta az optimumot funkció és dizájn között. Ebben a Limited, magasan felszerelt tesztkocsiban fehér bőrülések fogadtak. Fejem felett pedig egy focipályányi üvegtető adja a fényt, vagy kinyitva a szabadság érzését. Előttem klasszikus körműszerek, de közte méretes LCD, középen 8,5 colos a „tévé”, alatta viszont hagyományos klímavezérlő – ahogy azt elvárjuk. A meglepetés egy szinttel lejjebb ért. Egy óriási forgókapcsoló 4WD felirattal. Ekkor lettem biztos benne, a tengerentúli tervezők nem papírkutyát hajtogattak, hanem egy igazi terepre szánt gépet. Gombnyomásra az automatikus összkerékhajtás állandó lesz, tekergetve a hengert pedig SNOW, MUD és SAND közül választhatunk. Ígéretes. Aztán ott az automata váltó klasszikus, mechanikus választókarja, mögötte pedig a kézifék gombja. Van még szivargyújtó, USB-­csati elöl, hátrapillantva óriási tér a második sorban – lábnál 220 voltos laptop töltő­-csatlakozóval. A hátsó támlák mögött pedig a 438 literes csomagtér.

Hirdetés
Nagy üvegtetővel és fehér bőr belsővel luxus hatású

Tudása
Nem haboztam tovább, indíts! A mélyről érkező, Multijet II dízelmotor­ morajlása sokat sejtetett. A kétliteres blokkból most 380 Nm és 170 lóerő áll készen. Ezzel hoztak össze egy 9 fokozatú, bolygóműves váltót. Finoman indultam, és nem is tapostam neki. Ez az 1,6 tonnás, 4,4 méteres olasz–amerikai koprodukció eszméletlen nyugalommal, ha kell, gyorsan, ha kell, pedig „krújzolva” szeli a kilométereket. A futóművet nem hozza zavarba túl sok úthiba, lágysága előny és élvezet. Ebben a Jeep-ben is érzem azt a felemelő kényelmet, ami a nagyobb modelleket idézi, és a magabiztosságot, amit az érezhető vas– gép egység ad. Nyilván viszonylag kompakt méretei, tolatókamerája és ­radarjai miatt városban, bevásárláskor is megállja a helyét, de nyugodtan mehetünk vele hosszabb utakra vagy tovább. A hasmagassága átlagon felüli, közel 20 centiméter az elsőkerék­hajtású változatoknál, itt pedig (4×4) 21,6 centi. Nem gond, ha letérünk az épített útról. Megtettük mi is. Bírja a földutat, a hepehupás erdei csapást és a traktornyomokat is. Ha pedig laza, kavicsos talajon kapcsolunk egy SAND­-módot, akkor indul csak az utazás…

A lényeg a hajtásban van! Ettől Jeep

Meglepetés
Nagy gázra megindul a Compass, dobja a hátulját, aztán húzza az elejét, zabolátlan kancaként rúg, prüszköl, nyerít. Egy pillanatra az ember tereprali­pilótának képzelheti magát – az élvezeti faktor garantálja a magas pulzust. A Jeep-nek mindegy, hogy aszfalton vagy erdőn-­mezőn át kell vinnie minket, teljesíti küldetését! Végre egy igazi terepjáró angyalbőrben. Ehhez már csak annyit tennék hozzá, hogy a tesztautó „lájt” verzióját – elsőkerék­hajtás, 1,4 Multiair 140 lóerős turbós benzinmotor – most Longi ­tude (második szint) felszereltséggel 7,3 millióért hazavihetjük – akár raktárról! Nyilván, ha 4×4-­es dízelt és extra fény ­ űzést kívánunk, inkább 10-­12 millió körüli árcédulára számítsunk. Ha pedig a terep lesz az elsődleges élettere a Compassunk-nak, akkor a Trailhawk verzió felezővel, extra nagy terepszövegekkel és haspáncéllal szolgál majd minket. És bömbölhet a Beats Audio hifiből az amerikai rock!

Divatos részletekkel hódít
Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Teszt | #Újautó |
likeold
a fb oldalunkat