Gázfröccs teszt: Škoda Octavia 1,5 TSI Style

Megérkezett

Győr+
2020.09.14. 10:20

A Škoda Octavia huszonnégy éve a kompaktok királya, ha a helykínálatot és az ár-érték arányt nézzük. Negyedik kiadása igazi egyéniség lett. Letisztult vonalaival és modern belterével megérkezett a legjobbak ligájába.

Az eddigi legszebb Skoda hátsó

A kötelezőn túl
Korábban az Octavia a Golf oldalvizén hajózó, megfizethető családi autó szerepét töltötte be. Aztán erősödött a piaci részesedése – és a cseh márka presztízse –, és egyre önállóbb modell lett. Az alapkoncepció a kezdetektől változatlan: óriási belső tér, ennél is nagyobb csomagtér, ami az ötödik ajtón keresztül jól pakolható, miközben a karosszériaforma szedán. 2020-ra a formát rendesen átdolgozták. Letisztult, egyedi, kellően dinamikus lemezruhát adtak az új Octaviának. Az orr megkapta az eddigi legszélesebb Škoda hűtőrácsot, és keskenyre húzott LED-es fényszórókat. Oldalnézetből a közel 4,7 méteres hossz jótékonyan nyúlánkká tette az autót, a tetővonal szépen ívelt, mégsem vesz el sokat a fejtérből. Az oldallemezeken egy markáns él dominál, a hátsó ajtón pedig az övvonal jellegzetes íve. A hátsó méltó „befejezése” a műnek. Végre kibontakoz(hat)tak a tervezők, és az Octavia megkapta az aerodinamikailag átgondolt és esztétikailag tökélyre fejlesztett Škoda fart. Kombipárti vagyok, de ez a „limuzin-forma” bejön!

Karakteres high-tech műszerfal

Szintet lépett
A korábbi szériákhoz képest merészebb a belső környezet. A könnyed ívek, az erőteljes, fém díszbetét és a nagy felületen használt textil – vagy éppen bőr – borítás csodás. Ez több, mint funkcionalitás, inkább ízléses kreáció. Középen trónol egy nagy képernyő, alatta csak néhány gomb. A tesztautóban, Style felszereltséggel 10 colos kijelzőt kapunk (Ambition szinten 8,5 col). Apropó, a kormány kétküllős. Vagány, és aki szereti alul markolni a kormánykereket, annak hasznos is. Igényesebbek lettek rajta a gombok és a görgők. Előttem is LCD-kijelző van, a képe egyszerű, áttekinthető – választható analóg körműszeres, digitális vagy minimalista megjelenítés, és a térkép. A középen elérhető menürendszer teljesen új, rövid áttekintés után jól kezelhető. Lesznek rá frissítések – ahogy a navigációs térképre is –, így később tudják finomítani a működését, bővíteni a funkciókat. Két dologgal viszont meg kell barátkoznunk. Az egyik a digitális fűtés-szellőzés szabályozás, ami mindig elérhető a képernyő alján, de nem mindenkinek jön be az érintős megoldás. A másik pedig a panel alatt található hangerőszabályzó érintősáv. Ez jól használható, mert pötyögtetve vagy húzással is működik, és az utas is könnyen eléri – akár csukott szemmel.

Rendelhető USB-C csatlakozó a tükör mellé (itt a helye látszik) – tökéletes fedélzeti kamera táplálására

Jövet-menet
Indítsunk! Az 1,5 literes TSI motor halkan indul, és a négyhengeres szinte vibráció nélkül jár. A hatsebességes váltóval párosítva álom vele utazni. Eszméletlen halkan fut és nagyon keveset kér enni (országúton 6 liter alatt, klímával) – többek között a hengerlekapcsolásnak hála. Pedig ha kell, a 150 lóerőt könnyen elő tudjuk csalogatni és könnyedén előzgethetünk vele. A futómű kényelmes, a 17-es kerekekkel is, nem hozza ki a sodrából semmi az Octaviát, sem úthiba, sem erősebb kanyarívek. Aki viszont a sportosabb vezetés híve, nyugodtan kérjen sportfutóművet.

Az ikonikus csomagtér: 600 liter!

Választék
A belépő modell az egyliteres TSI (115 lóerő), ami rövid utakra vállalható. A kétliteres TDI dízel viszont egyértelműen a hosszútávfutók választása lehet, ebből 115 és 150 lóerős választható, akár DSG-vel. Nemsokára érkezik az erősebb dízel, az RS modellek akár 245 lóerős 2,0 TSI motorral. És az iV, tölthető hibrid változatok 204 vagy 245 lóerővel. A kedvezményes árak 6,9 milliótól indulnak, egy jól felszerelt (Style) 1,5 TSI motorral 8,5 millióba kerül. Oké, nem adják olcsón, de ha 600 literes csomagtartóval, beépített esernyővel, jégkaparóval és beépített tölcsérrel „tuningolt” ablakmosó tartályt szeretnénk, akkor nincs min gondolkodnunk. Esetleg az RS szérián…

A legújabb “okos” megoldás: ablakmosó-tarály betöltő tölcsér
Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Teszt | #Újautó |