Gázfröccs teszt

Arona-terápia

Győr+
2021.12.03. 08:27

A divatot követni kell – vagy éppen diktálni. A SEAT Arona a városi crossoverek között az egyik legjobb ajánlat. Megbízható minőségben, a spanyol tengerpartok hangulatával, és sportos részletekkel hódít.

Kiskirály

Az Arona 2017-ben – a VW konszernből elsőként – érkezett a mini SUV kategóriába. Túl van egy ráncfelvarráson, amitől szebb, praktikusabb és jobb minőségű lett. A külső eddig sem volt kritizálható, de az alapáras LED főfényszórók látványos menetfénycsíkkal és a feljebb helyezett kör alakú ködlámpák az Arona friss arcát mutatják. Az oldalvonal és -lemezek kialakítása tipikus SEAT, hiszen a sárvédőkre éleket, hátra komoly vállat tettek a tervezők. Több színkombináció és új felnidizájn is érkezett. Az alig 4,2 méteres autó kihasználja magasságbeli előnyét, és kisautós alapterületen bőséges helyet kínál: négy 180 centi feletti felnőttnek, és 400 liter csomagnak. Öt centivel magasabban ülünk, ezért jól átlátható belőle a forgalom, miközben parkolni is könnyű vele.

Elég tágas, csomagtere is nagy, akár hosszabb utakra

Újratervezés

A beltér mérete maradt, de a műszerfal változott. A korábbi kemény burkolatot puhára cserélték és a középkonzolba integrált kijelzőt feltették a pult tetejére – így jobban látható, kevésbé kell levenni a szemünket az útról a kezeléséhez. Eközben a középső légbeömlők formája jobban hasonlít a nagytestvérek azonos alkatrészeire. Egyedi viszont a keretük, ami a tesztelt Style kivitelben a tengerparti homok sárgás színét kapta – de lehet szürke vagy piros, és akár megvilágított. A keresztben végigfutó betét színei is frissültek: matt fehér, ezüst vagy zöldes árnyalatot kapunk. Egyébként minden kezelőszerv ott van, ahol megszoktuk, gombokkal vezérelhetjük a fűtést-szellőzést, a hifit, navit és egyéb beállításokat pedig a 8,25 vagy 9,2 colos érintőképernyőn kezelhetjük.

Frissült a műszerfal

Urbánus

De nézzük, mit mutatott az Arona a teszt alatt, a hétköznapokban. Kezdjük ott, hogy egy 7-sebességes DSG duplakuplungos automata váltóval kombinálták a háromhengeres, TSI benzines turbómotort, ami 110 lóerős és maximálisan 200 Nm-t tud leadni. Az üresen 1150 kg-os crossover ezzel a motor-váltó kombinációval az ideális városi kisautó. Az ezres benzinmotor – másban is tapasztaltuk – nagyon alacsony fordulaton éled, így átlagos haladáskor a DSG nagyon gyorsan felvált, 50-nél már hatodik fokozatban suhanhatunk vele. Ez jót tesz a fogyasztásnak. Ilyenkor alig hallatja a hangját a motor, rezgése is minimális. Ha viszont kell, és lepadlózzuk – vagy S-be húzzuk a váltókart – megindul, mint a mérgezett egér. Ha nem erősödne fel kicsit a háromhengeres hangja, akkor azt hihetnénk, minimum másfél literes turbómotor hajtja. Városon kívül se jön zavarba az Arona, és ezt 5 liter alatti fogyasztással hálálja meg. A futómű – különösen a 16 colos kerekekkel – nagyon jól hangolt, a magasabb építésből adódó karosszériadőlés alig érezhető, mégsem pattogósan kemény a rugózás. Öszszességében élvezetesen, stresszmentesen terelgethető a kis SEAT.

Stílusos részletek dobják fel az Aronát

Megvehető

Az új autók árai sajnos elindultak felfelé. Az Arona – és a kis crossover kategória – viszont használható városi és családi autóként egy – aránt, mégis a megfizethető árszinten maradt. 5,8 millió forinttól indul a Reference kivitel 95 lóerővel, majd a Style modellek egymillióval, a csúcs Xperience és sportos FR verziók nagyjából 2 millióval kerülnek többe. Okos felszereltségcsomag-választással egy közepesen felszerelt, kétszínű fényezésű Arona 110 lóerős motorral, kézi váltóval 8 millióért, míg a csúcs 150 lóerős 1.5 TSI-vel és DSG váltóval kicsivel több mint 9 millió forintért vehető meg – kedvezmények nélkül. Utóbbi már majdnem GTI élményt ad a 8,2 mp 0–100 sprinttel, míg minden másik Arona változat józan válasz a mindennapok kihívásaira, egy csipetnyi mediterrán hangulattal – terápiás jelleggel. (x)