Gázfröccs teszt: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Super 280 LE

50:50

Győr+
2019.09.17. 17:15

Amikor az Alfa Romeo bemutatta a Giulia szedánt, újra feltalálta az autót. Aztán megalkotta az igazi sport­crossovert és elkészült a Stelvio SUV. Amit vállalt, az nem kockázat, hanem kihívás.

A kihívás
A Stelvio tervezésekor az volt a cél, hogy egy tökéletes súlyelosztású, könnyedén és sportosan vezethető, mégis jól használható, tágas autót készítsenek. Az alapot a Giulia hátsókerék­hajtású platformja adta. 50:50 arányú, tökéletes súlyelosztást értek el, többek között műanyag és alumínium karoszszériaelemek kombinációjával. Ehhez jön a hátsó kerekekre irányított maximális nyomaték. Ha mégsem elég a tapadó felület, akkor segítenek be az első kerekek. Így már a hajtás ereje az úton van. Kérdés, hogy válik kezelhetővé? Először is ott a csupán 2,5 teljes fordulatot megtevő, közvetlen kormányzás. Másodszor az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés. Végül a brutális fékek. Egy kis elektronikai angyal segédlete mellett bárki kezes bárányként tud bánni a Stelvióval. Mit kell pontosan „kezelni”? A dízelek 2,2 literesek, 160 és 210 ló ­ erő közötti teljesítménnyel. A benzinesekből pedig van a 2 literes, 200 vagy 280 lóerővel, és a csúcsmotor a 2,9 V6 biturbo 510 eszméletlen lóerővel.

A megoldás
Megkaptuk a 280 lóerős benzines Stelviót. Nyomaték 400 Nm, 0–100 sprint 5,7 mp, végsebesség 230 km/h. Mielőtt beültem, körbejártam: az orra egy felfújt Giulia, oldalról igazi méregzsák, komoly idomokkal a kerékjáratok TESZT Alfa Romeo Stelvio 2.0 Super 280 LE 50:50 Amikor az Alfa Romeo bemutatta a Giulia szedánt, újra feltalálta az autót. Aztán megalkotta az igazi sport­crossovert és elkészült a Stelvio SUV. Amit vállalt, az nem kockázat, hanem kihívás. felett, hátulról pedig az Alfa Romeo, amit nem tudsz elkapni. Nagy reményekkel ültem be. Belül az fogadott, amit vártam. Bőrrel varrott, vezetőcentrikus műszerfal és egy központi kijelző, amit egy forgatható, nyomható és tolható vezérlővel tudunk kezelni. A kardánalagúton van a váltó fokozatválasztója, és az üzemmód-kapcsoló DNA felirattal. Dynamic, Normal vagy Advanced Efficiency, azaz sportos, normál vagy takarékos állással. Előttünk pedig a kormánykerék Alfa emblémával, balra a Start gombbal, mögötte a méretes, alumínium váltófülekkel. Itt valami lesz, gondoltam. Gyors indítás után visszafogott négyhengeres hang duruzsolt. Normál módban könnyedén kijutottam a városból. A 8 sebességes ZF automata finoman dolgozott. Aztán eljött az idő a D álláshoz. A bolygóműves egység azonnal visszaváltott két fokozatot, és elkezdődött AZ ÉLMÉNY.

Az eredmény
A Stelvio a gázpedál apró pöccintésére, a kormány minden rezdülésére azonnal reagál. A gyorsítás egy kilövéssel ér fel, a kanyarokban pedig betonbiztosan fekszik a kocsi – hiszen a lengéscsillapítókat felkeményíti. Ha fékezni kell, akkor a finom lassítást fokozhatjuk erőteljes, csúszásmentes vészfékezésig – 39 méter alatt 100–0. A motor teljesítményét többnek érezni 280 lóerőnél. Talán azért, mert 5500-­as fordulattól a négyhengeres azt visítja: akarok még, válts és pörgess! Vagy mert a tapadás hiányának jele sem érezhető, miközben a 90–120 km/hval haladó autók mellett pillanatok alatt suhanunk el előzésnél. És ekkor felfedeztem a fél­kormánnyi váltókapcsolókat, amikkel beavatkozhatunk a játékba. Automata módban is, ha például előzéshez készülünk, csak visszadobjuk kettővel és már mehet is az iram. Ha manuálba tesszük, akkor pedig szabályozásig pörgethetjük, majd egy szempillantás alatt kérhetjük a következő sebességet. A Stelvióban van igazán értelme a kézi üzemmódnak. Olyan érzés autózni vele, mintha ez ember a mennybe utazna, és minden pillanatban azt érzi, megérkezett, pedig még mindig van egy szint. Sosem lehet betelni vele. Ráadásul elvihetjük magunkkal a haverokat vagy a családot is, mert 5 főnek és 500 liternyi csomagnak is van hely.

A beszerzés
A Stelvio prémium közlekedési eszköz. Nem hasonlítható semmihez. Van belőle dízel, de jobb a benzines. 12 milliótól indul az ára a 200 lóerős benzinessel, és ez a 280 lóerős most 19″ kerekekkel, sportos külső-­belső kinézettel és az említett váltófülekkel 15,13 millió forintba kerül. Jár hozzá szinte kivétel nélkül minden biztonsági rendszer, és 5 év garancia. Talán mondhatjuk, hogy kategóriájának egy megfelelő ár/érték arányú modellje. Ha ennél többet szeretnénk, arra meg ott van a 2.9 T V6 Quadrifoglio…

Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Teszt | #Újautó |