Győr+
2013.07.17. 11:51

Új átkelők a magyar osztrák határon

Húsz átkelőt újítanak fel, s építenek az osztrák magyar határon a következő hét évben, összességében pedig 95 határt átszelő közút infrastruktúráját teremtik meg vagy korszerűsítik Magyarországon – jelentette be Győrött Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára, valamint Hans Niessl, burgenlandi tartományfőnök. A két politikus szándéknyilatkozatot írt alá a városházán.

Az Európai Unió új, 2020-ig tartó költségvetési ciklusában prioritást élveznek a határon átnyúló programok. Ezt a lehetőséget akarja kihasználni Magyarország, Ausztria, s a közvetlen közlekedési kapcsolatokban leginkább érintett burgenlandi tartomány.

Így indokolta Hans Niessl burgenlandi tartományfőnök, miért éppen most írnak alá szándéknyilatkozatot a magyar-osztrák határt átszelő köz- és vasútvonalak sűrítéséről, átépítéséről, akadálymentesítéséről, mely a korábbi határellenőrző épületek, eszközök eltávolítását jelenti.

 

 

 

A tartományfőnök utalt arra, hogy Orbán Viktor magyar miniszterelnök, valamint Szijjártó Péter államtitkár már februárban tárgyalt vele, s kiváló szakmai előkészítő anyagokat, elképzeléseket tártak elé. Ezek alapján született meg a szándéknyilatkozat, melynek nyomán a magyar szakminisztérium pontosan felméri az igényeket: a személyforgalom mértékét, s azt, hogy mennyi árut szállítanak közúton és vasúton Magyarországról Ausztriába, s mi volna a fejlődés minden szempontból előnyös iránya.

 

 

 

Jelenleg 29 átkelő van a magyar-osztrák határon, ám ezek mindegyike nem használható komoly korlátozás nélkül. Összese 25 átkelő bonyolítja a forgalom nagy többségét.

 

Szijjártó Péter államtitkár szólt arról: Nyugat-Európa szomszédos országai között átlagosan két.három kilométerenként át lehet kelni. A magyar osztrák szakaszon ez a távolság 14 kilométer. Ez a helyzet pedig versenyhátrányt teremt a személyes kapcsolattartásban éppúgy, minta gazdasági, piaci kapcsolatokban.

 

 

– Ésszerűn kell felhasználnunk azt a 120 milliárd forintot, mely a következő hét évben a határt átszelő utak építésére, korszerűsítésére, infrastruktúrájának a fejlesztésére rendelkezésünkre áll. A húsz új vagy átépített, korszerűsített magyar-osztrák határátkelő költségei ennek az összegnek mintegy harminc százalékát teszi ki – hangsúlyozta Szijjártó.

 

A gyorplusz. hu érdeklődésére Szijjártó Péter elmondta: az összeg 85 százaléka uniós forrás, s csak 15 százaléka az önerő. Hans Niessl szerint Ausztriában más a helyzet, ott csupán ötven százalék az uniós támogatás, a többit az ország illetve a tartomány teremti elő.

 

 

 

A portálunknak nyilatkozó Szijjártó Péter kiemelte: Győr és a régió számára rendkívül fontos fejlesztésekről van szó, mely megyénken kívül Vas megyét is érinti. Lényeges kérdésként kezelik az osztrák gyorsforgalmi utakhoz történő csatlakozást. Hans Niessl érdeklődésünkre arra utalt, hogy a Rábafüzesre, valamint a Sopronba és a Kőszegre vezető osztrák utak infrastruktúráját kiépítik, korszerűsítik.

Szijjártó Péter fontosnak tartotta a szomszédokat összekötő „kisléptékű” utak kialakítását is, hiszen ezek adnak lehetőséget a szinte mindennapos, személyes kapcsolatok erősítésére.

 

A határon található, most már akadályt jelentő „műtárgyak” lebontásáról Hans Niessl portálunknak azt mondta: ennek 2015-ig meg kell történnie.

 

Fotó: O. Jakócs Péter