Győr+
2012.10.11. 08:18

Tizenhét nemzetet képviselő program találkozója Győrben

A CoDeS, magyarul az iskolák és közösségek együttműködése a fenntartható fejlődésért projekt résztvevői Győrt választották találkozójuk helyszínéül. Városunkra nem véletlenül esett a választás.

A CoDeS alapgondolata, hogy a fenntartható fejlődés támogatása túlmutat egyszerű ismeretátadáson, és leginkább közös cselekvési programokon keresztül valósítható meg. A projektben Ausztria, Belgium, Ciprus, Dél-Korea, Finnország, Görögország, Hollandia, Magyarország, Malajzia, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Románia, Spanyolország, Svájc, Szlovénia vállal szerepet.

 

A háromnapos munkakonferenciát a közelmúltban rendezték városunkban, a résztvevőket Rózsavölgyi László az önkormányzat Oktatási, Kulturális, Sport és Turisztikai Bizottságának elnöke köszöntötte. A megbeszélésen a partnerek az eddig végzett munka értékelése mellett a következő két év feladatait vitatták meg. Győr azért fontos helyszín a projekt számára, mert úgynevezett jó gyakorlatként a Hild József Építőipari Szakközépiskola oktatási megoldásai az oktatást segítő építészeti táborai, illetve a dr. Szigeti Cecília által vezetett ökológiai lábnyom-felmérés is szerepel az esettanulmányok között. Győr városának oktatási projektekben, illetve a fenntarthatósággal kapcsolatban vállalt szerepét a résztvevők mintaékűnek tekintik, nem véletlen hát, hogy az októberi konferencia helyszíneként épp Győrre esett a választás. – mondta el lapunknak Józsa Tamás az iskola igazgatója.

 

A projekt magyar résztvevői (így a Kutató Tanárok Országos Szövetsége, illetve a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezeti Kommunikációs Munkacsoportja) büszkék arra, hogy hazánk különösen sokrétű esettanulmányokkal szerepel a nemzetközi jó gyakorlat gyűjteményben. Ezeket Bécsben, az Osztrák Kulturális és Oktatási Minisztérium által megrendezett konferencián nagy sikerrel mutatták be. A rendezvényen az iskola igazgatója és egy tanulója német és angol nyelvű előadás, illetve kiállítás segítségével ismertette a Hild képzési sajátosságait, majd az oktatást segítő magyarországi, erdélyi, ausztriai és észtországi szakmai táborokat is bemutatták.

 

A CoDeS projekt kutatásainak egyik célja azt felderíteni, mitől válik hosszú távon működőképessé egy-egy iskola, és a helyi közösség, illetve önkormányzat együttműködése, vagyis mi a partnerség fenntarthatóságának titka. A kutatók hároméves munkájuk során jó gyakorlatok elemzésén keresztül tárnak fel olyan eszközöket, melyek a kölcsönös tanulást és a programok hosszú távú működőképességét segítik. A kutatások feldolgozása során a résztvevők számos újszerű, innovatív módszert alkalmaznak – például blogokat, melyek közül az egyik éppen a Hild József Építőipari Szakközépiskola tevékenységeit mutatja be. Mindezekhez közvetlen segítséget jelent a projekt elektronikus platformja, az eseteket bemutató blogok, a tervezett elektronikus könyv és a nyomtatott kiadványok által kínált lehetőségek, melyeket a tanácskozás résztvevői éppen Győrben kívánnak tovább formálni.

 

Papp Zsolt