Hirdetés
Győr+
2018.10.10. 15:23

Tízből tizes TESZT: Ford Mustang 5.0 V8

Egy sportautó lehet látványos, erős és hangos. De csak egy van, ami kultikus, alapáron difizáras, brutálisan erős és elementáris V8-as motorral szerelt, ami négycsövű kipufogón keresztül bömböl. Ez a Mustang.

Hirdetés

1964-ben kezdődött minden. Gyakorlatilag a Mustang alapozta meg az amerikai izomautók kategóriáját: nagy motor egy „kisméretű” kétajtósban. Az 1967-es modell ikonikus autóvá vált. Hiába követte több kevésbé sikeres széria, 2005-ben visszatért eredeti stílusában a mai kor követelményeihez igazítva. Tíz évvel később pedig beérett a retró forma. Az eddigi merev hátsó hidat pedig leváltotta a több lengőkaros futómű. Ez olyan váltás, mint amikor az ősember lecserélte a kőbaltát és acélpengét kezdett használni a favágáshoz.

Hirdetés

Két Mustang egy tesztben


Fastback

A mai Mustang Fastback formája lenyűgöző. Marcona tekintetű, széles szájával csak úgy habzsolja a levegőt, miközben olyan, mintha legszívesebben minden pillanatban lelökné az előtte haladó kocsit. A motorháztető végtelen hosszúnak tűnik, főleg a vezetőfülkéből nézve. A lemezeken feszülő élek duzzadó erekhez hasonlóan, a készenlétben álló izmokat juttatják eszünkbe. A tető íve és a lankásan elnyúló hátsó ablak egy széles, semmivel össze nem téveszthető, háromcsíkos lámpákkal díszített farban végződik. A hátsó tengely felett a sárvédők domborulatai egy vadló combizmait formázzák. Méretei tisztességesek: közel 4,8 méteres hossza egy középkategóriás szedánt mintáz, de annál majd’ 20 centivel szélesebb (2.080 mm) és alig 1,4 m magas.

Túrabajnok
A belseje sem sanyargatóan szűk, mint európai konkurensei. Elöl tágas, kényelmes hosszú utakra is, ráadásul hátul gyerekeknek kényelmes a hely – felnőtteknek a korlátozott fejtér miatt nem ajánlott. A műszerfal „mustangos”, ahogy lennie kell, de mindenhol átlengi a kor szelleme. Középen kijelző a navinak, hifinek, telefonnak, alatta az egyedi, de könnyen kezelhető klímagombok. Még lejjebb a repülőgépekből ismerős kapcsolók, köztük az ESP és a MODE-váltó kezelője. Na meg az „ENGINE START” gomb. A nagy újdonság a teljes LCD műszeregység a pilóta előtt. Itt már megéreztem, hogy ez európai piacra is szánt modell. A kormányon sok, de egyértelmű gomberdő, köztük a lovat ábrázoló, amivel a sportos autózáshoz szükséges beállításokat tehetjük meg. Például választhatunk több virtuális műszeregység közül, vagy állíthatjuk a kipufogót a „csendestől” a versenypályára való hangerőig. Indítsuk!

Kulturálatlan
Felbőg az ötliteres V8-as szívómotor. Erre minden madár felröppen a környezetünkben, és minden ember és embergyerek egyszerre keresi a hang forrását. Azt hiszem, ez nem a „QUIET” beállítás volt, hiszen egy oroszlán is megirigyelhetné ennek a gázfröccsnek a hangerejét. Behúzom D-be a frissen érkezett 10 sebességes bolygóműves automataváltót. Ami ezután jött, azt nehéz leírni. Szóval a Mustanggal lehet kulturáltan autózni, de minek. Vagy a városban kocsikázva percenként pöcköljük meg a gázpedált, hogy a hangorkán 100 méteres körzetben tépje az emberek haját. Vagy kimegyünk egy országútra – még jobb, ha egy lezárt pályára – és padlógázt nyomunk. De figyelmeztetek mindenkit, hogy nem lehet slendriánul, két ujjal cincálni a kormányt, két kézzel kell markolni, és pislogás nélkül koncentrálni gázadáskor. Főleg az első 1-2 napos ismerkedés alatt. Minden kanyar és körforgalom potenciális drift-pálya, annak minden veszélyével. Egy nagyobb pöccintés a gázon, és ESP ide, vagy oda, az 1,8 tonnás test feneke megindul az ívkülsőn és meg kell tanulni megfogni ŐT. Igen, a Mustangnak lelke van.

A meglepetés
Lehet vele egyenesen is menni, de akkor is hőköl, még száz körüli tempónál is. Nem csoda, hiszen ha padlózzuk, akkor a váltó mind a 10 fokozaton végig vált, 7000-es fordulatig pörgetve. 100-nál hármasban, 450 lóerő és 529 Nm nyomatékkal a tarsolyában. Ugyanezt normál gáznál 10-es fokozatban is abszolválhatjuk. A Mustanggal érdemes megtanulni túrázni, de ha kell, kinyomni a szemét, hogy megmutathassa, hogy akár 4,2 másodperc alatt 100-on van, vagy 14,1 alatt 200-on. Mindezt mennyiért teszi? Úgy 15 millió forintért! Megéri? Aki meg szeretné menteni a V8-as, turbó nélküli motorokat az utókornak, igen. Szerintem sokan vagyunk, vagy lennénk ilyen megmentők…

Szöveg: Nagy Viktor
Fotó: Marcali Gábor

likeold
a fb oldalunkat